Gå til hovedinnhold
ForsidenHelsestasjon, skolehelsetjeneste og helsestasjon for ungdomHelsestasjon 0–5 årSyn, hørsel og språk

Språkutvikling: Helsesykepleier bør observere og vurdere barnets språkforståelse, talespråk og samspill med omgivelsene ved faste konsultasjoner i helsestasjonsprogrammet

Foreldre bør få veiledning og informasjon om hvordan de kan stimulere barnets språkutvikling, inkludert den positive betydningen av å bruke familiens hjemmespråk.

Helsesykepleier bør vurdere barnets språkutvikling og progresjon på familiens hjemmespråk. Vurderingen bør ses i sammenheng med barnets øvrige utvikling og foreldrenes oppfattelse av barnets språkutvikling. Der det er nødvendig, skal helsesykepleier benytte kvalifisert tolk i dialogen med både foreldre og barnet.

Forsinket språkutvikling kan skyldes somatiske tilstander hos barnet eller manglende samspill med omgivelsene. Helsesykepleier bør i slike tilfeller samarbeide med andre personellgrupper på helsestasjonen. Fastlegen kontaktes ved behov.

Ved all bekymring for forsinket språkutvikling, bør helsestasjonen samarbeide med barnehagen.

Helsestasjonen bør være oppmerksomme på barn som ikke går i barnehage. Det bør være lav terskel for å drøfte med, og henvise til, pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) ved eventuelle språklige utfordringer hos barnet.

Både samarbeid med barnehage, kontakt med fastlege eller henvisning til PPT krever samtykke fra foreldre for deling av opplysninger eller annet unntak fra taushetsplikten.

Opplysningene om barnets språkstatus skal dokumenteres i elektronisk pasientjournal, jf. helsepersonelloven §§ 39 og 40 (lovdata.no).

I vurdering av språkutvikling er det essensielt å innhente kunnskap om barnets språklige utvikling på familiens hjemmespråk. Der familier bruker flere språk, avklares det med familien hvilket språk som skal vurderes og hvilken tolk som benyttes.

Helsestasjonen har ansvar for å vurdere behovet for, og eventuelt bestille, tolk med nødvendige kvalifikasjoner. For mer informasjon:

  • Retningslinjer for bestilling og bruk av tolk (imdi.no)
  • Informasjon til foreldre på ulike språk: Tolk for deg som er pasient i helsetjenesten – rett til informasjon på ditt språk

I veiledning og informasjon til foreldre inngår følgende:

  • barns språkutvikling generelt
  • betydningen av å bruke familiens hjemmespråk
  • tolkning av det enkelte barns kommunikasjon
  • hvordan foreldre kan stimulere barnets språkutvikling i hverdagen, og hvordan de kan tilpasse sin kommunikasjon for å støtte barnets språklige utvikling, se Språkutvikling hos barn (helsenorge.no)
  • foreldrenes egen bevissthet rundt bruk av skjerm/mobil og betydningen av å delta i interaksjon med barnet. Se anbefalingen Foreldre bør få veiledning om samspill i alle konsultasjoner i helsestasjonsprogrammet
  • betydningen av å delta i åpen barnehage eller ha deltids- eller heltidsplass i barnehagen, dersom barnet ikke går i barnehage
  • annet som har betydning for det enkelte barn.

Vurdering av barnets språkutvikling

Helsesykepleier vurderer barnets språklige utvikling i sammenheng med utviklingsmilepæler (Tabell 1).

Vurderingen bør ses i sammenheng med barnets øvrige utvikling og foreldrenes oppfattelse av barnets språkutvikling. Det avklares om det er kjente språkutfordringer i familien.

Vurderingen av barnets språk gjennomføres med barnet gjennom lek og kommunikasjon. Undersøkelsen kan gjøres samtidig med vurdering av for eksempel samspill og psykomotorisk utvikling.

