Standardvilkår for tilskot frå Helsedirektoratet

Dette er generelle vilkår som gjeld for alle tilskotsmottakarar og kjem i tillegg til vilkåra beskrive i regelverket og vedtaket for det enkelte tilskotet.

Endre språk? Standardvilkår for tilskudd (bokmål)

Standardvilkåra gjeld frå 15.10.2025

Standardvilkåra gjeld for alle tilskotsmottakarar, uavhengig av tilskotsordning.

1. Generelle vilkår og presiseringar

Tilskotet skal bli brukt i samsvar med vilkåra i tilskotsbrevet og tilskotsregelverket, og i samsvar med gjeldande lover og reglar.

Tilskotet skal bli brukt effektivt. Ressursane skal bli nytta til å oppnå dei forventa resultata tilskotet er gitt for. Etisk åtferd og integritet skal bli tatt vare på i alle ledd av tilskotsaktiviteten.

Tilskotsmottakaren skal sørge for at habilitet blir ivareteken i gjennomføringa av tilskotsaktiviteten. Dersom det likevel skjer transaksjonar og samband mellom nærståande partar, skal dette bli forklart særskild i søknaden og rapporteringa.

Tilskotet skal bli brukt til dei aktivitetane det er innvilga for. Dersom mottakaren har behov for å bruke tilskotet til andre aktivitetar, er det krav om skriftleg godkjenning frå Helsedirektoratet.

Tilskotet skal bli brukt i det året det er tildelt for. Tilskotsåret følgjer som hovudregel kalenderåret, uavhengig av når tilskotsbrevet blir tatt i mot. Kostnader og inntekter knytt til tilskotet skal bli ført i rekneskapen for tilskotsåret.

Bruken av tilskotsmidlar og ubrukte midlar skal bli rapporterte i tråd med vilkåra i tilskotsbrevet og tilskotsregelverket.

Tilskotet skal som hovudregel bli brukt til aktivitetar som blir gjennomførte i Noreg. Tilskotet skal ikkje bli brukt til aktivitetar i andre land utan skriftleg godkjenning frå Helsedirektoratet.

Innvilging av tilskot føreset at det er gitt årleg løyving frå Stortinget i statsbudsjettet. Dersom vilkåra for løyvinga blir endra i statsbudsjettet, vil også regelverket for tilskotsordninga bli endra for neste tilskotsår.

2. Utstyr og investeringar

Dersom ikkje anna er oppgitt i tilskotsregelverket eller tilskotsbrevet, skal tilskotet ikkje dekke utstyr eller investeringar av varig karakter. Utstyr og investeringar har varig karakter dersom dei kostar over 30 000 kroner og har ei levetid på over 3 år, jf. skattelova § 14–40.

Utstyr og investeringar som er finansierte av tilskotet skal bli rekna som staten sin eigedom. Ved sal eller avhending kan Helsedirektoratet krevje at tilskotsmottakaren betaler restverdien tilbake. Tilskotsmottakaren skal informere Helsedirektoratet dersom sal eller avhending skjer.

Tilskotet kan bli brukt til avskrivingar, eller ein del av avskrivingar, som er relevante for tilskotsaktiviteten.

3. Lønnsmidlar og reisekostnadar

Lønn som blir betalt med tilskotsmidlar skal ikkje vere høgare enn samanliknbare offentlege stillingar, sjå lønnstrinn i Statens personalhandbok. Reise- og kostgodtgjering skal ikkje overstige satsane i statens reiseregulativ.

4. Ubrukte tilskotsmidlar

Hovudregelen er at tilskot som ikkje er brukt opp i tilskotsåret, skal betalast tilbake til Helsedirektoratet.

Dersom tilskotet ikkje er brukt opp og aktiviteten ikkje er fullført, kan tilskotsmottakaren søke om å få overført ubrukt tilskot til året etter. Det er berre mogleg å søke om overføring éin gong. Helsedirektoratet avgjer om midlane blir overførte eller skal betalast tilbake.

Eit anslag over eventuelle ubrukte midlar for inneverande år skal bli oppgitt i søknaden dersom mottakaren søker nytt tilskot for året etter.

Tilskotsmottakaren kan ikkje sjølv overføre eller setje av ubrukt tilskot til året etter.

5. Rapportering

Tilskotsmottakaren skal rapportere i samsvar med tilskotsbrevet og tilskotsregelverket. Rapporteringa skal gjere det mogleg for Helsedirektoratet å kontrollere at midlane er brukte i samsvar med søknaden, tilskotsbrevet, tilskotsregelverket og standardvilkåra.

