Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Vinnerne av intensjonsavtalens utmerkelser 2023.

Vinnerne og nominasjonene til intensjonsavtalens utmerkelser 2023

Fjordland og Opplysningskontoret for frukt og grønt er vinnere av Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelser for sunnere kosthold 2023. Fjordland vant i kategorien "sunnere produkter" med fisk i ferdigretter, mens OFG vant i kategorien "sunnere markedsføring» med Smaksdetektiv - 5 om dagen barnehage.

Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol kåret vinnerne (regjeringen.no) i tilknytning til #MerAv-seminaret som ble arrangert av Norges Frukt- og Grønnsaksgrossisters Forbund, Sjømat Norge, Baker- og Konditorbransjens Landsforening og Opplysningskontoret for frukt og grønt den 9. februar på Næringslivets hus i Oslo.

Vinner i kategorien sunnere produkter 2023: Fjordland med "Fisk i ferdigretter"

Vi ønsker at forbruket av fisk og sjømat skal øke. For å få til dette, er det viktig at aktører som Fjordland satser på et bredt utvalg av fiskeretter som er attraktive både for nye og mer tradisjonelle forbrukergrupper, sier helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol.

Juryens begrunnelse:

Forbruket av fisk og sjømat har gått ned de senere år, til tross for at forbrukere sier at de ønsker å spise mer fisk. Fjordland har over tid satset på fisk og tilgjengeliggjort et bredt utvalg av middagsretter bestående av både tradisjonelle fiskeretter og fiskeretter med en mer moderne vri. Juryen vurderer dette som et bra tiltak basert på mange produkter, som bidrar til at flere spiser mer fisk. Variasjonen i tilbudet gjør at produktsatsingen treffer både nye og mer tradisjonelle forbrukergrupper.

Fjordland_torsk.png

 

Fjordland logo.PNG

 

Fiskekonsumet i Norge går ned, men Fjordland har over tid satset på fisk og tilgjengeliggjort enkle og gode fiskeretter for norske forbrukere. Fra 2015 til 2022 kan Fjordland vise til en markant volumøkning, i tillegg til økning i antall retter. Med dette bidrar Fjordland positivt til den målsatte økning i intensjonsavtalen innen 2025. Forbrukerinnsikt viser at konsumenten ønsker å spise fisk, men samtidig ønsker det enkelt. Fjordland har tatt dette på alvor. Med et bredt utvalg av fiskeretter har Fjordland noe å tilby enhver smak. Porteføljen består både av tradisjonelle fiskeretter og retter med en mer moderne vri.

2. plass i kategorien sunnere produkter: TINE med "Mindre fett i Norvegia Original"

Juryens begrunnelse:

Ost er den største enkeltkilden til mettet fett og forbruket av ost har økt de senere år. Gjennom en reformulering av Norvegia Original har TINE redusert fettinnholdet fra 27% til 26% i osten uten at dette har vært kommunisert til forbruker. Norvegia Original er den mest solgte hverdagsosten i Norge og tiltaket omfatter også skivet og revet ost. Dette tiltaket er beregnet å gi en besparelse på 205 tonn mettet fett hvert år. Juryen vurderer at reformulering av volumprodukter som dette i sine kategorier vil kunne ha stor påvirkning på folkehelsen.

TINE_Norvegia_original.png
TINE Logo.png
Ost er den største enkeltkilden til mettet fett og TINE har gjennom flere år hatt en bred satsning for å få flere over på lettost, men opplever fortsatt at folk flest har en høy barriere for å velge lett. Derfor har vi valgt å gjøre en reseptjustering på Norvegia ® Original 27 % som er den mest solgte hverdagsosten i Norge. En liten justering på 1 pprosentpoeng av fettinnholdet fra 27 % til 26 % fett er beregnet å gi en besparelse på 205 tonn mettet fett.