Tabell 1: Utviklingsmilepæler i språkutviklingen hos barn og observasjon av barnet

Alder

Milepæler i språkutvikling

Observer om barnet

Nyfødt – 6 md

Uttrykker seg gjennom gråt, smil, ansiktsuttrykk og bevegelser. Reagerer på lyder og utforsker lydproduksjon gjennom pludring.

  • reagerer på lyder
  • lager lyder
  • har samspill med omgivelsene

6–12 md

Engasjerer seg i samspill med omgivelsene ved å observere, lytte og delta i turtaking/dialog. Eksperimenterer med ulike lyder, med varierende intonasjon og tonefall, som gjenspeiler lyder i omgivelsene. Gradvis forståelse av enkle ord.
  • babler, bruker gester, etterligner og reagerer på lyder
  • snur seg mot lyder og responderer på kjente stemmer
  • bruker enkle lyder som «ma-ma» eller «ba-ba»

1–2 år

Utvikler gradvis økt språkforståelse gjennom interesse for objekter eller kroppsdeler ved å peke. Forstår enkle oppfordringer med støtte av kroppsspråk.

Begynner med enkeltord og setter sammen to ord. Peker på gjenstand når navnet på gjenstanden blir sagt.

  • peker for eksempel på kroppsdeler som nese, øyne eller ører eller konkrete ting i en bildebok på oppfordring
  • gjentar ord (på hjemmespråk)
  • reagerer på navnet sitt
  • forstår instruksjon som for eksempel «kan du hente ballen»

2 år

Utvikler evne til å gjøre seg forstått, formidle tanker og behov. Forstår enkle spørsmål/beskjeder og oppgaver.

Barnet følger enkle instruksjoner som ikke er støttet av kroppsspråk, for eksempel «kan du hente støvlene?»

Kan sette sammen to ord.

  • har språkforståelse
  • setter sammen to ord, for eksempel «drikke vann»
  • viser interesse for språk, ved for eksempel å peke og spørre om navn på ting/gjenstander
  • blir forstått av nærmeste omsorgspersoner

4 år

Utvikler forståelig tale og et verbalt språk. Har et situasjonsuavhengig språk. Deltar i lengre dialoger og kan uttrykke ideer og følelser. Kan fortelle om hendelser og forstå daglige spørsmål. Stiller og svarer på spørsmål. Kan formidle informasjon om ting, for eksempel fortelle «hva en bok er».

  • har forståelig tale
  • mestrer ordbøyninger, forstår preposisjoner (over/under) og dobbeltbeskjeder som «hent skoen og lukk døra»
  • forstår begreper som farger og tall
  • forstår meningsmotsetninger som lav-høy, størrelsesord som stor-liten, forstår nektende setninger og årsak-virkning (hva skjer om?)
  • eksperimenterer med språket og bruker språket aktivt i lek og interaksjon med andre

Oppfølging og henvisning

Språklige utfordringer hos barn handler i hovedsak om å ha utfordringer med å forstå (reseptivt språk) og/eller å produsere språk (ekspressivt språk). Progresjon i språkutviklingen er en viktig del av vurderingen om barnet har behov for oppfølging eller henvisning. Oppfølgingen tilpasses individuelt basert på behov som identifiseres.

Dersom helsesykepleier har bekymring for om somatiske tilstander hos barnet eller manglende samspill med omgivelsene er årsak til språkutfordringer, er følgende tiltak aktuelle:

  • utelukke nedsatt hørsel
  • samarbeide med andre personellgrupper på helsestasjonen, herunder helsestasjonslege og fysioterapeut. Se Helsesykepleier og lege bør samarbeide om forberedelser og oppfølging av alle helseundersøkelser der lege er tilstede og Helsesykepleier og lege bør samarbeide med fysioterapeut.
  • kontakt fastlegen ved behov. Se Fastlege: Helsestasjon, skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom skal samarbeide med barnets/ungdommens fastlege.

