Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Del 2 – Ivaretakelse av medarbeidere

Hvordan kan vi ta vare på dem som tar vare på andre? På tross av store anstrengelser for å unngå pasientskader og andre uønskede hendelser, kan det gå galt. De færreste som arbeider med pasienter, brukere og pårørende vil unnslippe å være involvert før eller senere i en hendelse. Helsepersonell og andre medarbeidere blir dypt berørt. Det strider mot prinsippet "primum non nocere" - gjør ingen skade. Mangelfull støtte kan påføre ytterligere belastning. Ivaretakelse starter allerede før det skjer en hendelse, med å forberede medarbeidere på at det kan skje.

1. Forberedelse av medarbeidere på mestring av uønskede hendelser

2. Systematisk fremgangsmåte for ivaretakelse av medarbeidere etter uønskede hendelser

3. Kollegastøtte

4. Involvering av medarbeidere i gjennomgang av hendelsen, læring og forbedring

Siste faglige endring: 11. juli 2024