Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Kapittel 1Bakgrunn for utredningen

Våren 2024 startet Helsedirektoratet et utredningsarbeid knyttet til saksbehandling og oppfølging av registreringer og bevillinger etter alkoholloven, serveringsloven og særavgiftsforskriften, som forvaltes av ulike sektormyndigheter. Serveringsloven og særavgiftsforskriften treffer i stor grad samme søkere/sluttbrukere som alkoholloven, og disse må derfor forholde seg til en fragmentert og kompleks forvaltning som det er svært krevende å navigere i. Vi ønsker derfor å ta utgangspunkt i brukernes behov, og hva de opplever som de største problemene når de skal søke om salgs-, skjenke-, og serveringsbevilling, tilvirkningsbevilling eller registrere seg for engrossalg - enten de er næringsdrivende eller enkeltpersoner. 

Dette er Espen Eplemost 

Espen og kona Ellen har nylig overtatt gården til Espens foreldre. De drømmer om å produsere eplemost og eplecider. De ser et stort potensial i å kombinere dette med gårdsturisme, der de kan tilby besøkende en autentisk opplevelse med økologisk mat, egenprodusert drikke og innsikt i produksjons-prosessen. Espen har ansvaret for å søke om nødvendige bevillinger for tilvirkning, skjenking og salg av alkohol samt matservering. Ellen fokuserer på drift og gjesteopplevelser. Sammen ønsker de å skape en bærekraftig virksomhet som tiltrekker seg både lokale kunder og turister.

Espen synes det er vanskelig å få oversikt over krav og plikter knyttet til søknadsprosessen og det er flere kompliserte regelverk han må sette seg inn i. Det er ulike søknader som må sendes til ulike offentlige virksomheter og det er mye dokumentasjon som skal legges ved søknaden. Espen opplever at det ofte er lang ventetid for å svar på søknaden.

Dette er Sara Servicetorg

Sara er saksbehandler i Eplevik kommune og har blant annet ansvar for behandling av søknader om serverings-, salgs og skjenkebevillinger. Hun ønsker en smidig og effektiv saksbehandling, men opplever ofte at søknader er ufullstendige eller feil utfylt.Sara er saksbehandler i Eplevik kommune og har blant annet ansvar for behandling av søknader om serverings-, salgs og skjenkebevillinger. Hun ønsker en smidig og effektiv saksbehandling, men opplever ofte at søknader er ufullstendige eller feil utfylt. Dette fører til ekstra arbeid, ettersom hun må kontakte søkerne for å innhente manglende informasjon og gi veiledning. I tillegg tar prosessen med å innhente høringssvar fra relevante instanser ofte for lang tid, noe som forsinker saksbehandlingen ytterligere. En av utfordringene hun står overfor, er hvordan hun skal vurdere merknadene fra høringsinstansene når hun behandler søknader. Saras mål er å gjøre søknadsprosessen enklere og mer effektiv, både for søkerne og kommunen, slik at saker kan behandles raskere og med færre feil.

Dette er Harald Helsedirektorat

Harald er saksbehandler i Helsedirektoratet og har ansvar for behandling av søknader om statlige bevillinger. Han ønsker en sømløs og effektiv saksbehandling, der automatiserte prosesser bidrar til kortere behandlingstid og reduserer ventetiden på uttalelser fra høringsinstansene. En av Haralds største frustrasjoner er saksbehandlingstiden. Han skulle ønske at søkerne hadde bedre kunnskap om hvordan man etablerer en virksomhet og om hvilke krav som stilles slik at de ikke gjør så mange feil i søknadsprosessen. Mange søkere vet også lite om hva som kreves og hvilke plikter en bevillingshaver har. For Harald er manglende systemstøtte, begrenset dialog med andre høringsinstanser og kommuner, samt lange ventetider og varierende responstid et stort frustrasjonsmoment. Dette gjør at søkere ofte tar kontakt med Harald for å spørre når bevillingen er på plass. Harald sitt mål, i likhet med Saras, er å forenkle og effektivisere saksbehandlingen, samtidig som søkerne får bedre informasjon, slik at søknadene er komplette og korrekte.

Her er dere blitt kjent med Espen Eplemost, som representerer næringslivet og enkeltpersoner, Sara Servicetorg, som representerer kommunale saksbehandlere, og Harald Helsedirektorat som representerer statlig bevillings- og registreringsmyndighet.

I det følgende går vi gjennom lover, regelverk og relevante bevillingstyper og registreringer, for å vise kompleksiteten som både næringslivet, enkeltpersoner og forvaltningen står overfor.

1.1. Kort om gjeldende regelverk

1.2. Kort om bevillingstyper og registreringer

1.3. Interessenter

1.4. Samfunnsproblem

1.5. Dagens situasjon

1.6. Fremtidig situasjon – hva ønsker vi å oppnå?

Siste faglige endring: 25. april 2025