Innmelding av behov for tjenestetyper
Når en virksomhet har behov for en ny tjenestetype, eller ønsker å ta i bruk en tjenestetype som ikke er tilgjengelig for virksomheten, så må dette meldes inn til Utvalg for tjenestetyper i Adresseregisteret. Les prinsipper for arbeid med tjenestetyper før du melder inn behovet.
Send en e-post til meldingshjelp@helsedir.no, merket med «Utvalg for tjenestetyper», med følgende innhold:
- Navn på virksomheten
- Hvilken tjenestetype som ønskes
- Begrunnelse
- Kontaktperson hos virksomheten
Spesifikt om kundesenteret i Norsk helsenett
Kundesenteret i Norsk helsenett skal ikke opprette tjenestetyper som ikke er tilgjengelig for virksomhetene selv, uten at det er avklart med utvalget.
Behandling av innmeldte saker
Utvalg for tjenestetyper i Adresseregisteret har faste møter den første torsdagen i hver måned, og behandler saker fortløpende. Les mer om om utvalget.
Ved hastesaker er det mulig å få avklaringer mellom de faste møtene.
Varsling om endringer i tjenestetyper
Viktige endringer varsles gjennom nyhetsbrev om Arkitekturstyring, standarder og referansekatalog (påmeldingsside) og direkte til de som er berørt.
Møter høst 2025
| Dato | Saksunderlag og oppsummering | Saker |
|---|---|---|
| 4. des. | Saksunderlag (pdf) | Private aktører som tilbyr sykehjemstjenester og hjemmesykepleietjenester Krav til oppføring av Andre private virksomheter i Adresseregisteret |
| 6. nov. | Private aktører som tilbyr sykehjemstjenester og hjemmesykepleietjenester Krav til oppføring av Andre private virksomheter i Adresseregisteret | |
9. okt. | Ekspertpanelet Rydding i Adresseregisteret Skjulte tjenestetyper | |
| 6. sept | Heldøgns helse- og omsorgstjeneste Ekspertpanelet Kriseteam Fylkeskommuner og bedriftshelsetjeneste |
Møter vår 2025
| Dato | Saksunderlag og oppsummeringer | Saker |
|---|---|---|
| 12. juni | Heldøgns helse- og omsorgstjeneste Koordinerende enhet | |
| 15. mai | Logopedi | |
| 10. april | Hvordan unngå feiladressering? Digital allmennlege/Kommunal nettlege | |
6. mars | Kommuner som oppretter flere instanser av samme tjenestetype og konsekvenser for meldingsflyt Hvordan unngå feiladressering? | |
| 6. feb. | Ny tjenestetype: Kommunale helse- og |
Møter 2024
| Dato | Saksunderlag og oppsummeringer | Tjenestetyper |
|---|---|---|
| 1. februar | Manuellterapeuter, barnekoordinator, feltet sted/funksjon | |
| 7. mars | barnekoordinator, legevakt | |
| 2. mai | Saksunderlag (pdf)(oppdatert 30. april) | Miljøtjeneste Tjenestetype fra AMIS Fra NILAR til pasientens prøvesvar |
| 6. juni | Fra NILAR til Pasientens prøvesvar Tjenestetyper for medisinsk genetikk (og klinisk farmakologi) Dele opp virksomhetstype Fastlege og annen privat virksomhet som yter helsetjenester Flytte Sykepleietjeneste fra kodeverk 8663 til 8666? Legemiddeladministrasjon i kommunen | |
| 5. september | Primærhelseteam Tjenestetype for legemiddeladministrasjon i kommunen |
Tidligere saker (2020-2023)
2023
Oppsummering av saker i Utvalg for tjenestetyper 2023 (pdf)
- anestesiology/smertebehandling
- apotek/farmasøyttjeneste
- audiograftjeneste
- barnekoordinator
- digital hjemmeoppfølging
- IPLOS til KPR-rapportering
- kjønnsinkongruens
- klinisk farmakologi/farmasi
- KuPA-veiledning
- neuropsykologi
- palliativt team
- psykiatere
- sosialmedisinsk senter