Dersom helsestasjonen har bekymring om forsinket språkutvikling hos barn som:

  • går i barnehagen: samarbeide med barnehagen. Se Helsestasjonen bør ha skriftlige samarbeidsavtaler med barnehagen.
  • ikke går i barnehagen: ha lav terskel for å drøfte med, og eventuelt henvise til, pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT). Gi foreldrene råd om å søke barnehageplass eller å benytte seg av for eksempel åpen barnehage.

Vurdering av barnets språkutvikling inngår i en helhetlig undersøkelse på helsestasjonen, og er i tråd med kommunens plikt til helsefremmende og forebyggende arbeid, jf. forskrift om kommunens helsefremmende og forebyggende arbeid i helsestasjons- og skolehelsetjenesten (lovdata.no).

Anbefalingen omhandler ikke behandling. Helsestasjonen verken diagnostiserer eller behandler forstyrrelser, men bidrar til at barn kan få tidlig hjelp ved å henvise til andre instanser. Helsesykepleier og lege har, som en del av kravet til faglig forsvarlighet, plikt til å henvise videre ved behov, jf. helsepersonelloven § 4 (lovdata.no).

Plikten til å bruke kvalifisert tolk er regulert i tolkeloven (lovdata.no). I tillegg har den som yter helse- og omsorgstjenester plikt til å gi tilpasset informasjon til den som har krav på det etter pasient- og brukerrettighetsloven, jf. helsepersonelloven § 10 (lovdata.no).

Helsestasjonens rolle i barnets språkutvikling

Språkutvikling er en integrert del av barnets utvikling (Torkildsen et al., 2021). Ved å vurdere barnets språkforståelse, talespråk og samspill med omgivelsene, kan helsesykepleieren få et helhetlig bilde av barnets utvikling. Dette kan avdekke andre tilstander som har behov for ytterligere undersøkelser (Feldman, 2019).

Gjennom helsestasjonsprogrammet har helsestasjonen en unik mulighet til å gi foreldreveiledning til hele barnepopulasjonen. Ved å vurdere barnets språkutvikling og samspill med omgivelsene, kan helsesykepleieren gi tilpasset veiledning og støtte til foreldrene.

Tidlig identifisering av språkutfordringer hos barn gir helsesykepleier grunnlag for samarbeid med barnehager og henvisning til instanser som kan gi målrettet støtte og hjelp/tiltak til barnet og familien.

Barnehagens rolle i barnets språkutvikling

Ifølge barnehageloven (lovdata.no) og rammeplanen (udir.no), skal barnehager ha fokus på barnets språkutvikling og språkmiljø. I rammeplanen beskrives barnehagens rolle i barnets språkutvikling, blant annet at

  • alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling
  • barnehagen skal anerkjenne og verdsette barnas ulike kommunikasjonsuttrykk og språk, herunder tegnspråk
  • samisk språk har egne rettigheter, og står i en særstilling i barnehagen
  • personalet skal fange opp og støtte barn som har ulike former for kommunikasjonsvansker, som er lite språklig aktive, eller som har sen språkutvikling

For mer informasjon, se: Barnehagen skal fremme kommunikasjon og språk (udir.no) og Kommunikasjon, språk og tekst (udir.no).

Samarbeid mellom helsestasjonen og barnehagen

Helsestasjonen skal samarbeide med barnehagene, se Helsestasjonen bør ha skriftlige samarbeidsavtaler med barnehagen. Helsestasjonen kan bistå barnehagen i å avklare somatiske tilstander hos barnet som kan være årsak til forsinket språkutvikling. Barnehagen kan bistå helsestasjonen i å avklare om barnet har språkforstyrrelser. Samarbeid med og samtykke fra foreldre er nødvendig.

Barnehagen og helsestasjonen har felles målgruppe, og samarbeidets målsetting er å sikre at barn med språklige utfordringer får tidlig hjelp. Systematisk samarbeid er til barnets beste, og vil kunne styrke kompetansen om barns språkutvikling både i barnehagen og på helsestasjonen.