3. plass i kategorien sunnere produkter: REMA 1000 med "Grovt og godt"

Juryens begrunnelse:

Forbruket av grove kornprodukter og fiber er lavere enn ønsket i befolkningen. Rundbrød er populært blant de yngre, egner seg godt i matpakken og treffer derfor familier med barn og ungdom. REMA 1000 har utviklet to egne typer rundbrød i serien Grovt & Godt som begge er sunne produkter til en rimelig pris. Begge produktene er nøkkelhullsmerket, rike på fiber og har lavere sukkerinnhold sammenlignet med tilsvarende produkter i denne kategorien. Juryen vurderer dette som en viktig innovasjon som bidrar til at barn og unge spiser mer fiber.

Rema 1000_Grovt og godt.png
REMA 1000 Logo.png
REMA 1000 ønsker å tilby kundene våre, både voksne og barn, sunne produkter til en rimelig pris. Vi jobber derfor kontinuerlig for å utvikle en helhetlig Grov & Godt-serie. For oss er barnefamilien en kundegruppe vi ønsker å tilby sunnere valgmuligheter til en rimelig pris. Derfor er våre to egne typer rundbrød i serien Grovt & Godt både nøkkelhullsmerket, rike på fiber og har lavere sukkerinnhold sammenlignet med tilsvarende produkter på markedet. Rundbrød er populært blant de yngre, og det er derfor viktig for oss å ha sunne alternativ i denne kategorien.

Vinner i kategorien sunnere markedsføring 2023: Opplysningskontoret for frukt og grønt med "Smaksdetektiv, 5omdagen barnehage"

Å legge grunnlaget for et sunt kosthold i ung alder er viktig, da vi vet at matvaner ofte tas med inn i voksenlivet. Totalt sett kan dette føre til betydelige helsegevinster for befolkningen på lang sikt, sier helse- og omsorgsministeren.

Juryens begrunnelse:

«Bli en Smaksdetektiv" er en kreativ tilnærming for å vekke interesse for ulike grønnsaker, teksturer, farger og smaker hos barn i barnehagealder. Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker (OFG) har som mål å øke tilgjengeligheten av frukt og grønnsaker i barnehager og har utviklet et markedsføringskonsept som inkluderer brosjyrer, klistremerker og aktivitetshefter for å engasjere barna. Hittil har 19 000 barn fra 450 barnehager deltatt i programmet. Juryen mener at dette initiativet er et konkret verktøy for å vekke interesse og påvirke smakspreferanser i en ung og viktig målgruppe, og for en matvare som foreldre opplever at barna ikke liker. Ved å la barna oppleve ulike typer grønnsaker i barnehagen eller hjemme, kan OFG's også påvirke familiene i deres innkjøpsvaner og valg av mat. Totalt sett kan dette føre til betydelige helsegevinster for befolkningen.

OFG Smaksdetektiv.jpg
5omdagen_logo.jpg
5 om dagen – barnehage er Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) sitt konsept mot alle barnehager. Konseptet er gratis og har som mål å øke tilgjengeligheten av frukt og grønt i barnehagen. For 3. år på rad har vi sendt gratis smaksbrosjyrer til barn i barnehager over hele landet der målet er å få barna til å smake på og spise mer frukt og grønt. I brosjyren kan barna krysse av på det de smaker på. Det å smake på frukt og grønt er med på å inspirere barna til å spise sunt og til å etablere gode matvaner tidlig i livet.

