Kapittel 3Hva vil vi oppnå?

Pasienter med store og sammensatte behandlingsbehov må ha et tilfredsstillende tilbud, både for pasientenes egen nytte (individnivå) og fordi samfunnet har som oppgave å ivareta befolkningens helse (systemnivå). Et godt tilbud med riktig kompetanse kan bidra til at disse pasientene oppnår større mestring av flere dimensjoner i livet. Dette er personer som «får livet tilbake» og slipper å leve med smerter og sosiale handikap (jf. prioriteringskriteriene pkt. 1.2). Foreløpige erfaringer fra det tilrettelagte tannhelsetilbudet til tortur- og overgrepsutsatte og personer med sterk angst for tannbehandling/odontofobi (TOO) indikerer nettopp dette (pkt. 3.3).

Personene nevnt over bør ha lik tilgang til et tilrettelagt tilbud som kan tilpasses den enkelte. Hovedelementer i et slikt tilbud kan være:

  • tilgjengelighet
    • reisevei
    • kapasitet/ventetid
    • økonomi /finansiering
  • kompetanse
    • tannhelsepersonell (allmenntannlege, tannpleier)
    • MDO-tannleger
    • tannlegespesialister
  • samarbeid, samhandling og rådgivning
    • mellom MDO-tannleger/andre godkjente spesialister og tannhelsepersonell på pasientens lokale klinikk
    • mellom MDO-tannleger/tannhelsepersonell og personell i primær- og spesialisthelsetjenesten.

3.1. Hva er et tilfredsstillende tilbud?

3.2. Sosial ulikhet i tannhelse

3.3. Angstbehandling

3.4. Forebygging, behandlingsplanlegging og oppfølging

3.5. Samarbeid med andre helsetjenester

3.6. Allmenntannlegens kompetanse

3.7. MDO-kompetanse i sykehus

3.8. Antall MDO-tannleger

3.9. Helhetlig tenkning

Siste faglige endring: 02. juni 2022