Del 1 – Ivaretakelse av pasienter, brukere og pårørende
Hvordan ville du ønske å bli møtt, hvis noe går galt? Ivaretakelse innebærer støtte og empati, men også å få informasjon, en beklagelse og anledning til å medvirke for å forebygge fremtidige hendelser. Å bli hørt. Å oppleve at noen tar ansvar. Det forteller pasienter, brukere og pårørende som har erfart en uønsket hendelse. Ivaretakelse starter allerede før det skjer noe uønsket, med god dialog og forventningsavklaringer.
![](https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/ivaretakelse-etter-uonskede-hendelser/del-1--ivaretakelse-av-pasienter-brukere-og-parorende/_/image/cb4bf86d-a330-4196-9794-4e5e76ac30a3:2f0dcae9c8383dcc6b94ee57f71693ef2b98d326/square-800/ivaretakelse.jpg?filter=rounded%28400%29)