Barn som ikke går i barnehage

Barn som ikke går i barnehage, vil ikke kunne benytte seg av språkmiljøet i barnehagen. For noen av disse barna er helsestasjonen den eneste offentlige instans som barnet har kontakt med. Helsestasjonen bør derfor være spesielt oppmerksomme på disse barna, slik at de får tidlig hjelp ved eventuelle språklige utfordringer. Helsesykepleier kan også gi råd om mulighetene for å søke barnehageplass.

Ifølge Statistisk sentralbyrå er det bare en liten andel barn mellom 1–5 år som ikke går i barnehage i 2024 i Norge (ssb.no).

Hjemmespråk

I helsestasjonens veiledning til foreldre inngår informasjon om at det er vesentlig at barn i de første leveårene blir omgitt av familiens hjemmespråk.

Det er ulike betegnelser som brukes når det gjelder språket et barn lærer og omgis av, det være seg hjemmespråk, førstespråk eller morsmål. I denne anbefalingen brukes begrepet «hjemmespråk» om det språket som brukes hjemme i familien. Dette er i tråd med det som benyttes i barnehagene.

Barn som lærer flere språk samtidig, kan ha mindre vokabular enn jevnaldrende uten at dette blir en utfordring. Utfordringer vil komme til uttrykk på flere språk for å kunne karakteriseres som en språkforstyrrelse (Ryen et al., 2015).

Språkutvikling

Barns utvikling skjer ofte i faser og barn når milepæler til ulike tidspunkter (Bishop et al., 2016, Feldman, 2019, Morgan et al., 2018). Kjennskap til milepæler er derfor en forutsetning for å vurdere barnets språklige utvikling. Selv om det generelt er stor variasjon i barns utvikling, er det sentralt at det enkelte barnet viser en kontinuerlig fremgang (Kristoffersen et al., 2012).

De første tre leveårene er den mest intensive perioden for å tilegne seg språk og kommunikasjonsferdigheter. Språket utvikler seg best når omgivelsene er rike på tale og språk (Zauche et al., 2016). Grunnlaget for språkutviklingen etableres i samspill mellom arv, barnets øvrige utvikling og språklig stimuli med nære omsorgspersoner.

Perioden fra nyfødt til 1–1 ½ år har betydning for senere språkutvikling, da det skapes sammenheng mellom produksjon av verbale lyder og meningsfulle ord. Spedbarnet tilegner seg forståelse for enkeltord ved å koble repeterende sosiale signaler sammen med repeterende mønster av språklyder (Torkildsen et al., 2021).

Overgangen fra ettordsytring til flerordsytring representerer en betydelig milepæl i barnets språkutvikling, ettersom det markerer begynnelsen på mer komplekse og sammenhengende språklige uttrykk. Antall ord i setninger følger gjerne alder i denne fasen: 1–åringer har ettordsytring, 1 ½–2 år har toordsytring for så å øke til flerordsytring etter 2 år. Den såkalte ordspurten skjer i løpet av barnets andre leveår (Simonsen et al., 2014). Det grunnleggende i språket er på plass i fire-femårsalder (Torkildsen et al., 2021).

Språkforståelse (reseptivt språk) versus talespråk (ekspressivt språk)

Barnets språkforståelse omhandler barnets evne til å forstå språket som snakkes i omgivelsene. Språkforståelse, som utvikles forut for talespråk, er selve kjernen i barnets språkutvikling, og danner grunnlaget for videre språkutvikling (Torkildsen et al., 2021, Simonsen et al., 2014).

I de tre første årene av barnets liv er vurdering av barns språkforståelse av større betydning enn talespråket. Barn kan gjerne ha god språkforståelse uten at de har tatt i bruk verbalt talespråk (Torkildsen et al., 2021). Tidspunktet barnet begynner å ta i bruk talespråket varierer stort, og babling sees på som en forløper.

