Standardvilkår for tilskudd fra Helsedirektoratet

Dette er generelle vilkår som gjelder for alle tilskuddsmottakere og kommer i tillegg til vilkårene beskrevet i regelverket og vedtaket for det enkelte tilskuddet.

Endre språk? Standardvilkår for tilskot (nynorsk)

Standardvilkårene er gyldig fra 15.10.2025

Standardvilkårene gjelder for alle tilskuddsmottakere, uavhengig av tilskuddsordning.

1. Generelle vilkår og presiseringer

Tilskuddet skal brukes i samsvar med vilkårene i tilskuddsbrevet og tilskuddsregelverket, og i samsvar med gjeldende lover og regler.

Tilskuddet skal brukes effektivt. Ressursene skal brukes til å oppnå de forventede resultatene tilskuddet er gitt til. Etisk adferd og integritet skal ivaretas i alle ledd av tilskuddsaktiviteten.

Tilskuddsmottakeren skal sørge for at habilitet ivaretas i gjennomføringen av tilskuddsaktiviteten. Dersom det likevel forekommer transaksjoner og forbindelser mellom nærstående parter, skal det redegjøres for særskilt i søknaden og rapporteringen.

Tilskuddet skal brukes til de aktivitetene som det er innvilget til. Dersom mottakeren har behov for å bruke tilskuddet til andre aktiviteter, kreves det at Helsedirektoratet har gitt skriftlig godkjenning til dette.

Tilskuddet skal brukes i det året det er tildelt for. Tilskuddsåret følger som hovedregel kalenderåret, uavhengig av når tilskuddsbrevet mottas. Kostnader og inntekter knyttet til tilskuddet skal være regnskapsført i tilskuddsåret.

Bruken av tilskuddsmidler og ubrukte midler skal rapporteres i tråd med vilkårene i tilskuddsbrevet og tilskuddsregelverket.

Tilskuddet skal som hovedregel brukes til aktiviteter som gjennomføres i Norge. Tilskuddet skal ikke brukes til aktiviteter i andre land uten skriftlig godkjenning fra Helsedirektoratet.

Innvilgelse av tilskudd forutsetter at det er gitt årlig bevilgning av Stortinget i statsbudsjettet. Om vilkårene for bevilgningen endres i statsbudsjettet, vil også tilskuddsordningens regelverk endres for neste tilskuddsår.

2. Utstyr og investeringer

Dersom annet ikke er angitt i tilskuddsregelverket eller tilskuddsbrevet, skal tilskuddet ikke dekke utstyr eller investeringer av varig karakter. Utstyr og investeringer har varig karakter om de koster over 30 000 kroner og har en levetid på over 3 år, jf. skattelovens § 14 – 40.

Utstyr og investeringer finansiert av tilskuddet er å anse som statens eiendom. Ved salg eller avhending kan derfor Helsedirektoratet kreve at tilskuddsmottakeren betaler restverdien tilbake. Tilskuddsmottakeren skal informere Helsedirektoratet dersom salg eller avhending finner sted.

Tilskuddet kan brukes til avskrivninger, eller en andel av avskrivninger, som er relevant for tilskuddsaktiviteten.

3. Lønnsmidler og reisekostnader

Lønn som betales av tilskuddsmidler skal ikke være høyere enn sammenlignbare offentlige stillinger, se lønnstrinn i Statens personalhåndbok. Reise- og kostgodtgjørelse skal ikke overstige satsene i statens reiseregulativ.

4. Ubrukte tilskuddsmidler

Hovedregelen er at tilskudd som ikke er brukt opp i tilskuddsåret, skal betales tilbake til Helsedirektoratet.

Hvis tilskuddet ikke er brukt opp og aktiviteten ikke er fullført, kan tilskuddsmottakeren søke om å få overført ubrukte tilskuddsmidler til året etter. Det er kun mulig å søke om overføring av ubrukt midler én gang. Helsedirektoratet beslutter om ubrukte midler blir overført, eller om de skal tilbakebetales.

Et anslag over eventuelle ubrukte midler for inneværende år, skal oppgis i søknaden dersom mottakeren søker nytt tilskudd for året etter.

Tilskuddsmottakeren kan ikke selv overføre eller sette av ubrukt tilskudd til året etter.

5. Rapportering

Tilskuddsmottaker skal rapportere i samsvar med tilskuddsbrevet og tilskuddsregelverket. Rapporteringen skal gjøre det mulig for Helsedirektoratet å kontrollere at midlene er brukt i samsvar med søknaden, tilskuddsbrevet, tilskuddsregelverket og standardvilkårene.

Opplysninger som gis i søknaden og i rapporteringen skal være riktige. Helsedirektoratet kan kreve ytterligere dokumentasjon ved behov.

