Slik blir prosessen
-
Tilskuddsordningen utlyses:
16. desember 2022 -
Søknadsfrist:
01. mars 2023 -
Forventet ferdigbehandling av søknader:
01. mai 2023 -
Rapporteringsfrist:
01. april 2024
Regelverk
Målet med ordningen er å styrke utbredelse av og kunnskap og kompetanse om arbeidsrehabiliterings-metoden individuell jobbstøtte (IPS) i helse- og omsorgstjenesten slik at flere personer med moderate til alvorlige psykiske lidelser og/eller personer med rusmiddelproblemer/-avhengighet, med behov for langvarig oppfølging og ønske om ordinært arbeid, deltar i arbeidslivet.
Delmål:
- Øke antall virksomheter innen psykisk helse- og rustjenester som tilbyr IPS til den aktuelle målgruppen.
- Inkludere IPS som en integrert del av tjenestetilbudet i flere etablerte ACT-, FACT- og FACT ung-team.
- Øke kunnskap og kompetansen om IPS hos ansatte innen psykisk helse- og rustjenester i kommunen og spesialisthelsetjenesten.
- Bidra til å implementere det normerende produktet felles nasjonale faglige råd for individuell jobbstøtte (IPS)
- Styrke kvaliteten i eksisterende IPS-tilbud.
- Gjennomføre opplærings- og kompetansetiltak om IPS som ivaretar brukermedvirkning og psykisk helse- og rustjenestenes behov.
- Bidra til videreutvikling av IPS gjennom brukermedvirkning og samarbeid med psykisk helse- og rustjenester i kommunen og spesialisthelsetjenesten, NAV, arbeidsgivere, Arbeids- og velferdsdirektoratet, NAPHA og andre relevante kompetansesentre/-miljøer.
Målgruppen er helse- og omsorgstjenesten.
Endelig målgruppe er pasienter som er i behandling i helse- og omsorgstjenesten, eksempelvis i behandlingsteam i psykisk helse- og rustjenester i kommunen, ACT-/FACT og FACT ung-team, psykisk helsevern eller tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB) i spesialisthelsetjenesten, og omfatter:
- pasienter med alvorlige psykiske lidelser (psykoselidelser, bipolare lidelser, alvorlige former for personlighetsforstyrrelser, spiseforstyrrelser, angstlidelser og depresjon)
- pasienter med moderate til alvorlige psykiske lidelser og/eller rusmiddelproblemer/-avhengighet med et omfattende behov for arbeidsrettet oppfølging
- Kommuner
- Statlige foretak (f.eks. RHF/HF)
Søknaden må inneholde:
- Søkerens mål med tilskuddet
- Prosjektbeskrivelse/beskrivelse av tiltak det søkes om tilskudd til
- Budsjett (skal kunne sammenliknes på samme nivå med regnskap dersom regnskap kreves)
- Delfinansiering/tilskudd fra andre instanser
- Egenfinansiering
- Redegjørelse for de interne og eksterne kontrolltiltak som skal sikre korrekt rapportering og måloppnåelse for prosjektet
- Søkerens vurdering av risiko ved prosjektet
Søknaden undertegnes av kommunedirektør eller den som har signeringsfullmakt (gjelder kommuner og fylkeskommuner). For andre søkere skal søknaden undertegnes av styreleder eller den som har signeringsfullmakt.
Tillegg og presiseringer:
Søknaden skal gjenspeile ordningens mål, beskrive hvilke av de tre tiltakene (tiltak A, B eller C) under "tildelingskriterier" det søkes tilskuddsmidler til og behovet for tiltaket.
Søknaden må spesifikt beskrive tildelingskriteriene i regelverkets punkt 5, og vise til en gjennomføringsplan med milepæler.
For søknader knyttet til Tiltak B (se "tildelingskriterier") må det beskrives hvilket geografisk område som dekkes. Det må også spesifiseres hvilke opplærings- og kompetansetiltak det søkes om midler til.
For søknader knyttet til Tiltak C (se "tildelingskriterier") om jobb-/utdanningsspesialist i eksisterende ACT-, FACT- og FACT ung-team skal det utarbeides felles søknad og eksisterende samarbeidsavtale mellom kommune(r) og helseforetak vedlegges. Ledelsesforankring i kommunen og helseforetak må framgå av samarbeidsavtalen.
Det gjøres en skjønnsmessig vurdering med utgangspunkt i forventet måloppnåelse.