I tidlig alder er språkforståelsen situasjonsavhengig. Barnet trekker mening ut av det som blir sagt basert på situasjonen ytringen forekommer i og gjennom kroppsspråk, mimikk, blikk og objekter innenfor synsvidde. Det kan forventes at den situasjonsavhengige forståelsen er godt etablert ved toårsalder (Feldman, 2019).

Språklige utfordringer og forstyrrelser

Gjennom å observere og helhetlig vurdere barnets samspill med omgivelsene, barnets språkforståelse og talespråk, kan tidlige tegn på språklige utfordringer identifiseres (Bishop et al., 2016; Feldman, 2019; Morgan et al., 2018).

Flere teorier enes i dag om at barnets genetiske arv, utvikling, sanser, sosiale interaksjoner og oppvekstmiljø spiller en viktig rolle for barnets språklige utvikling. Derfor vil tidlige språkstimuleringstiltak for barn med identifiserte forstyrrelser eller risikofaktorer være positivt for barnets språkutvikling i senere alder (Fisher, 2017; Torkildsen et al., 2021).

Utfordringer knyttet til språkforståelsen kan innebære problemer med å følge instruksjoner, forstå spørsmål og/eller tolke betydningen av ord og setninger (Feldman, 2019). Utfordringer med talespråket er vanskeligheter med å uttrykke seg verbalt (Bishop et al., 2016). Dette kan inkludere begrenset ordforråd, mangelfull setningsbygning, manglende språklyder eller vanskeligheter med å finne riktige ord (Feldman, 2019).

Mange studier av barn med lite talespråk i 18–24 måneders alder, såkalte «late talkers», viser at de kan ta igjen jevnaldrende uten spesiell hjelp (Bishop et al., 2016). Undersøkelser viser at forsinkelser i talespråket hos toåringene ofte forsvinner spontant før barnet er tre år.

Variasjonen i utvikling av språklige ferdigheter i barnehagealder er stor, og det kan være vanskelig å vite når det er grunn til bekymring. Ved fire-femårs alder kan man identifisere barn med språkforstyrrelser som blir vedvarende (Torkildsen et al., 2021). Forskning har vist at det er vanskelig å predikere hvilke små barn som vil ha vedvarende problemer med språk, men at dårlig språklig progresjon til tross for tiltak, er et tegn på mer grunnleggende vansker (Bishop et al., 2016; Kristoffersen et al., 2012).

Kartleggingsverktøy

I tidligere nasjonal faglig retningslinje fra 2006 (IS-1235) omtaltes kartleggingsverktøy som kunne benyttes på helsestasjonen. I forbindelse med revisjonen av IS-1235 fikk Folkehelseinstituttet (FHI) i 2023 i oppdrag å utføre en systematisk kartleggingsoversikt for å identifisere verktøy helsestasjon kan bruke for å avdekke avvik fra normal språkutvikling hos barn 0–5 år (Jacobsen et al., 2024).

Forfatterne konkluderer blant annet med at resultatene i de inkluderte studiene fremhever kompleksiteten ved å identifisere universelle verktøy for språkkartlegging ment for barn 0–5 år. Variasjonen i hvor mange måleegenskaper som er evaluert for hvert verktøy FHI identifiserte, var stor. Videre ble det funnet lite forskning om kartleggingsverktøyene som var omtalt i retningslinjen fra 2006.

Det er ikke identifisert verktøy som er evaluert, validert, på norsk og gratis tilgjengelige, og som tjenestene kan benytte seg av i arbeidet sitt (Jacobsen et al., 2024). Helsedirektoratet har derfor ikke grunnlag for å anbefale konkrete kartleggingsverktøy til universelt bruk for vurdering av barns språk ved faste konsultasjoner på helsestasjonen.