2. plass i kategorien sunnere produkter: Meny med "Fiskeknappen"

Juryens begrunnelse:

Lek og læring går hånd i hånd. Menys kampanjer knyttet til fisk har som mål å øke barns kunnskap om fisk og sjømat samtidig som de skaper engasjement rundt fiskedisken. Gjennom lek, oppgaveløsning og fargelegging får barna muligheten til å lære om karakterene Ludvig Laks, Brage Breiflabb og Sofie Sei, og dette bidrar til å skape positive assosiasjoner til å spise fisk. Forbruket av fisk i Norge bør økes, og juryen anerkjenner Meny for deres markedsføring med det formål å skape positive fiskeopplevelser for barn. Dette initiativet er både kreativt og har potensial til å endre mange barns negative oppfatninger om fisk og sjømat, og kan vekke nysgjerrighet for å smake på og inkludere sunn fisk i kostholdet. Videre kan denne markedsføringen bidra til å rette barns oppmerksomhet mot ferske og sunne produkter heller enn usunne produkter under handleturen. Samlet sett tror juryen at dette tiltaket kan føre til at flere familier med barn hyppigere setter fisk på middagsbordet.

Meny_oblat_fiskeknappen.png
MENY logo.png
Fiskeknappen er et butikkonsept hos oss i MENY, der ønsket er å skape engasjement i fiskedisken. Vi har skapt et lekent univers der fiskene har fått navn, og barna kan lære, spille, løse oppgaver og fargelegge. Fisk som henger i taket i alle butikkene viser nysgjerrige barn veien, og skilt i disken forteller dem hvilken fisk som er Ludvig Laks, Brage Breiflabb og Sofie Sei. Vi inviterer gjerne barnehager på besøk, da får barna med seg diplom, oppgavehefte, tatoveringer og en god opplevelse. Vi håper dette vil inspirere til flere fiskemåltider. Konseptet støttes med innhold på meny.no.

3. plass i kategorien sunnere produkter: KIWI med "Momskutt på fisk"

Juryens begrunnelse:

I en tid med høy inflasjon og høye renter er nordmenn mer følsomme for matvarepriser. Forbruket av fisk og sjømat går ned i befolkningen, noe som er i strid med myndighetenes anbefalinger. Undersøkelser viser at syv av ti velger å unngå sunne matvarer på grunn av pris, og 85% av befolkningen oppfatter fisk som kostbart. Kiwis priskampanje for å senke prisene på fisk (momskuttkampanjen), har derfor hatt betydelig direkte innvirkning på folks handlevaner. Resultatene viser at i løpet av en seks ukers periode økte salget av fiskeprodukter med 39% i forhold til en tilsvarende periode året før. Juryen mener at Kiwis kampanje, som kombinerer prisreduksjoner med effektiv kommunikasjon, viser hvordan pris kan spille en viktig rolle i markedsføring og direkte påvirke folks handleatferd. Lavere priser på fisk fører til at flere kjøper fisk oftere, og gir flere muligheter til å oppleve fisk i måltidene og dermed påvirke smakspreferanser og holdninger positivt.

KIWI_Momskutt fisk.png
KIWI LOGO.jpg
KIWI startet en momskuttkampanje på fisk 21. august som varte i seks uker, frem til 1. oktober. Prisene ble kuttet prisene tilsvarende momsen, noe som ble kommunisert i egne og betalte kanaler med stort trykk. Målet var å vise politikerne at kundene velger sunnere, når prisen blir lavere. Lavpriskonkurrentene fulgte etter, og kuttet prisene i samme periode. Resultatet ble en økning på 39 % volumvekst på sammenlignbare varer i perioden, sammenlignet mot tilsvarende periode i 2022. Inflasjonen dempet seg til 3,3 prosent i september, viser nye tall fra SSB. KIWIs momskutt på fisk er en stor del av forklaringen.

Nominasjoner i kategorien Sunnere produkter i 2023

Det var syv nominasjoner i kategorien Sunnere produkter i 2023:

Aktør

Nominert tiltak

 

Fjordland logo.PNG

 

