Kapittel 4Organisering av en bærekraftig tjeneste

Prosjektene i digital hjemmeoppfølging har tatt utgangspunkt i lokale forhold og strukturer og hva de mener kan gi lokale synergier når de har vurdert hvordan tjenesten best organiseres lokalt. I tillegg har de bygget på erfaring og anbefaling fra utprøvingsprosjektene.

Utgangspunkt for spredningsprosjektet er at digital hjemmeoppfølging bør organiseres som et dagtilbud på hverdager, og at det ikke er en akutt tjeneste med døgntilbud. Dette var erfaringen etter utprøving av digital hjemmeoppfølging, og er fortsatt erfaringen etter gjennomført spredningsprosjekt. Det stiller krav til at pasientene er egnet for oppfølging i en slik tjeneste som beskrevet i tidligere kapittel, og at det gis god informasjon til pasient og pårørende hva dette betyr.

Når man tar i bruk nye måter å yte tjenester til innbyggerne på er det viktig å sikre forankring på ledernivå, å skape forståelse for hvorfor det skal gjøres endringer og involvere ansatte i alle trinn av prosessen. For å få effekt av nye arbeidsmåter må gamle arbeidsformer endres, og man må bygge ny kompetanse og skape trygghet for hvordan teknologien fungerer og hva den kan bidra til.

4.1. Viktige momenter ved organisering av digital hjemmeoppfølging

4.2. Tjenesteforløp for digital hjemmeoppfølging

4.3. Modell for digital hjemmeoppfølging

4.4. Valg av målgrupper i spredning av digital hjemmeoppfølging

4.5. Inklusjonskriterier

4.6. Individuell oppfølging av pasienter

4.7. Kompetanse i oppfølging av pasienter

4.8. Utarbeidelse og bruk av egenbehandlingsplan

Siste faglige endring: 27. mai 2025