Kommunen bør sørge for et koordinert og helhetlig tilbud til barn og unge med psykiske helseplager, begynnende rusmiddelproblemer eller reaksjoner på belastende livshendelser
Kommunen bør sørge for et koordinert og helhetlig tjenestetilbud til barn og unge med psykiske helseplager, reaksjoner på belastende livshendelser og rusmiddelproblemer. De ulike tjenestene som bør sørge for et koordinert tilbud kan blant annet være fastlege, helsestasjon og skolehelsetjeneste, koordinerende enhet, pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT), NAV kontoret, barnevernstjeneste og spesialisthelsetjenesten.
Et helhetlig tjenestetilbud innebærer at:
- de ulike tjenestene i kommunen kjenner til hverandre og at det er etablert samarbeids- og informasjonskanaler (se egen anbefaling).
- hjelpetilbudet blir koordinert mellom ulike kommunale tjenester (se egen anbefaling). For samordning av det helhetlige tjenestetilbudet, se Veileder for samarbeid om tjenester til barn og unge og deres familier
- det avklares om barnet eller ungdommen har rettigheter i forhold til individuell plan (IP), iverksette IP koordinator og barnekoordinator (se Veileder for samarbeid om tjenester til barn og unge og deres familier).
- det er kontinuitet i oppfølgingen gjennom barn og unges ulike livsfaser og tjenester
Koordinering
Mange kommuner jobber etter samhandlingsmodellen Bedre Tverrfaglig Innsats (BTI) - forebygging.no, som har som mål å sikre koordinering av iverksatte tiltak slik at det ikke blir brudd i oppfølgingen. De bruker stafettlogg for å sikre koordinering av tjenestetilbudet for barn og unge, og stafettloggen følger barnet eller ungdommen og knytter innsatsene og tjenestene sammen.
Overganger mellom tjenester og livsfaser
For ungdom med psykiske helseplager eller begynnende rusmiddelproblemer kan overgangen til status som voksen, med nye tjenester og nye tjenesteytere være utfordrende. Overganger i utdanningsløpet er merkbare overganger i hverdagen for barn og unge og vil i noen tilfeller medføre endrede hjelpebehov. Overgang fra barnevernsinstitusjon til videre oppfølging i kommunen kan medføre økt ansvar for oppfølging og behandling for helsetjenestene.
Eksempel på retningslinje for overganger mellom tjenester:
Retningslinjer for samarbeid mellom barneverntjenesten og NAV kontoret (bufdir.no)
Kommunens ansvar for koordinert og helhetlig tjenestetilbud til barn og unge med psykiske helseplager, reaksjoner på belastende livshendelser og rusmiddelproblemer er fremgår av Innsiktsrapport psykisk helsearbeid barn og unge og omhandles i Veileder for samarbeid om tjenester til barn og unge og deres familier
Anbefalingen om kommunens ansvar for koordinering fremgår også av veiledere og rapporter:
Sist faglig oppdatert: 15. mars 2023 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2022). Kommunen bør sørge for et koordinert og helhetlig tilbud til barn og unge med psykiske helseplager, begynnende rusmiddelproblemer eller reaksjoner på belastende livshendelser [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (lest 10. juni 2023). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sammen-om-barn-og-unges-psykiske-helse-horingsutkast/helhetlig-behandling-og-oppfolging-i-kommunen/kommunen-bor-sorge-for-et-koordinert-og-helhetlig-tilbud-til-barn-og-unge-med-psykiske-helseplager-begynnende-rusmiddelproblemer-eller-reaksjoner-pa-belastende-livshendelser