Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Vinnerne av intensjonsavtalens utmerkelser

TINE og MENY har vunnet Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelser for sitt arbeid med sunnere kosthold 2020. TINE vant i kategorien for sunnere produkter med mindre fett i melk, og MENY vant i kategorien for sunnere markedsføring med markedsføringsaktiviteter for økt fiskeforbruk.

Vinnerne av intensjonsavtalens utmerkelser. Foto: TINE og MENY.

Vinnerne av intensjonsavtalens utmerkelser. Foto: TINE og MENY.

Helse- og omsorgsminister Bent Høie offentliggjorde vinnerne i tilknytning til finalearrangementet til Det Norske Måltid 5. februar.

Vinner i kategorien sunnere produkter: TINE med mindre fett i melk

- Produktene skal ikke bare bli sunnere, men de skal smake godt og appellere til forbrukerne, så dette er et møysommelig arbeid, sa helse- og omsorgsminister Bent Høie ved utdelingen av utmerkelsen til TINE. Melk omsettes i store volum og små endringer i sammensetning kan ha stor betydning for kostholdet og folkehelsen.

Konsernsjef i TINE, Gunnar Hovland takker for prisen - Folkehelsa er en viktig del av TINEs samfunnsansvar og vi jobber hele tiden for å oppfylle vår del av intensjonsavtalen ved å sørge for at produktene vi tilbyr er en naturlig del av et variert kosthold Da må de også være bærekraftige, sunne, næringsrike og ikke minst; smake veldig godt! Når vi klarer å redusere fettinnholdet i melka, selve kronjuvelen vår, og samtidig beholde den samme gode smaken og den fantastisk rike sammensetningen av viktige næringsstoffer, ja da er det utrolig hyggelig å få en pris som dette.

Juryens begrunnelse: 

Melk er et viktig hverdagsprodukt i det norske kostholdet og en kilde til mettet fett. TINE har jobbet med små fettreduksjoner i sine største volumprodukter og reduserte fettinnholdet i to av sine lettmelker med 0,2 % i 2019.  Dette er en relativt liten endring, men på grunn av store salgsvolumer utgjør dette en reduksjon i mettet fett på ca. 240 tonn per år. Reduksjonen har dermed en betydelig effekt på inntak av mettet fett i befolkningen.

Mor og datter drikker melk. Foto: TINE SA.
TINE Melkedrikkere. Foto: TINE SA.
TINE SA logo.

Fettinnholdet i TINEs to lettmelker, TINE lettmelk 1,0% og TINE lettmelk 0,5%, ble redusert fra 1,2% og 0,7% til 1,0% og 0,5% fett i februar 2019. En reduksjon på 0,2 g fett/100 g høres kanskje lite ut, men med et så stort salgsvolum som TINE lettmelk har utgjør endringen til sammen en reduksjon i mettet fett på ca 240 tonn per år. I et folkehelseperspektiv er de små reduksjonene i hverdagsproduktene viktige og av stor betydning for inntaket av mettet fett i befolkningen.

2. plass i kategorien sunnere produkter: REMA 1000 med MerAv grovt

Juryens begrunnelse:

Brød er en sentral del av et norsk kosthold og spises ved flere av døgnets måltider. Gjennom en offensiv satsning på #MerAv grove produkter i brødkategorien har REMA 1000 bidratt til at stadig flere kunder får i seg mer grove kornprodukter enn før. Med den største andelen ekstra grove brød i lavprismarkedet og et prisvinnende grovt matpakkebrød som en av kategoriens bestselgere har REMA 1000 gjort hverdagen sunnere for en betydelig andel av befolkningen.

Bilde av person som holder et grovt brød. Foto: REMA 1000.
REMA 1000, MerAv grovt. Foto: REMA 1000.
REMA 1000 Logo.png

 

Gjennom en offensiv satsning på #MerAv grove produkter i brødkategorien har REMA 1000 og Mesterbakeren bidratt til at stadig flere kunder får i seg mer grove kornprodukter enn før. Grovt og ekstra grovt først i produktutvikling og et saltkutt på ca. 30% er blant tiltakene som har vist god effekt for kategorien som helhet. Med den største andelen ekstra grove brød i lavprismarkedet og et prisvinnende grovt matpakkebrød som en av kategoriens bestselgere har REMA 1000 og Mesterbakeren bidratt til flere av intensjonsavtalens innsatsområder og gjort hverdagen til i underkant av 1/4 av Norges befolkning sunnere.

