Nasjonale faglige anbefalinger for undersøkelse av syn i helsestasjons- og skolehelsetjenesten

Helsedirektoratet sender på høring nasjonale faglige anbefalinger for undersøkelse av syn i helsestasjons- og skolehelsetjenesten.

Ute på høring
Høringsfrist: 17. januar 2020

Høringsutkast

Høringsutkastet er en revisjon av del om syn i nasjonal faglig retningslinje for undersøkelse av syn, hørsel og språk, IS-1235. Anbefalingene vil når de ferdigstilles inngå i nasjonal faglig retningslinje for helsestasjons- og skolehelsetjenesten.

Anbefalingene skal sikre god kvalitet og hindre uønsket variasjon.

Regelmessige helseundersøkelser av syn utføres for tidligst mulig å oppdage tilstander som ubehandlet kan føre til varig synsnedsettelse, ensidig synstap eller blindhet hos barn.

Målgruppen for anbefalingene er helsesykepleiere og leger i helsestasjons- og skolehelsetjenesten, fastleger, optikere og spesialisthelsetjenesten med ansvar for å planlegge, gjennomføre og evaluere undersøkelse av syn hos barn og unge.

Les høringsutkast: Nasjonale faglige anbefalinger for undersøkelse av syn i helsestasjons- og skolehelsetjenesten (PDF).

Høringsinnspill

Høringsinstansene bes om å gi tilbakemeldinger på det faglige innholdet i anbefalingene. Det ønskes spesielt innspill på om anbefalingene:

  • er tydelige
  • har hensiktsmessig praktisk del
  • har mangler
  • kan mistolkes

Vi ber om at det gis konkrete forslag til tydeliggjøring dersom dere ser behov for det.

Eventuelle spørsmål om høringen kan rettes til Astrid H. Kvalnes på ahk@helsedir.no.

Send høringsinnspill via elektronisk tilbakemeldingsskjema (questback.com).

Høringsinstanser

Listen er ikke uttømmende. Andre interessenter er velkommen til å komme med innspill.

Stat og kommune

  • Folkehelseinstituttet (FHI)
  • Statens helsetilsyn
  • Statens legemiddelverk
  • Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir)
  • Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (iMDi)
  • Utdanningsdirektoratet (Udir)
  • Landets fylkesmenn
  • Landets fylkeskommuner
  • Landets kommuner
  • Statped
  • Helse Sør-Øst RHF
  • Helse Vest RHF
  • Helse Midt-Norge RHF
  • Helse Nord RHF
  • Faglig råd for Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT)

Fagforeninger

  • Den norske legeforening
  • Norsk oftalmologisk forening
  • Norges Optikerforbund
  • Norske Ortoptisters Forening (NOF)
  • Norsk sykepleieforbund (NSF)
  • Landsgruppen av helsesykepleiere, NSF
  • Norske kvinners sanitetsforening
  • Utdanningsforbundet

Organisasjoner og ombud

  • Norges Blindeforbund
  • Norges optikerforbund
  • Norske Ortoptisters Forening (NOF)
  • Norges Diabetesforbund
  • Barneombudet
  • Foreldreutvalget i barnehager (FUB)
  • Foreldreutvalget i grunnskolen (FUG)
  • Funksjonshemmedes fellesforbund
  • Kreftforeningen
  • KS
  • Landsrådet for barne- og ungdomsorganisasjon (LNU)
  • Likestillingsombudet
  • Elevorganisasjonen i Norge
  • Voksne for barn

Kompetansesentre og utdanninger

  • Nasjonalt senter for optikk, syn og øyehelse
  • Hemil-senteret, UIB
  • NAKMI (Nasjonal kompetanseenhet for minoritetshelse)
  • Institutt for spesialpedagogikk
  • Nasjonal kompetansetjeneste for døvblinde
  • Læringsmiljøsenteret, UIS
  • Regionalt kunnskapssenter for barn og unge (RKBU Midt-Norge)
  • Regionalt kunnskapssenter for barn og unge (RKBU Nord)
  • Regionalt kunnskapssenter for barn og unge (RKBU Vest)
  • Regionsenter for barn og unges psykiske helse (RBUP sør/ øst)
  • Sametinget
  • Senter for helsefremmende forskning, NTNU
  • Senter for samisk helseforskning

Utdanninger

  • Helsesykepleierutdanninger
  • Videreutdanning i helsesykepleie, Høgskolen i Innlandet (INN)
  • Master i klinisk sjukepleie – Helsesykepleie, Høgskulen på Vestlandet
  • Helsesykepleie, NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet,
  • Helsesykepleie – videreutdanning, OsloMet – Storbyuniversitet
  • Helsesykepleie – master, UiT Norges arktiske universitet
  • Helsesykepleie – master, Universitetet i Stavanger
  • Videreutdanning som helsesykepleier,Universitetet i Sørøst-Norge
  • Master i sykepleie med et kommunehelsetjenesteperspektiv, VID

Først publisert: 16.10.2019 Sist endret: 16.10.2019