Det vises ellers til Socialstyrelsen i Sverige som i 2022 utarbeidet en kunnskapsrapport om støtte og stimulering av kommunikasjons- og språkutvikling blant barn 0–2 år. Der påpekes det at forskningen på hensiktsmessige undersøkelsesmetode er utilstrekkelig. Mye tyder på at det er vanskelig å gjøre nøyaktige vurderinger av språket i løpet av barnets to første år (Socialstyrelsen, 2022).

Bishop, D. V., Snowling, M. J., Thompson, P. A., & Greenhalgh, T. (2016). CATALISE: A Multinational and Multidisciplinary Delphi Consensus Study. Identifying Language Impairments in Children. PLoS One, 11(7), e0158753.

Feldman, H. M. (2019). How Young Children Learn Language and Speech. Pediatr Rev, 40(8), 398-411.

Fisher, E. L. (2017). A Systematic Review and Meta-Analysis of Predictors of Expressive-Language Outcomes Among Late Talkers. J Speech Lang Hear Res, 60(10), 2935-2948.

Jacobsen, J. P. S., Borge, T. C., Kirkehei, I. (2024). Verktøy for språkkartlegging av barn 0-5 år: En systematisk kartleggingsoversikt Oslo: Folkehelseinstituttet.. Hentet fra https://www.fhi.no/publ/2024/verktoy-for-sprakkartlegging-av-barn-0-5-ar/

Kristoffersen, K. E. ,., Simonsen, H. G. ,., Eiesland, E. A. ,., & Henriksen, L. Y. (2012). Utvikling og variasjon i kommunikative ferdigheter hos barn som lærer norsk en CDI-basert studie. Norsk Tidsskrift for Logopedi, (1), 34-43.

Morgan, L. ,., & Wren, Y. E. ,. (2018). A systematic review of the literature on early vocalizations and babbling patterns in young children. Communication Disorders Quarterly, 40(1), 3-14.

Ryen, E., & Simonsen, H. G. (2015). Tidlig flerspråklighet-myter og realiteter. NOA. Norsk som andrespråk, 30(1-2), 195-217.

Simonsen, H. G., Kristoffersen, K. E., Bleses, D., Wehberg, S., & Jørgensen, R. N. (2014). The Norwegian Communicative Development Inventories: Reliability, main developmental trends and gender differences. First language, 34(1), 3-23.

Socialstyrelsen (2022). Stödja och stimulera kommunikations- och språkutveckling bland barn 0 till 2 år Hentet fra https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2022-3-7794.pdf

Torkildsen, J.V.K. & Morken.(2021)Språkutvikling. I Tamnes, C. K. Nevrokognitiv utviklingspsykologi (56-85) (). Oslo: Gyldendal.

Zauche, L. H., Thul, T. A., Mahoney, A. E. D., & Stapel-Wax, J. L. (2016). Influence of language nutrition on children’s language and cognitive development: An integrated review. Early Childhood Research Quarterly, 36, 318-333.


Siste faglige endring: 23. april 2025 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2025). Språkutvikling: Helsesykepleier bør observere og vurdere barnets språkforståelse, talespråk og samspill med omgivelsene ved faste konsultasjoner i helsestasjonsprogrammet [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 23. april 2025, lest 04. desember 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsestasjons-og-skolehelsetjenesten/helsestasjon-05-ar/horsel-syn-og-sprak/sprakutvikling-helsesykepleier-bor-observere-og-vurdere-barnets-sprakforstaelse-talesprak-og-samspill-med-omgivelsene-ved-faste-konsultasjoner-i-helsestasjonsprogrammet

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

  • Om oss
  • Jobbe hos oss
  • Kontakt oss

    Postadresse:
    Helsedirektoratet
    Postboks 220, Skøyen
    0213 Oslo

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangementer
  • Høringer
  • Presse

Om nettstedet

  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
  • Besøksstatistikk og informasjonskapsler
  • Nyhetsvarsel og abonnement
  • Åpne data (API)
Følg oss: