Vedtaksbrevet (brev om innvilgelse av tilskudd) gir informasjon om rapporteringskrav og frister. Rapporteringsfrist er 01.04 året etter tilskuddsmidlene ble tildelt. Det skal rapporteres for kalenderåret, dvs. per 31.12 året tilskuddet ble tildelt.
Måloppnåelse
Tilskuddsmottaker må rapportere på måloppnåelse. Av rapporteringen må det fremgå en beskrivelse av de gjennomførte tiltakene og hvordan disse tiltakene har bidratt til at målene for tilskuddsordningen er oppnådd.
Søker har i prosjektbeskrivelsen som fulgte søknaden definert konkrete kriterier for måloppnåelse i prosjektet. Kriteriene kan være kvantifiserbare (statistikk) og/eller skjønnsbaserte. Kriteriene skal benyttes i tilskuddsmottakers rapportering som et ledd i egenevalueringen og beskrive hvordan, og i hvilke grad, målene slik disse var beskrevet i søknaden er nådd. Ved manglende måloppnåelse skal dette begrunnes og tiltak for bedre måloppnåelse i videre drift beskrives.
Det vurderes fortløpende i samarbeid med departementet om tilskuddsordningen skal evalueres. Tilskuddsmottaker er forpliktet til å besvare spørsmål i forbindelse med fremtidige evalueringer av ordningen.
Regnskap
Budsjett og regnskap fra tilskuddsmottaker skal kunne sammenlignes på samme nivå. Regnskapet skal vise hvordan tilskuddsmidlene er brukt.
Revisorattestasjon
Frist og krav for revisorkontroll og attestasjon er spesifisert i tilskuddsbrevet.
Et delvis forhåndsutfylt rapporteringsskjema vil være tilgjengelig i Altinn og dere vi motta et varsel i Altinn når det nærmer seg rapporteringsfrist. Vi oppfordrer dere om å benytte det forhåndsutfylte skjemaet fremfor det tomme skjemaet.