Bruker- og pårørendemedvirkning er et prioritert satsningsområde i Helsedirektoratet.
God kvalitet forutsetter at brukerens, pasientens og de pårørendes erfaringer og synspunkter påvirker tjenestene.
Helsedirektoratet benytter et overordnet brukerråd som del av arbeidet med å identifisere hva som er viktig for disse gruppene.
Referat fra møter
2023
- Referat fra møte i Helsedirektoratets brukerråd 15. mars 2023 (PDF)
- Referat fra møte i Helsedirektoratets brukerråd 18. februar 2023 (PDF)
2022
- Referat fra møte i Helsedirektoratets brukerråd 28. november 2022 (PDF)
- Referat fra møte i Helsedirektoratets brukerråd 28. september 2022 (PDF)
- Referat fra møte i Helsedirektoratets brukerråd 1. juni 2022 (PDF)
- Referat fra møte i Helsedirektoratets brukerråd 9. mars 2022 (PDF)
Medlemmer i rådet
- Sissel Karin Haavaag, Norsk Epilepsiforbund (leder)
- Bernt-Aksel Jensen, FFO, Hørselshemmedes landsforbund
- Lars Fjærlie Hjetland, FFO, LHL
- Anette Drangsholt, FFO/Autismeforeningen
- Arnfinn Aarnes, Funksjonshemmedes fellesorganisasjon
- Asgeir Fagerli Langberg, Unge funksjonshemmede
- Janne Skei, SaFo
- Anne-Grethe Terjesen, Pårørendealliansen
- Sadia Jabeen Iqbal, Rådet for flerkulturelle minoriteter
- Rabia Musavi, LIN (likestilling, inkludering, nettverk)
- Jon Kirknes, Kreftforeningen
- Tone Poulsson Torgersen, Nasjonalforeningen for folkehelse
- Marita Holmeset-Varpe, FRI
- Signe Horn, Organisasjonen Voksne for barn
- Ola Johan Basmo, Pensjonistforbundet
- Haakon Steen, Helsedirektoratets Brukerrop, Mental helse
- Esben Halvorsen, Helsedirektoratets BrukerROP / Marborg
- Vendla Katrin Nielsen, oppnevnt fra Sametinget
- Jannicke Bruvik, observatør Pasient- og brukerombudene / Nasjonalt koordinerende brukerombud
- Kristin Skåre, observatør fra brukerrådet i NAV
Ledelsen i Helsedirektoratet:
- Bjørn Guldvog
- Olav Valen Slåttebrekk
- Linda Granlund
Sekretariat fra Helsedirektoratet:
- Karin Yan Kallevik
- Maren Trebler
- Bjørnar Allgot
Mandat for brukerrådet 2023–2025
Bruker- og pårørendemedvirkning er et prioritert satsningsområde i Helsedirektoratet. God kvalitet forutsetter at brukerens, pasientens og de pårørendes erfaringer og synspunkter påvirker tjenestene. Helsedirektoratet benytter et overordnet brukerråd som del av arbeidet med å identifisere hva som er viktig for disse gruppene. Sammensetningen av Brukerrådet må gjenspeile bredden i Helsedirektoratets portefølje og brukergrupper, som favner blant annet somatikk, psykisk helse, rus, funksjonshemmede og kronisk syke, akutt syke, barn, ungdom/unge voksne, eldre, kjønns- og seksualitetsmangfold, folkehelse, innvandrerbefolkningen, den samiske befolkningen og pårørende.
Brukerrådet skal, som en del av Helsedirektoratets helhetlige arbeid med bruker- og pårørendemedvirkning, bidra til bedre kvalitet i arbeidet vårt, mer relevante leveranser og tjenester og bedre implementering. Brukerrådet skal ikke erstatte annen bruker- og pårørendemedvirkning i Helsedirektoratet. Brukerrådet skal som hovedregel involveres tidlig i de aktuelle sakene og prosessene.
Brukerrådet skal være:
- et rådgivende organ for Helsedirektoratets ledelse og drøftingsarena for strategisk viktige saker og prosesser knyttet til direktoratets roller og samfunnsoppdrag.
- et forum for utvikling av bruker- og pårørendemedvirkning i Helsedirektoratet.
- en drøftingsarena der brukerorganisasjonene kan fremme strategisk viktige saker.
