Kapittel 4.1 Viktige momenter ved organisering av digital hjemmeoppfølging

Kommuner og sykehus som inngår i prosjektene har selv vurdert hvordan de ønsker å organisere etablering og drift av digital hjemmeoppfølging og oppfølging av pasienter i sitt område. Kommuner, regioner og helseforetak har ulike behov, muligheter og forutsetninger for etablering og drift av digital hjemmeoppfølging. Det anbefales å diskutere dette i helsefellesskapet og komme til en felles plan for prosessen for de kommuner og helseforetak som inngår i samarbeidet, med utgangspunkt i ønsker, muligheter og mulige synergier. Tjenesten kan organiseres internt i egen kommune, i samarbeid med flere kommuner og eventuelt med helseforetaket.

Kvikk-guide til digital hjemmeoppfølging (PDF) ble utarbeidet på bakgrunn av erfaringer i utprøving av digital hjemmeoppfølging og har vært nyttig for mange spredningsprosjektene. Her beskrives de ulike stegene og fasene i etablering og drift av digital hjemmeoppfølging, med lenke til ulike eksempler.

I planlegging av spredningsprosjektet ble det utarbeidet en felles milepælsplan som nevnt i kapittel 3.2. Her er det lagt særlig vekt på å sikre forankring og at man har vurdert hva som er utfordringsbildet, behov og mål og sikret involvering hos alle aktører i milepæl 1 før man går i gang med å planlegge tjenesteforløp og etalering av den nye tjenesten i milepæl 2.

Viktig momenter prosjektene har drøftet, omfatter blant annet:

  • Behov, målsetting og målgrupper:
    • Hva er utfordingsbildet sett fra fastlegen, kommunehelsetjenesten og sykehuset?
    • Hva ønsker man å oppnå med digital hjemmeoppfølging?
    • Hvem rettes tjenesten til? Har noen erfaringer med DHO for nevnte målgruppe(r) i prosjektet /andre helseforetak/kommuner?
    • Hvilken kompetanse må man ha?
    • Hvilken gevinst/nytte forventes ved å ta i bruk DHO for de aktuelle målgruppene?
  • Lokale forhold, eksisterende strukturer og tjenester
    • Hvordan er dette prosjektet forankret? Hva må eventuelt avklares?
    • Hvilke eksisterende ressurser, tjenester og strukturer kan man bygge på? For eksempel legevakt, responstjeneste, andre velferdsteknologiske løsninger, erfaring med digital hjemmeoppfølging, kommunale legekontor med sykepleierbemanning?
  • Fordeling av oppgaver, roller og ansvar
    • Hvilke oppgaver skal ligge hos oppfølgingstjenesten?
    • Hvilke andre tjenesteområder eller aktører har en rolle i oppfølging av pasienter, hvem bør man samhandle med og på hvilken måte?
    • Hvordan organisere oppgavedeling ved interkommunal oppfølgingstjeneste?
  • Tilgang på utstyr og erfaring med anskaffelse?
    • Har deltakerne tilgang til utstyr/rammeavtaler?
    • Har prosjektet kompetanse/erfaring knyttet til anskaffelse, bruk og forvaltning av medisinsk utstyr?
    • Er dette noe partene kan/bør samarbeid om ved oppstart?

Siste faglige endring: 27. mai 2025