Barnehage: Helsestasjonen bør ha skriftlige samarbeidsavtaler med barnehager i kommunen
Sterk anbefaling vil gjelde for de aller fleste pasienter i de aller fleste situasjoner. Uttrykk som brukes er "bør" og "anbefaler". Hvis anbefalingen er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å følge den, brukes uttrykkene "skal" og "må".
Leder av helsestasjonen bør bidra til skriftlige samarbeidsavtaler mellom helsestasjon og barnehage. Samarbeidsavtalen bør inneholde gjensidig kunnskap om, og avklaringer av, hverandres roller, samt beskrive rutiner for samarbeidet på både system- og individnivå.
Helsestasjonen skal samarbeide med barnehager på individnivå dersom samarbeid er nødvendig for å gi barnet et helhetlig og samrådet tjenestetilbud, jf helse- og omsorgstjenesteloven § 3-4 første ledd. Samarbeidet på individnivå krever samtykke fra foreldre for deling av opplysninger eller annet unntak fra taushetsplikten.
Samarbeidsavtalen bør også inkludere hvordan helsestasjonen skal bidra til at rutiner for håndtering av legemidler i barnehagene etableres, jf. forskrift om helsestasjons- og skolehelsetjenesten § 8. Helsestasjonens ansvar for rutiner for legemiddelhåndtering i barnehagen forutsetter at ledelsen i barnehagen tar kontakt med leder av helsestasjonen ved behov for bistand.
Systemrettet samarbeid kan omfatte felles temadager, der helsestasjonen og barnehagene deltar og diskuterer temaer som er av interesse for begge tjenestene. Tema bør gjenspeile både styrker og utfordringer i barnas oppvekstmiljø.
Helsestasjonens bidra til å utarbeide rutiner for legemiddelhåndtering i barnehagen kan være områder som forsvarlig oppbevaring, administrering og utdeling av legemidler i barnehager og opplæring av personell i barnehagen.
Samarbeid på individnivå mellom helsestasjonen og barnehagene kan for eksempel gjelde barn som er kronisk syke, har utfordringer knyttet til språkutvikling, usikkerhet rundt syn og hørsel eller annen bekymring.
Eksempler på andre anbefalinger om samarbeidsavtaler finnes i
De aller fleste barn går i barnehage i Norge (Statistisk sentralbyrå, 2023). Helsestasjonstjenesten og barnehagene forholder seg til og ser de samme barna regelmessig. De kan derfor ha stor nytte av å dele erfaringer og kunnskap om barnepopulasjonen i kommunen gjennom systemrettet samarbeid. Samarbeidet mellom helsestasjonen og barnehagene kan også være nyttig i kommunens folkehelsearbeid, jf. folkehelseloven § 5 (lovdata.no).
Tjenesteytere inkluderer kommunale, fylkeskommunale og statlige tjenesteytere, private tjenesteytere som yter tjenester på vegne av slike tjenesteytere, og barnehager som får tilskudd etter barnehageloven § 19 (lovdata.no). Dette følger av helse- og omsorgstjenesteloven § 3-4 (lovdata.no). Barnehagen og pedagogisk-psykologisk tjeneste har tilsvarende samarbeidsplikter med helsestasjonen etter barnehageloven § 2 b. Barnehagen og pedagogisk-psykologisk tjeneste skal, i tillegg til å følge opp enkelte barn, samarbeide med andre tjenesteytere slik at barnehagen, pedagogisk-psykologisk tjeneste og de andre tjenesteyterne kan ivareta sine oppgaver etter lov og forskrift.
Samarbeidsplikten på systemnivå gjelder altså både for å ivareta egne og andres oppgaver etter lov og forskrift. Helsestasjonen skal derfor samarbeide på systemnivå med andre tjenesteytere slik at helsestasjonen og andre tjenesteytere kan ivareta sine oppgaver etter lov og forskrift.
Helsestasjonen skal også samarbeide med andre tjenesteytere dersom samarbeid er nødvendig for å gi barnet et helhetlig og samordnet tjenestetilbud. På individnivå kan samarbeid være nyttig for å gi barn med behov for ekstra oppfølgning god støtte. Helsestasjonen kan, ved hjelp av sin faglige kompetanse, bidra på et tidlig stadium for å identifisere ugunstige forhold og eventuelt iverksette tiltak. Barnehagen på sin side vil kunne bidra til å danne grunnlag for en treffende vurdering da de kjenner barnet og besitter en barnehagefaglig kompetanse. Familier som har behov for et utvidet tilbud i helsestasjon, vil ofte ha behov for ekstra oppfølging også i barnehagen.
Samarbeid på individnivå må baseres på samtykke fra barnets foreldre, ettersom individrettet samarbeid medfører at helsepersonellet på helsestasjonen utveksler opplysninger om barnets legems- eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold, jf. helsepersonelloven § 21 og § 22 (lovdata.no).
Statistisk sentralbyrå
(21. mars 2023).Barnehager.
[nettdokument].
ssb.no.Hentet 13. juni 2023fra https://www.ssb.no/utdanning/barnehager/statistikk/barnehager
Helsedirektoratet (2017). Barnehage: Helsestasjonen bør ha skriftlige samarbeidsavtaler med barnehager i kommunen [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 23. april 2025, lest 16. mai 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsestasjons-og-skolehelsetjenesten/helsestasjon-05-ar/barnehage-helsestasjonen-bor-ha-skriftlige-samarbeidsavtaler-med-barnehager-i-kommunen