Det gis tilskudd til:
For å styrke IPS-tilbudet gis det tilskudd til to typer tiltak og overgangsmidler til ytterligere ett tiltak.
Første prioritet - Tiltak A:
- Delfinansiering av IPS-jobbspesialiststillinger hos virksomheter som er inne i sitt 2. eller 3. prosjektår etter tidligere tilskuddsordning for IPS forvaltet av Helsedirektoratet.
Tilskudd innvilges for ett år av gangen, med mulighet for å søke om midler i 2-3 år - med forbehold om Stortingets behandling av de årlige statsbudsjettene. Det må sendes inn søknad for hvert år.
Tilskuddet skal delfinansiere lønnskostnader og ikke dekke andre typer aktiviteter eller investeringer. Dette er et ledd i implementering i ordinær drift.
Tilskuddsbeløpet vil ved flerårig tildeling trappes ned hvert år, noe som fører til krav om økt egenfinansiering.
Maksimalt tilskuddsbeløp for en 100 % stilling er:
- 1. prosjekt-/driftsår: kr. 500 000
- 2. prosjekt-/driftsår: kr. 400 000
- 3. prosjekt-/driftsår: kr. 300 000
Første prioritet - Tiltak B:
- Delfinansiering av midler til 5-6 ressursmiljøer på IPS i psykisk helse- og rustjenester i kommunen eller spesialisthelsetjenesten.
Tilskuddet er forbeholdt virksomheter som har et veletablert fagmiljø på IPS, og som kan vise til gode resultater i sitt eget kliniske arbeid.
Tilskudd innvilges for ett år av gangen, med mulighet for å søke om midler i totalt fire år - med forbehold om Stortingets behandling av de årlige statsbudsjettene. Det må sendes inn søknad for hvert år.
Virksomheten må sørge for at søkere som tilbys stillingene har følgende kvalifikasjoner:
- helse- eller sosialfaglig utdanning
- minst to års arbeidserfaring fra IPS
- erfaring med opplæring og veiledning
Ressursmiljøene skal ivareta følgende arbeidsoppgaver:
- veiledning av eksisterende IPS-tilbud
- informasjon, opplæring og veiledning av IPS-tilbud som planlegges for oppstart
- bidra inn i nasjonal kunnskap- og kompetanseutvikling
- gjennomføring av lokale/regionale opplærings- og kompetansetiltak
Tilskuddet skal delfinansiere lønnskostnader. Det kan også søkes om midler til opplærings- og kompetansetiltak. Det er mulig å søke om midler til to 100% -stillinger.
Maksimalt tilskuddsbeløp for en 100% stilling er kr. 700 000 pr år. Det kan også søkes midler til opplærings- og kompetansetiltak.
Andre prioritet - Tiltak C:
- Delfinansiering av jobb-/utdanningsspesialist i etablerte ACT-, FACT- og FACT ung-team.
Etablerte team er team som er ute av tilskuddsordningen for ACT/FACT og FACT ung, eller team som er i sitt 3. og 4. tilskuddsår på ordningene: "Tilbud til voksne med langvarige og/eller sammensatte tjenestebehov" eller "Tilbud til barn og unge med behov for langvarige oppfølging og sammensatte tjenester". De teamene som er ute av tilskuddsordningen vil bli prioritert dersom det er flere søkere.
Tilskuddet skal delfinansiere lønnskostnader til jobb-/utdanningsspesialist ansatt i kommunal helsetjeneste eller spesialisthelsetjeneste. Tilskuddet skal ikke dekke andre typer aktiviteter eller investeringer. Dette er et ledd i implementering i ordinær drift.
Tilskudd innvilges for ett år av gangen, med mulighet for å søke om midler i totalt tre år - med forbehold om Stortingets behandling av de årlige statsbudsjettene. Det må sendes inn søknad for hvert år.
Tilskuddsbeløpet vil ved flerårig tildeling trappes ned hvert år, noe som fører til krav om økt egenfinansiering.
Maksimalt tilskuddsbeløp for en 100% stilling er:
- 1. prosjekt-/driftsår: kr. 500 000
- 2. prosjekt-/driftsår: kr. 400 000
- 3. prosjekt-/driftsår: kr. 300 000
Tilskuddsberegning:
Tilskudd innvilges de søknader tilskuddsforvalter har størst forventninger til innenfor de budsjettrammer Stortinget har vedtatt. Størrelsen på tilskuddet for de enkelte prioriterte tiltak beregnes som angitt over.
