Tannhelsetjenesten bør samarbeide med kommuner, helseforetak og statlige virksomheter
Den offentlige tannhelsetjenestens ledelse bør
- ha overordnede samarbeidsavtaler med kommuner og helseforetak som danner grunnlag for avtaler med underliggende enheter
- ha operative avtaler om samarbeid med underliggende enheter som
- har nytteverdi for pasientene og tjenestene
- beskriver retningen for et praktisk samarbeid rundt barnet eller ungdommen
- tilstreber å møtes på allerede eksisterende arenaer.
- samarbeide med relevante statlige virksomheter i fylket
- samarbeidsmøter med statsforvalteren ved fylkeslegen og delta på statsforvalterens temamøter med kommunene.
- samarbeide med Statens Barnehus, se egen anbefaling
Innhold i overordnede avtaler:
- Formål med avtalen.
- Partenes ansvar og forpliktelser
- for eksempel gjøre avtalene kjent i organisasjonen og sørge for at de etterleves.
- Tilrettelegging for samarbeid, for eksempel for elektronisk kommunikasjon.
- Plan for gjensidig opplæring, veiledning og faglig støtte.
- Rapportering på sentrale parametre.
- Evaluering.
Operative samarbeidsavtaler
er mer konkrete og har som formål å legge til rette for et funksjonelt og faglig forsvarlig samarbeid rundt den enkelte pasient, om helsefremmende og forebyggende tjenester og behandling.
Aktuelle enheter i kommuner kan være
- helse- og omsorgstjenesten (inkludert private som har avtale med kommunen)
- koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
- barnevernet, se egen anbefaling
- psykisk helse- og rustjeneste
- krisesentre. Lov om kommunale krisesentertilbod fastslår at kommunen skal sørge for et krisesentertilbud som skal kunne benyttes av personer som er utsatt for vold eller trusler om vold i nære relasjoner, og som har behov for rådgiving eller et trygt og midlertidig botilbud.
- bo- og omsorgsinstitusjoner
- barnehager, se egen anbefaling
Aktuelle enheter i helseforetak kan være
- anestesienhet
- oralt helseteam (sykehusodontologi)
- øre-nese-halsavdeling
- leppe-kjeve-ganespalteteam (LKG, ved Rikshospitalet og Haukeland)
- spise- og ernæringsteam
- barne- og ungdomsavdeling
- habilitering- og rehabiliteringsenhetsenhet.
- barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP)
- Distriktspsykiatrisk senter (DPS) se anbefalingen «Barn av foreldre med psykisk sykdom, rusmiddelavhengighet eller alvorlig somatisk sykdom». Helsedirektoratet har utviklet en nasjonal veileder om Psykisk helsevern for barn og unge som kan være nyttig.
Eksempler på innhold i operative samarbeidsavtaler:
- Kunnskapsutveksling, gjensidig informasjon eller opplæring
- Henvisninger og epikriser - rutiner
- Hvem som bør henvises til tannklinikken, for eksempel
- barn og unge med forhøyet kariesrisiko
- Tverrfaglig samarbeid om den enkelte pasient
- Tannhelse som tema i eksisterende tverrfaglige møter for den enkelte pasient
- Opplæring og veiledning av pasientenes omsorgspersoner i daglig forebyggende tiltak, eksempelvis ansatte i bo- og omsorgsinstitusjoner
- Koordinering av
- behandlinger under generell anestesi slik at flere behandlinger av pasienten utføres under samme anestesi (samnarkose)
- konsultasjoner for å redusere reiser og tidsbruk for familien.
- Ergonomiske hjelpemidler,
Statsforvalteren
er statens representant i fylket og skal bidra til å samordne, forenkle og effektivisere den statlige virksomheten, se instruks for fylkesmenn (regjeringen.no). Statsforvalteren er tillagt en rekke oppgaver fra departement, direktorat og tilsyn.
Jamfør styringsdokumentene i 2022, punkt 5.1.3.9. tannhelsetjenester (statsforvalteren.no) skal statsforvalteren
- være pådriver for å nå målet om god tannhelse for alle, inkludert urbefolkning, innvandrerbefolkningen og andre sårbare grupper som innsatte i fengsel og personer med rus- og/eller psykiske helseutfordringer
- bidra til at retten til offentlige tannhelsetjenester gjøres kjent
- bidra til at tjenestemottakere får nødvendig tann- og munnstell fra kommunens helse- og omsorgstjeneste
- bidra til at den offentlige tannhelsetjenesten yter nødvendig opplæring av helse- og omsorgspersonell
Noen barn, først og fremst i gruppen av barn med særlige behov, har også sammensatte behov. Disse må løses i et samarbeid mellom flere fagprofesjoner eller yrkesgrupper for at barnet skal få helhetlig behandling, jf. helsepersonelloven § 4 andre ledd. Samarbeidsavtaler på ledernivå bereder grunnen for operative avtaler og tannhelsepersonells tverrfaglige samarbeid rundt det enkelte barn.
Nasjonal veileder om oppfølging av personer med store og sammensatte behov retter seg til ledere på alle nivåer i virksomheter som yter tjenester til denne gruppen. Veilederen slår fast at sektorer utenfor helse- og omsorgstjenesten også har en viktig rolle, og anbefaler tverrfaglig samarbeid som grunnleggende metodikk i oppfølging av personer med behov for omfattende tjenester. Tverrfaglig tilnærming gjør at tjenestene i større grad blir i stand til å møte behovet for helhet hos den enkelte pasient.
Tannhelsetjenesteloven har ikke egne bestemmelser om fylkeskommunens samarbeid med kommuner eller helseforetak, men det er varslet en ny bestemmelse i tannhelsetjenesteloven § 1-4a om fylkeskommunens samarbeidsplikt. Kommuner og helseforetak har plikt til å samarbeide med den fylkeskommunale tannhelsetjenesten, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 3-4 første og andre ledd og spesialisthelsetjenesteloven § 2-1e første ledd.
Statsforvalteren har samordningsmyndighet og har jevnlige møter med kommunene i fylket. Dette er en god arena for samhandling og informasjonsutveksling mellom tannhelsetjenesten og kommuner om aktuelle tema, blant annet nødvendig samarbeid om felles målgrupper. I styringsdokumenter for 2022 har statsforvalteren ansvar for å bidra til å nå flere mål knyttet til tannhelsetjenester.
Sist faglig oppdatert: 31. mars 2022 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2022). Tannhelsetjenesten bør samarbeide med kommuner, helseforetak og statlige virksomheter [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 31. mars 2022, lest 26. mars 2023). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/tannhelsetjenester-til-barn-og-unge-020-ar/tverrfaglig-samarbeid-og-brukermedvirkning-om-barn-og-unge-0-20-ar/Tannhelsetjenesten-b%C3%B8r-samarbeide-med-kommuner-helseforetak-og-statlige%20virksomheter