Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Del 1 – Ivaretakelse av pasienter, brukere og pårørende

Hvordan ville du ønske å bli møtt, hvis noe går galt? Ivaretakelse innebærer støtte og empati, men også å få informasjon, en beklagelse og anledning til å medvirke for å forebygge fremtidige hendelser. Å bli hørt. Å oppleve at noen tar ansvar. Det forteller pasienter, brukere og pårørende som har erfart en uønsket hendelse. Ivaretakelse starter allerede før det skjer noe uønsket, med god dialog og forventningsavklaringer.

1. God dialog og forventningsavklaring i forkant

2. Åpen erkjennelse og beklagelse når det går galt

3. En oppriktig unnskyldning når hendelsen burde vært unngått

4. Involvering av pasienter, brukere og pårørende i gjennomgang av hendelser, læring og forbedring

5. Avventende oppfølging

Siste faglige endring: 11. juli 2024