Fiskekonsumet i Norge går ned, men Fjordland har over tid satset på fisk og tilgjengeliggjort enkle og gode fiskeretter for norske forbrukere. Fra 2015 til 2022 kan Fjordland vise til en markant volumøkning, i tillegg til økning i antall retter. Med dette bidrar Fjordland positivt til den målsatte økning i intensjonsavtalen innen 2025. Forbrukerinnsikt viser at konsumenten ønsker å spise fisk, men samtidig ønsker det enkelt. Fjordland har tatt dette på alvor. Med et bredt utvalg av fiskeretter har Fjordland noe å tilby enhver smak. Porteføljen består både av tradisjonelle fiskeretter og retter med en mer moderne vri.
ISS logo.png
Vi nominerer ISS for selskapets kantineprodukter og selskapets kontinuerlige arbeid med intensjonsavtalen. I 2023 byttet vi ut meierismør med et smørblandet produkt (MILLS NO1) og reduserte innkjøp av meierismør med 52%. Vi markedsfører nå #MerAv-produkter aktivt til kantinenes gjester og oppfordrer til å bruke mer grønnsaker hjemme, gjennom vår «grønne helter» kampanje. I et nytt kantinekonsept har vi satt nudging i system, noe som har resultert i at hovedvekten av varmmat som blir solgt er plantebaserte og fisk/sjømat. Dessuten er vi godt i gang med å fremme «F50F», der vi allerede har 20 nye oppskrifter med disse ingrediensene.
Mills_logo_ny.png

Plantego’ Sjokao - kompromissløst sjokoladepålegg. 74 prosent av alle nordmenn sier de ønsker å få i seg mindre sukker (Norsk spisefakta 2021). Like fullt elsker vi å kose oss, og vi spiser mer av både sjokolade og sjokoladepålegg, stikk i strid med helsedirektoratets kostråd. I Mills kjenner vi godt til denne kognitive dissonansen, og derfor lanserte vi Plantego’ Sjokao i 2022. Et sjokoladepålegg basert på hvite bønner og søtpotet, smakfullt og sunnere. Uten allergener kan den nytes av mange med god samvittighet.

Q-Meieriene logo.png
Q meieriene ønsker å tilby forbrukerne sunne og smaksvinnende meieriprodukter og har med Skyr® drikke utviklet en syrnet melkedrikk som er fettfri, proteinrik og uten tilsatt sukker. I tillegg til et høyt proteininnhold inneholder den alle melkens vitaminer og gode næringsstoffer. Forbrukere som er tilhengere av Skyr® har lenge ønsket seg en flytende variant av den proteinrike og sunne yoghurten. Skyr® drikke kommer i to friske smaker, bringebær og tropisk, som er utviklet sammen med forbruker. Perfekt som en litt mettende drikk når man ønsker påfyll, eller når man har lyst på en frisk, syrnet drikk for å slukke tørsten. Skyr® drikke er et av flere produkter i Q sin portefølje som tilbyr forbruker sunne valg i hverdagen, og er en del av et målrettet arbeid for å innfri vår del av intensjonsavtalen.
REMA 1000 Logo.png
REMA 1000 ønsker å tilby kundene våre, både voksne og barn, sunne produkter til en rimelig pris. Vi jobber derfor kontinuerlig for å utvikle en helhetlig Grov & Godt-serie. For oss er barnefamilien en kundegruppe vi ønsker å tilby sunnere valgmuligheter til en rimelig pris. Derfor er våre to egne typer rundbrød i serien Grovt & Godt både nøkkelhullsmerket, rike på fiber og har lavere sukkerinnhold sammenlignet med tilsvarende produkter på markedet. Rundbrød er populært blant de yngre, og det er derfor viktig for oss å ha sunne alternativ i denne kategorien.
REMA 1000 Logo.png
Gjennom en offensiv satsning på #MerAv grove kornprodukter har REMA 1000 og Mesterbakeren bidratt til at stadig flere kunder får i seg mer grovbrød. Med den største andelen ekstra grove brød i lavprismarkedet og et prisvinnende grovt matpakkebrød som en av kategoriens bestselgere har REMA 1000 bidratt til å gjøre brødkategorien både rimeligere og sunnere. I år har vi lansert 3 Nøkkelhullsmerkede brød i REMA 1000 sin egen R-serie. På denne måten bidrar vi til at stadig flere kan velge seg et nøkkelhullsmerket brød, som både er bra for helsa og lommeboka.
TINE Logo.png
Ost er den største enkeltkilden til mettet fett og TINE har gjennom flere år hatt en bred satsning for å få flere over på lettost, men opplever fortsatt at folk flest har en høy barriere for å velge lett. Derfor har vi valgt å gjøre en reseptjustering på Norvegia ® Original 27 % som er den mest solgte hverdagsosten i Norge. En liten justering på 1 pprosentpoeng av fettinnholdet fra 27 % til 26 % fett er beregnet å gi en besparelse på 205 tonn mettet fett.

Nominasjoner i kategorien Sunnere markedsføring i 2023

Det var åtte nominasjoner i kategorien Sunnere markedsføring i 2023:

Aktør

Nominert tiltak

KIWI LOGO.jpg
KIWI startet en momskuttkampanje på fisk 21. august som varte i seks uker, frem til 1. oktober. Prisene ble kuttet prisene tilsvarende momsen, noe som ble kommunisert i egne og betalte kanaler med stort trykk. Målet var å vise politikerne at kundene velger sunnere, når prisen blir lavere. Lavpriskonkurrentene fulgte etter, og kuttet prisene i samme periode. Resultatet ble en økning på 39 % volumvekst på sammenlignbare varer i perioden, sammenlignet mot tilsvarende periode i 2022. Inflasjonen dempet seg til 3,3 prosent i september, viser nye tall fra SSB. KIWIs momskutt på fisk er en stor del av forklaringen.
MENY logo.png
Fiskeknappen er et butikkonsept hos oss i MENY, der ønsket er å skape engasjement i fiskedisken. Vi har skapt et lekent univers der fiskene har fått navn, og barna kan lære, spille, løse oppgaver og fargelegge. Fisk som henger i taket i alle butikkene viser nysgjerrige barn veien, og skilt i disken forteller dem hvilken fisk som er Ludvig Laks, Brage Breiflabb og Sofie Sei. Vi inviterer gjerne barnehager på besøk, da får barna med seg diplom, oppgavehefte, tatoveringer og en god opplevelse. Vi håper dette vil inspirere til flere fiskemåltider. Konseptet støttes med innhold på meny.no.
Sunn mat i farta_NM_logo.png
Vi nominerer de tre aktivitetene som Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG), Baker- og konditorbransjens landsforening (BKLF), Sjømat Norge og Norges Frukt og Grønnsaksgrossisters forbund (NFGF) driver sammen for å fremme #Merav. Hovedaktivitetene i samarbeidet er konkurransesatsningene “NM Sunn mat i farta” og “NM Sunn mat i kantina”, samt prosjekt #MeravGrovtGrøntogBlått for elevbedrifter (samarbeid med Ungt Entreprenørskap). Alle de tre nevnte aktivitetene har som hensikt å stimulere til økt forbruk av matvarer som befolkningen med fordel kan spise mer av, altså frukt og grønt, grove kornprodukter og sjømat.
NM i frukt og gront 2023_Logo.png
NM i frukt og grønt dagligvare er en godt etablert konkurranse som i en årrekke har motivert og engasjert både kjeder, butikker og frukt- og grøntansvarlige til mersalg av frukt og grønt. Konkurransen arrangeres av Opplysningskontoret for frukt og grønt. Det er i butikken kunden til syvende og sist tar valget om hva som kommer med i handlekurven, og ved å tilgjengeliggjøre og friste kunden til å velge mer frukt og grønt bidrar handelen til økt salg, og som vi vet er et frukt og grønt inntak i tråd med kostrådet om minst 500 gram frukt og grønt hver dag god for helsen. Konkurransen kan derfor bidra til å bedre folkehelsen.
5omdagen_logo.jpg
5 om dagen – barnehage er Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) sitt konsept mot alle barnehager. Konseptet er gratis og har som mål å øke tilgjengeligheten av frukt og grønt i barnehagen. For 3. år på rad har vi sendt gratis smaksbrosjyrer til barn i barnehager over hele landet der målet er å få barna til å smake på og spise mer frukt og grønt. I brosjyren kan barna krysse av på det de smaker på. Det å smake på frukt og grønt er med på å inspirere barna til å spise sunt og til å etablere gode matvaner tidlig i livet.
REMA 1000 Logo.png
REMA 1000s bærekraftstrategi målsetter å inspirere kunden til å spise sunnere, i tråd med myndighetenes anbefalinger for et sunt kosthold. CrÆzy DÆys er en del av markedsføringen til REMA 1000, hvor vi i 2 dager har et priskutt på 50% på utvalgte varer via fordelsappen, Æ. I april hadde vi denne kampanjen på all fersk frukt og grønt. Gjennom denne kampanjen så vi en fantastisk vekst for kategorien fersk frukt og grønt, som resulterte i en volumøkning på 104 % sammenlignet med en normaluke.
REMA 1000 Logo.png
REMA 1000 jobber kontinuerlig for å inspirere kunden til å spise enda mer av de definerte #MerAv kategoriene, deriblant fisk og sjømat. Gjennom det store fiskekuttet, solgte REMA 1000 all fersk og fryst fisk til 20% rabatt gjennom fem uker. Dette resulterte i et salg på over 221 tonn mer fisk enn tilsvarende periode i 2022, som igjen utgjør omtrent 1,1 millioner flere porsjoner med fisk i løpet av kampanjeperioden. Dette viser at vi økte inntaket av fisk betraktelig når vi satte ned prisen.
REMA 1000 Logo.png
REMA 1000 støtter aktiv idrett og ønsker å koble sunn mat opp mot idrettsarrangementene våre. I 2023 har vi fortsatt å tilby frukt og grønt på idrettsarrangementer samtidig som vi gjennomfører en kampanje i alle våre 11 regioner med 30 % på frukt og grønt gjennom Æ etter avholdt idrettsarrangement. I Markedsføringen har vi benyttet våre ambassadører fra Håndball-landslagene. Resultatene på idrettskuttet var i gjennomsnitt 55,8 % mer salg av frukt og grønt i våre regioner sammenlignet med tilsvarende dag de siste 3 ukene. Økt salg av frukt og grønt blant våre kunder er en del av vår bærekraftstrategi for et sunnere kosthold.