Brukerrådets oppgaver er å:
- bidra inn i arbeidet med Helsedirektoratets satsningsområder, overordnede prioriteringer og strategiarbeid.
- bidra inn i arbeidet med Helsedirektoratets oppdrag og prosesser.
- bidra til utvikling og oppfølging av strategi og interne retningslinjer for systematisk bruker- og pårørendemedvirkning i Helsedirektoratet.
Kriterier for nominasjon og sammensetning av Brukerrådet
- Brukerrådet skal representere brukere, pasienter, pårørende og befolkningen.
- Brukerrepresentantene skal søke å ivareta et helhetlig brukermedvirkningsperspektiv.
- Paraplyorganisasjoner der dette eksisterer, nominerer medlemmer til Brukerrådet.
- På bakgrunn av organisasjonenes nominasjoner, oppnevner Helsedirektoratet brukerrådsrepresentanter og personlige vararepresentanter etter en helhetlig vurdering av Brukerrådets sammensetning.
- Dersom det er behov for å oppnevne nye representanter eller vararepresentanter i løpet av perioden, vil Helsedirektoratet gjøre det.
Ledelse av Brukerrådet og forberedelse av møter i Brukerrådet
- Brukerrådet velger leder, vara for leder, og representanter til et arbeidsutvalg.
- Brukerrådslederen leder møtene i Brukerrådet.
- På hvert møte i Brukerrådet møter helsedirektøren. Dersom det ikke er mulig, vil assisterende helsedirektør eller en av divisjonsdirektørene møte på vegne av Helsedirektoratet. Andre ledere/ansatte fra Helsedirektoratet deltar i relevante saker. Brukerrådets møter er åpne for Helsedirektoratets ansatte.
- Brukerrådets medlemmer og Helsedirektoratet kan melde saker til Brukerrådet. Utkast til dagsorden for møtene utarbeides av arbeidsutvalget. Brukerrådets leder beslutter dagsorden i samråd med Helsedirektør eller hans/hennes representant.
Møtehyppighet/Arbeidsbelastning
- Et arbeidsmøte på ca. 5 timer med fysisk oppmøte tidlig på året med mål om å lage en årsplan for hvilke saker i Helsedirektoratets tildelingsbrev som Brukerrådet, i samråd med direktoratets ledelse, ønsker å behandle ila året
- 4 ordinære møter om året på ca. 4 timer med fysisk oppmøte
- Helsedirektøren kan beslutte at Brukerrådet kalles inn til digitale ad hoc møter for å gi innspill i viktige strategiske prosesser som ikke kan tilpasses den ordinære møterekken.
- I kriser og pandemier vil det være ønskelig med regelmessige dialogmøter.
- På frivillig basis, avhengig av medlemmenes interesse og arbeidskapasitet, kan det være aktuelt å delta i utvalgte arbeidsseminarer eller spesifikke prosjekter.
Funksjonstid
Brukerrådets funksjonsperiode er tre år.
Habilitet og konfidensialitet
Forvaltnings- og offentlighetslovens regler gjelder for rådets arbeid. Brukerrådets uttalelser er offentlige med mindre annet følger av lovbestemt taushetsplikt. Brukerrådets representanter må selv melde fra om det oppstår habilitetsutfordringer.
Honorar
Brukerrådet honoreres i henhold til Helsedirektoratets bestemmelser for godtgjørelse og dekning av utgifter ved deltakelse i grupper og råd.
Brukerrådets sekretariat
Sekretariatsfunksjonen, som ligger til Helsedirektoratet, innebærer å ta imot forslag til saker, praktisk tilrettelegging og gjennomføring av brukerrådsmøter, saksforberedelse, referatføring og relevante informasjonstiltak. Sekretariatet er kontaktpunkt for rådet, rådets leder og arbeidsutvalget.
Evaluering av Brukerrådets virksomhet
I løpet av oppnevningsperioden gjennomføres evaluering av Brukerrådets arbeidsform og resultatoppnåelse. Sekretariatet i Helsedirektoratet kan bistå dette arbeidet.
Mandatet er vedtatt i Helsedirektoratets ledermøte 15. november 2022.
Kontakt
Karin Yan Kallevik, karin.yan.kallevik@helsedir.no