3. plass i kategorien sunnere produkter: Q-Meieriene med Skyr® Luftig

Juryens begrunnelse:

Mange forbrukere har behov for sunnere mellommåltider i en travel hverdag. Skyr Luftig fra Q-Meieriene er et proteinrikt, fettfritt produkt uten tilsatt sukker og er resultat av en forbrukerdrevet innovasjon. Produktet har rekruttert nye forbrukere til yoghurtkategorien og gjort det enklere for forbruker å ta sunne og gode valg i hverdagen.

Bilde av to personer som holder Skyr Luftig. Foto: Q-Meieriene
Skyr Luftig. Foto: Q-Meieriene.
Q-Meieriene logo.png

 

Skyr® Luftig er en forbrukerdrevet innovasjon fra Q-Meieriene som har tilført sin kategori en helt ny smaksopplevelse. Produktet har en god ernæringsmessig sammensetning og leverer på sunnhet gjennom å være proteinrik, fettfri og uten tilsatt sukker. Med sin unike moussekonsistens har Skyr® Luftig rekruttert nye forbrukere til kategorien og gjort Skyr® attraktiv for enda flere. I et folkehelseperspektiv bidrar Skyr® Luftig til å gjøre det enklere for forbruker å ta sunne og gode valg i hverdagen, og passer perfekt som et mellommåltid eller når du har lyst på noe godt. Skyr® Luftig har med sine unike produktfordeler blitt en skikkelig forbrukerfavoritt!

Vinner i kategorien sunnere markedsføring: Meny med "Sunnspirasjon"

– Vi lar oss lett påvirke i kjøpsøyeblikket og utmerkelsen for sunnere markedsføring er derfor viktig, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie. MENY's 'Sunnspirasjon' med «Fisketirsdag», rabatt på fersk fisk, ukentlige middagstips og fokus på fisk i kundekampanjer, er et viktig bidrag i arbeidet for å øke fiskeinntaket i befolkningen.

Tusen, hjertelig takk! Vi i MENY er utrolig stolte over å vinne denne prisen, nettopp fordi det å kunne bidra til et sunnere kosthold er veldig viktig for oss. Nå blir vi enda mer motivert til å løfte frem «Sunnspirasjon», de enkle tipsene og inspirasjonen som kan hjelpe våre kunder til å ta litt sunnere valg når de handler og lager mat.

Juryens begrunnelse:

Mange synes fisk er vanskelig å tilberede, og det har vist seg krevende å få nordmenn til å spise mer fisk i hverdagen. MENY inspirerer, oppmuntrer og hjelper oss med å spise mer fisk – i hvert fall på tirsdager. Gjennom å markedsføre «Fisketirsdag», med 30% rabatt på fersk fisk, formidle ukentlige middagstips basert på fisk og skalldyr og fokus på fisk i kundekampanjer, har MENY gjort fersk fisk mer tilgjengelig. Resultatet er en betydelig økning av salget av fersk fisk, og MENY har slik bidratt til at nordmenn spiser mer av en råvare som er bra for oss.

Bilde av dame som holder fisk. Foto MENY.
MENY "Sunnspirasjon". Foto: MENY.
MENY_Logo.png

 

Vi i MENY snakker om «Sunnspirasjon», sunn inspirasjon, de enkle tipsene og triksene som gjør måltidene litt sunnere. Mange spiser lite fisk, og synes det er vanskelig. Derfor har vi innført Fisketirsdag, -30% på fersk fisk hver tirsdag. I tillegg har vi hver uke «Ukens middag under 20 minutter», to enkle middagstips basert på tilbud, der ett av to skal være basert på fisk eller skalldyr. Ved å kombinere en god pris, med en enkel og rask rett, der alt ligger samlet i butikk og oppskriften er lett tilgjengelig, ønsker vi å hjelpe våre kunder med å spise mer fisk.