Opplysningar som blir gitt i søknaden og rapporteringa skal vere rette. Helsedirektoratet kan krevje ytterlegare dokumentasjon ved behov.

6. Nulltoleranse for misleghald av tilskot

Helsedirektoratet har nulltoleranse for misleghald av tilskot. Dette gjeld også for tilskot der tilskotsforvaltninga er delegert til andre aktørar, til dømes statsforvaltaren.

Misleghald omfattar tilfelle der ein mottakar gir uriktige opplysingar, der tilskotet ikkje blir brukt etter vilkåra gitt i tilskotsbrevet og tilskotsregelverket, eller ved andre former for misbruk av tilskotet.

Helsedirektoratet kan stoppe utbetaling av tilskot ved mistanke om misleghald, og kan krevje tilskotet tilbakebetalt dersom det blir brukt til anna enn det er innvilga for.

Misleghald av tilskot kan få rettslege konsekvensar.

7. Momskompensasjon til frivillige organisasjonar

Tilskot frå momskompensasjonsordninga for frivillige organisasjonar skal haldast utanfor rekneskapen som blir rapportert for tilskotsaktiviteten. Alternativt skal momskompensasjonen bli merka tydeleg, slik at eit eventuelt overskot som kjem av momskompensasjon ikkje blir trekt frå framtidige tilskot eller kravd tilbakebetalt.

8. Etterleving av regelverket for offentlege anskaffingar

Verksemder som får tilskot frå Helsedirektoratet, skal undersøkje om dei er omfatta av lov og forskrift om offentlege anskaffingar, jf. forskrift om offentlege anskaffingar § 1-2. Verksemder som er omfatta av regelverket, skal etterleve dette også når tilskot frå Helsedirektoratet blir brukt.

9. Etterleving av regelverket for statsstøtte

Noreg er gjennom EØS-avtalen bunde av regelverket for offentleg støtte (statsstøtteregelverket). Dette regelverket set rammer for tilskotsmottakaren sin bruk av tilskotet. Tilskot skal ikkje direkte eller indirekte bli brukt til økonomisk aktivitet som kan vri konkurransen i ein marknad.

Tilskotsmottakaren har eit sjølvstendig ansvar for å etterleve statsstøtteregelverket.

Regelverket gjeld når tilskotsmottakaren opererer i ein marknad og tilbyr varer og tenester i konkurranse med andre aktørar (såkalla økonomisk aktivitet). Tilskotsmottakarar som driv økonomisk aktivitet, skal sikre at aktivitetar som blir finansierte av tilskotet blir haldne praktisk og i rekneskapen åtskilt frå den økonomiske aktiviteten, for å unngå kryssubsidiering. Tilskotet skal mellom anna ikkje bli brukt til å byggje opp eigenkapital.

Statsstøtteregelverket inneber også at tilskotsmottakaren ikkje kan bruke tilskotsmidlane på ein måte som i realiteten inneber støtte til andre aktørar sin økonomiske aktivitet. Tilskotsmottakar må mellom anna sikre at prisen som blir betalt for varer og tenester er i høve til marknaden, og at det ikkje blir betalt overpris som kan utgjere støtte.

Rekneskapsrapporteringa skal omfatte alle eventuelle inntekter knytt til aktiviteten som er finansiert av tilskotet. Dersom inntekta kjem frå sal av varer eller tenester, må dette ikkje skje på ein måte eller i eit omfang som kan utgjere økonomisk aktivitet i støtterettsleg forstand.

10. Kontroll av tilskotsmottakarar

Helsedirektoratet kan gjennomføre kontrollar av tilskotsmottakarar, jf. reglement for økonomistyring i staten § 15. Direktoratet kan gi myndigheit til ein annan verksemd for å gjennomføre kontrollen.

Tilskotsmottakaren har plikt til å medverke ved kontrollar. Dette inneber mellom anna å utlevere nødvendige opplysningar og dokumentasjon.

11. Andre tilsyn og kontrollar

Dersom det er gjennomført offentleg tilsyn eller kontroll hos tilskotsmottakaren knytt til tilskotsaktiviteten, skal tilskotsmottakar sende kontrollrapporten til Helsedirektoratet straks etter at han er motteken.

12. Oppbevaring av dokumentasjon

Rekneskapsdata og dokumentasjon av opplysningar som ligg til grunn for søknad eller rapportering, skal bli oppbevart for kontroll i minst 10 år etter at tilskotet blei motteke. Det blir vist til lov om nasjonale sakshandsamingsreglar i saker om offentleg støtte (støtteprosesslova) § 8.

Først publisert: 23.09.2022 Sist fagleg oppdatert: 15.10.2025 Sjå tidlegare versjonar