6. Nulltoleranse for mislighold av tilskudd

Helsedirektoratet har nulltoleranse for mislighold av tilskudd. Dette gjelder også for tilskudd hvor tilskuddsforvaltningen er delegert til andre aktører, for eksempel statsforvalteren.

Mislighold omfatter tilfeller der en mottaker gir uriktige opplysninger, der tilskuddet ikke brukes etter vilkårene gitt i tilskuddsbrevet og tilskuddsregelverket, eller hvis det forekommer andre former for misbruk av tilskuddet.

Helsedirektoratet kan stoppe utbetaling av tilskudd ved mistanke om mislighold, og tilskuddet kan kreves tilbakebetalt dersom det brukes til annet enn hva det er innvilget til.

Mislighold av tilskudd kan få rettslige konsekvenser.

7. Momskompensasjon til frivillige organisasjoner

Tilskudd fra momskompensasjonsordningen for frivillige organisasjoner skal holdes utenom regnskapet som innrapporteres for tilskuddsaktiviteten. Alternativt skal momskompensasjonen merkes tydelig, slik at et eventuelt overskudd som skyldes momskompensasjon ikke trekkes fra fremtidige tilskudd eller kreves tilbakebetalt.

8. Etterlevelse av anskaffelsesregelverket

Virksomheter som mottar tilskudd fra Helsedirektoratet, skal undersøke om de er omfattet av lov om offentlige anskaffelser og forskrift om offentlige anskaffelser, jf. forskrift om offentlige anskaffelser § 1-2. Virksomheter som er omfattet av anskaffelsesregelverket, skal etterleve dette også når tilskudd fra Helsedirektoratet benyttes.

9. Etterlevelse av statsstøtteregelverket

Norge er gjennom EØS-avtalen bundet av regelverket om offentlig støtte (statsstøtteregelverket). Dette regelverket setter rammer for tilskuddsmottakers disponering av tilskuddet. Tilskudd skal ikke direkte eller indirekte benyttes til økonomisk aktivitet som kan vri konkurransen i et marked. Tilskuddsmottakeren har et selvstendig ansvar for å etterleve statsstøtteregelverket.

Regelverket gjelder for det første når tilskuddsmottakeren opererer i et marked og tilbyr varer og tjenester i konkurranse med andre aktører (bedriver såkalt "økonomisk aktivitet"). Tilskuddsmottakere som bedriver økonomisk aktivitet, skal sikre at aktiviteter som finansieres av tilskuddet holdes praktisk og regnskapsmessig atskilt fra den økonomiske aktiviteten, for å unngå kryssubsidiering. Tilskuddet skal blant annet ikke brukes til å bygge opp egenkapital.

Statsstøtteregelverket medfører også at tilskuddsmottaker ikke kan disponere tilskuddsmidlene på en måte som i realiteten innebærer støtte til andre aktørers økonomiske aktivitet. Tilskuddsmottaker må blant annet påse at prisen som betales for varer og tjenester er markedsmessig, og at det ikke betales overpris som i realiteten vil kunne utgjøre støtte til mottakeren.

Regnskapsrapporteringen skal omfatte alle eventuelle inntekter knyttet til aktiviteten som er finansiert av tilskuddet. Dersom inntekten kommer fra salg av varer eller tjenester, må dette ikke skje på en måte eller i omfang som kan utgjøre økonomisk aktivitet i støtterettslig forstand.

10. Kontroll av tilskuddsmottakere

Helsedirektoratet kan gjennomføre kontroller av tilskuddsmottakere, jf. reglement for økonomistyring i staten § 15. Direktoratet kan gi myndighet til en annen virksomhet for å gjennomføre kontrollen.

Tilskuddsmottakeren har plikt til å medvirke ved kontroller. Dette innebærer blant annet å utlevere nødvendige opplysninger og dokumentasjon.

11. Andre tilsyn og kontroller

Hvis det er gjennomført offentlig tilsyn eller kontroll hos tilskuddsmottakeren tilknyttet tilskuddsaktiviteten, skal tilskuddsmottaker oversende kontrollrapporten til Helsedirektoratet umiddelbart etter at den er mottatt.

12. Oppbevaring av dokumentasjon

Regnskapsdata og dokumentasjon av opplysninger som ligger til grunn for søknad eller rapportering, skal oppbevares for kontroll i minimum 10 år etter at tilskuddet ble mottatt. Det vises her til lov om nasjonale saksbehandlingsregler i saker om offentlig støtte (støtteprosessloven) § 8.

Først publisert: 06.07.2022 Siste faglige endring: 15.10.2025 Se tidligere versjoner