Helsedirektoratets årsrapport 2024
Publisert: 30. april 2025

Innhold
-
Leders beretning
-
Introduksjon til virksomheten og hovedtall
-
Årets resultater og aktiviteter
-
Folkehelsearbeidet er kunnskapsbasert og tverrsektorielt
-
Befolkningen har gode levevaner og god livskvalitet i trygge og helsefremmende lokalsamfunn
-
Mindre sosial ulikhet i helse og i bruken av helse- og omsorgstjenester
-
Pasienter og brukere mottar helse- og omsorgstjenester av god kvalitet i hele landet
-
Pasienter, brukere og pårørende opplever sammenhengende helse- og omsorgstjenester på tvers av fagområder og forvaltningsnivå
-
Helse- og omsorgstjenesten tar raskt i bruk virksomme og ressurseffektive verktøy og arbeidsmetoder
-
Pasienter, brukere og pårørende medvirker og blir involvert av helsepersonell i eget forløp og i utviklingen av tjenestene
-
Helse- og omsorgstjenesten planlegger helhetlig og langsiktig for en bærekraftig utvikling
-
Den nasjonale helseberedskapen er robust, samordnet og effektiv ved kriser og katastrofer
-
Digitalisering er en integrert del av utviklingen av helse- og omsorgstjenesten og bidrar til bedre kvalitet og ressurseffektivitet
-
Helse- og omsorgstjenesten har tilstrekkelig og kompetent personell
-
Finansieringsordningene understøtter samhandling og ønsket faglig utvikling, og bidrar til likeverdige og effektive helse- og omsorgstjenester av god kvalitet
-
Tilgang på relevant og oppdatert styringsinformasjon og analyser bidrar til kunnskapsbaserte helsetjenester og riktigere ressursbruk
-
Helseaktører og innbyggere får rett ytelse til rett tid
-
-
Styring og kontroll i virksomheten
-
Vurdering av framtidsutsikter
-
Årsregnskap
-
Etatstyrers vurdering av underliggende etater
-
PDF av rapporten