Vinnerne av intensjonsavtalens utmerkelser 2022

Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol kåret vinnerne (regjeringen.no) i tilknytning til #MerAv-seminaret "Spisevaner endres raskt i krisetider - mulighetsrom for det vi skal spise mer av", som ble arrangert på UMAMI arena på Lillestrøm 16. februar 2023. Les mer om vinnerne og nominasjonene til Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelser i 2022.

Vinnerne av intensjonsavtalens utmerkelser 2021

Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol offentliggjorde vinnerne (regjeringen.no) i tilknytning til webinaret "Finale og kick-off for ny intensjonsavtale for et sunnere kosthold" den 24. januar. 

Mills og KIWI vant Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelser for sitt arbeid med sunnere kosthold i 2021. Mills vant i kategorien for sunnere produkter med sunt og innovativt laksepålegg, og KIWI vant i kategorien for sunnere markedsføring med KIWI PLUSS Sunnhetslotteri. Les mer om vinnerne og nominasjonene til Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelser i 2021.

Vinnerne av intensjonsavtalens utmerkelser 2020

Helse- og omsorgsminister Bent Høie offentliggjorde vinnerne (regjeringen.no) i tilknytning til finalearrangementet til Det Norske Måltid i Stavanger den 5. februar 2021. Les mer om vinnerne og nominasjonene til Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelser 2020.

Les mer om intensjonsavtalen for et sunnere kosthold.

Først publisert: 28.05.2020 Siste faglige endring: 16.08.2021 Se tidligere versjoner