Rapporteringsfrist er 01.04 året etter tilskuddsmidlene ble tildelt. Det skal rapporteres for kalenderåret, dvs. per 31.12 året tilskuddet ble tildelt.
Måloppnåelse
Tilskuddsmottakers vurdering av gjennomførte tiltak og hvordan/i hvilken grad dette har bidratt til at målene for tilskuddsordningen (se punkt 1) er oppnådd.
Tilskuddsmottakers rapportering skal for det enkelte tiltak spesifikt belyse:
Tiltak A:
- Poengsum på IPS-fidelity-skala (grad av modelltrofasthet)
- Gjennomsnittlig ventetid fra henvisning til oppstart IPS
- Antall pasienter/brukere totalt pr. år:
herav- antall deltakere med psykoselidelse:
- antall deltakere med rusmiddelproblemer/-avhengighet:
- Antall pasienter/brukere totalt pr. år som er kommet i ordinært, lønnet arbeid:
herav- antall deltakere med psykoselidelse:
- antall deltakere med rusmiddelproblemer/-avhengighet:
- Antall pasienter/brukere totalt pr. år som har startet opp eller er i utdanning:
herav- antall deltakere med psykoselidelse:
- antall deltakere med rusmiddelproblemer/-avhengighet:
I tilfeller der en deltaker både har en psykoselidelse og rusmiddelproblemer/-avhengighet, skal vedkommende registreres i kategorien deltakere med psykoselidelse.
- Antall arbeidsgivere (kun en registrering pr arbeidsgiver) virksomheten/IPS-teamet har samarbeidet med i løpet av året
- Antall pasienter/brukere disse arbeidsgiverne har ansatt
Tiltak B:
- Hvor mange IPS-tilbud finnes i deres geografiske område?
- Hvor mange eksisterende IPS-tilbud er det gitt veiledning til?
- Hva har vært innholdet i veiledningen gitt til eksisterende IPS-tilbud?
- Hvor mange IPS-tilbud som planlegger oppstart har dere hatt kontakt med?
- Hva har innholdet i denne kontakten vært?
- Hvor mange av tjenestene dere har vært i kontakt med for mulig oppstart av IPS er nå i gang med et tilbud?
- Hva kan være mulige årsaker til at andre ikke har igangsatt et IPS-tilbud?
- Hvilke arenaer har dere deltatt på når det gjelder nasjonal kunnskaps- og kompetanseutvikling?
- Hva har vært deres bidrag i den nasjonale kunnskaps- og kompetanseutviklingen?
- Hvor mange lokale/regionale opplærings- og kompetansetiltak har dere vært hovedansvarlig for?
- Hva har vært hovedtemaene i disse lokale/regionale opplærings- og kompetansetiltakene?
- Hvem har dere samarbeidet med i de lokale/ regionale opplæring- og kompetansetiltakene, eksempelvis: statsforvalter, kompetansesentre/-miljøer, NAV, brukerorganisasjoner?
- På hvilken måte ivaretas brukermedvirkning og involvering fra ansatte i helse- og omsorgstjenesten i deres arbeid?
- Har dere deltatt på opplæring/samlinger eller møter for ACT-team, FACT-team eller FACT ung-team og gitt råd, opplæring eller veiledning om IPS?
Tiltak C:
- Teamets innretning - ACT-team, FACT-team eller FACT ung-team
- Antall jobb-/utdanningsspesialister - årsverk
- Gjennomsnittlig ventetid fra henvisning til oppstart IPS
- Antall pasienter/brukere totalt pr. år med tilbud om IPS
- Antall pasienter/brukere totalt pr. år som er kommet i ordinært, lønnet arbeid
- Antall pasienter/brukere totalt pr. år som har startet opp eller er i utdanning
- Poengsum på IPS-fidelity-skala (grad av modelltrofasthet) oppnådd ved egenevaluering
- Deltakelse på nasjonalt eller regionalt grunnkurs i IPS fra de teamansatte
- Deltakelse på nasjonalt eller regionalt kurs om IPS-fidelityskala
Regnskap
Budsjett og regnskap fra tilskuddsmottaker skal kunne sammenlignes på samme nivå. Nærmere informasjon om regnskapsrapportering blir spesifisert i tilskuddsbrevet.