- tverrfaglige helsetjenester
2022
Oppsummering av saker i Utvalg for tjenestetyper i 2022 (pdf)
Saker:
- akuttmedisinsk kommunikasjonssentral
- audiologi/øre-nese-hals
- behandlingshjelpemidler
- dialog poliklinikk og kommunale tjenester
- kommunikasjon om tjenestetyper
- koordinerende enhet
- meldeordningen uønsket hendelse
- migrasjonshelse
- nye behandlergrupper
- pasientsentrert teamtjeneste
- rekvirentadressering
- rus og avhengighet
2021
Oppsummering av saker i Utvalg for tjenestetyper 2021 (pdf)
2021
Oppsummering av saker i Utvalg for tjenestetyper i 2020 (pdf)
Om Utvalg for tjenestetyper i Adresseregisteret
Formålet med utvalget er å sikre at adresseringsutfordringer løses til det beste for sektoren. Utvalget skal understøtte samordnet bruk av tjenestebasert adressering i helse- og omsorgstjenesten og hindre uønsket variasjon i adresseringen.
Helsedirektoratet har ansvar for løpende vedlikehold av kodeverk som benyttes til adressering og publisering av kommunikasjonsparter i Adresseregisteret. Utvalg for tjenestetyper i Adresseregisteret er et rådgivende utvalg for Helsedirektoratet.
Utvalget skal
- Gi råd om bruk av eksisterende tjenestetyper
- Behandle og vurdere innmeldte forslag til nye tjenestetyper
- Bidra med overordnede råd og føringer om adressering
Medlemmene i utvalget har ansvar for å forankre innspill og forslag i egne nettverk.
Sammensetning av utvalget
Utvalget skal ha minimum to deltakere fra hver helseregion, hvorav en kommer fra spesialisthelsetjenesten og en er fra kommunehelsetjenesten. Videre skal det være en deltaker fra Legeforeningen (allmennlege) og en fra Norsk helsenett. Helsedirektoratet leder utvalget og har sekretariatet. Utvalget kan kalle inn andre aktuelle møtedeltakere på enkeltsaker.
Medlemmene må ha erfaring med tjenestebasert adressering og ha god kjennskap til hvordan adressering håndteres i egen virksomhet. I tillegg må de ha god kunnskap om meldingsutveksling mellom de ulike nivåene i helse- og omsorgstjenesten.
Arbeidsform
Utvalget har månedlige møter og møtene gjennomføres digitalt. Saker meldes inn til meldingshjelp@helsedir.no.
Helsedirektoratet legger ut saksunderlag på nettsiden til utvalget (denne siden) en uke før hvert møte. Oppsummeringer legges ut på samme sted.
Prinsipper for arbeid med tjenestetyper
Tjenestetyper for adressering skal utformes slik at de blir presise og enkle å forstå både for de som skal registrere kommunikasjonsparter i Adresseregisteret, og de som skal finne riktig mottaker. Tjenestetypene bør derfor skal ha korte og presise navn.
Tjenestetypene skal i hovedsak representere virksomhetens fagområder og/eller tjenestetilbud. Tjenestetypene skal bidra til en enhetlig og robust adressering, blant annet ved å frikoble adresseringen fra virksomhetenes interne organisering.
Kommunikasjonspartene som er registrert hos mottaker av en melding er ment å legge til rette for et effektivt mottak og mest mulig automatisk intern fordeling av mottatte meldinger i EPJ.
I utformingen av tjenestetyper skal det derfor legges vekt på at tjenestetypene skal være uavhengig av tekniske løsninger i EPJ-systemene, og at de ikke skal være forbeholdt spesifikke meldingstyper. Den enkelte meldingsstandard eller samhandlingsprosess kan imidlertid ha spesifikke krav til hvordan tjenestetypene skal benyttes.