Kommunene forvalter alkoholloven lokalt, og har en svært viktig rolle i forebygging av skader og andre negative samfunnskonsekvenser som følge av alkoholbruk. Kommunene har ansvar for å føre en ansvarlig salgs- og skjenkepolitikk og tilrettelegge for at alkoholloven etterleves av næringslivet i egen kommune. I denne sammenhengen har kommunene flere virkemidler, blant annet som bevillingsmyndighet for kommunale salgs- og skjenkebevillinger. I 2023 var det 12.726 kommunale salgs- og skjenkebevillinger [16].
Helsedirektoratet erfarer at mange kommuner ikke har tilstrekkelig ressurser og kompetanse til å oppfylle myndighetsansvaret de er gitt for alkoholregelverket. Blant annet ser direktoratet at mange kommuner avser begrenset med ressurser til saksbehandling og oppfølging av salgs- og skjenkesaker. Det er også et stort effektiviseringspotensial i søknadsprosessen, som i dag er preget av mange føringer fra et komplekst og lite harmonisert regelverk. Manglende oppfølging av overtredelser på alkoholloven innad i kommuner og mellom kommuner, innebærer forskjellsbehandling, og kan dermed virke konkurransevridende til fordel for useriøse aktører.
På enkelte områder er det heller ikke lagt godt nok til rette nasjonalt og lokalt for at bevillingshavere og leverandører/grossister skal kunne etterleve de plikter og krav som stilles til en forsvarlig utøvelse av næringsvirksomheten. Dette handler blant annet om et vanskelig tilgjengelig og komplisert regelverk som aktørene skal kunne tilegne seg kunnskap om, og et ufullstendig Tobakksalgs- og bevillingsregister (TBR).
Norge har tatt i bruk de virkemidlene som er regnet for å være mest effektive for å begrense alkoholbruken, herunder registrerings- og bevillingssystemet. For å redusere de omfattende helsemessige og sosiale problemene knyttet til alkoholbruk, er det avgjørende at registrerings- og bevillingssystemet fungerer etter hensikten og er godt tilrettelagt. Det er også et spørsmål om effektiv ressursbruk i forvaltningen.