2. plass i kategorien sunnere markedsføring: Bakehuset med Influencer Marketing

Juryens begrunnelse:

Bakehuset har tatt i bruk moderne virkemidler i markedsføringen gjennom sitt samarbeid med influenseren Funkygine. Samarbeidet handler både om Funkygine som talsperson for grovt brød og også utviklingen av et eget fiberbrød. Bruken av influensere i markedsføringen har ført til at Bakehuset har lykkes med å kommunisere til og påvirke en yngre målgruppe som ellers ikke er så lett å nå og ført til nye kunder. Fiberbrødet er Norges fjerde mest solgte brød (verdiandel), og har bidratt til at sunne brødskiver øker plassen på norske frokost- og lunsjbord.

Bilde av influenser Funkygine som holder Fiberbrød. Foto: Bakehuset.
Funkygines Fiberbrød. Foto Bakehuset.
Bakehuset_logo.png

 

Influencer Marketing er en kanal som vokser raskt og gir oss mulighet til å kommunisere til en bredere målgruppe enn ved tradisjonell markedsføring. Valget av Jørgine Vasstrand (Funkygine) som influencer og talsperson for grove brød var basert på hennes interesse for brød som en naturlig del av et sunt kosthold. Funkygine har i vårt samarbeid hatt innhold i sine kanaler om generell fremsnakking av grove brød, men også om sitt eget Funkygine Fiberbrød. Dette er et ekstra grovt og nøkkelhullsmerket brød, og markedsføringen har bidratt til flere yngre kjøpere og nye kunder for Bakehuset – og inn i brødkategorien i NorgesGruppen.

3. plass i kategorien sunnere markedsføring: GO2Grill Patricias gatekjøkken med Sunnere gatekjøkken

Juryens begrunnelse:

«Mat-i-farten» er et marked i vekst, og mange nordmenn spiser regelmessig på gatekjøkken. Få forbinder likevel slik mat med helse og sunnhet. Dette forsøker Patricias gatekjøkken i Bardu å gjøre noe med. Gjennom målrettet markedsføring og produktutvikling der de blant annet har gjort det enklere for kundene å velge mer fisk, grønt og grovt brød er Patricas et eksempel til etterfølgelse for andre. Resultatene av arbeidet er imponerende. Blant annet ved at hver fjerde solgte burger er basert på kyllingfilet, vegetar/vegan eller fisk med tare.

Bilde av Anne-Lise Sørensen fra Patricias gatekjøkken som holder en hamburger. Foto: Karine H. Henriksen, Convenience.
Patricias gatekjøkken, sunnere gatekjøkken. Foto: Karine H. Henriksen, Convenience
logo GO2Grill Patricias Gatekjøkken.png

GO2Grill Patricias Gatekjøkken har gjennom målrettet og bevisst jobbing med sin markedsføring gjort det enklest mulig for sine kunder å velge de sunnere alternativene med mer av fisk, grønt og grovt brød på menyen. Alle hamburgermenyer hos GO2Grill Patricias Gatekjøkken kan fås med fiskeburger, vegetarburger eller kyllingfilet som alternativ til storfeburger, grovt burgerbrød og søtpotet fries i stedet for vanlig pommes frites. Menyene kan også serveres uten brød. Alt meny- og salgsmateriell hos spisestedet presenterer disse valgene for kunden på en enkel og oversiktlig måte, og sidestiller alternativene. Veien til å velge sunnere fastfood har aldri vært enklere!

Alle nominasjonene i intensjonsavtalens utmerkelser

Det kom inn 29 nominasjoner til sunnere produkter og 17 nominasjoner til sunnere markedsføring. Se oversikt over alle nominasjonene til intensjonsavtalens utmerkelser

Les mer om intensjonsavtalen for et sunnere kosthold.

Først publisert: 19.01.2021 Sist faglig oppdatert: 05.02.2021 Se tidligere versjoner