Gå til hovedinnhold
ForsidenIndividuell jobbstøtte (IPS) og HelseIArbeidIndividuell jobbstøtte (IPS)

Ledelsen i helsetjenesten og Nav bør legge til rette for tydelig ansvars- og oppgavefordeling i IPS-tilbudet

Nasjonale faglige råd blir gitt på områder med lite faglig uenighet, men der det likevel er behov for å gi nasjonale råd og praktiske eksempler. Uttrykk som brukes er "bør" eller "kan", og "anbefaler" eller "foreslår". Dersom rådet er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å følge det, brukes uttrykkene "skal" og "må".

Beskrivelsene av samarbeid, ansvars- og rolleavklaring bør være i tråd med IPS-metoden og inkluderes i en samarbeidsavtale som beskriver

  • ansvarsfordeling av hovedoppgaver
  • oppgavefordeling mellom helsetjenesten og Nav
  • virksomhetens rutiner og regelverk knyttet til deling av personopplysninger
  • opplæring og kompetanse

IPS-jobbspesialist, behandlingsteamet og pasienten bør sammen planlegge gjennomføring av jobbstøtte og/eller eventuell støtte under utdanning.

Det tverrsektorielle behandlingsteamet bør bestå av

  • jobbspesialister som bl.a. gir jobbstøtte til pasienter og gjennomfører systematisk jobbutvikling
  • ansatte i helsetjenesten

Teamet samarbeider i tillegg med

  • IPS-metodeveiledere som veileder jobbspesialister
  • Nav-veiledere (som blant annet bistår med økonomisk veiledning til pasienten)
  • andre relevante samarbeidspartnere

Ledelsen i helse- og omsorgstjenesten og Nav tilrettelegger ved å

  • gjøre IPS til et integrert tilbud
  • tilby kurs, opplæring og kompetansetiltak innen IPS, lokalt eller regionalt
  • sette resultatmål for IPS-tilbudet og følge opp dette
  • sikre at fidelity-evalueringer gjennomføres i tråd med modellen og følger opp handlingsplaner og evalueringsresultater (se råd om evaluering av IPS)
  • følge pasientforløp psykiske lidelser hos voksne og rusbehandling (TSB)
  • informere i sine organisasjoner om IPS
  • ha faste møter på tvers av Nav og helse (styringsgruppen) for å sikre kvaliteten i IPS-tilbudet

Følgende foreslås for samarbeidet mellom helsetjenesten og Nav

  • Dersom IPS-jobbspesialisten deltar på behandlingsmøtet uten at pasienter har samtykket, må pasientene omtales i anonym form (se fellesråd om deling av informasjon mellom helsepersonell og Nav-ansatte).
  • Etter pasienten eventuelt har samtykket til deltakelse i IPS, kan informasjon som vedkommende har samtykket til deles (se fellesråd om deling av informasjon mellom helsepersonell og Nav-ansatte).
  • Tilrettelegge for at IPS-jobbspesialist samarbeider tett med behandlere, for eksempel gjennom å tilby kontorplass.
  • Inkludere IPS-jobbspesialist i gjennomgang i etterkant av uønskede hendelser, samt holdes informert om eventuell voldsrisiko.

Ledelsen i helsetjenesten tilrettelegger for at helsepersonell/behandlere tar ansvar for å

  • gi alle pasienter informasjon, veiledning og tilbud om IPS
  • samarbeide med jobbspesialisten om å planlegge og gjennomføre jobbstøtte i tråd med IPS-metoden, f.eks. at behandlere kan møte pasienten ute hos arbeidsgivere og oppsøke pasienten ved fravær, samt gi akuttstøtte til pasienten og jobbspesialister
  • kartlegge pasientens livssituasjon, inkludert arbeids- og utdanningserfaring, forventninger til deltakelse i arbeid/studie og eventuelle barrierer for deltakelse
  • inkludere pasientens plan om å komme i gang med skole/arbeid eller for tilbakevending til skole/arbeid som en del av behandlingsplanen.
  • utarbeide skriftlig plan for oppfølging ved utskrivelse
  • inkludere IPS-jobbspesialist og eventuelt arbeidsplass/utdanningsinstitusjon som en del av kriseplan for pasienter, da disse kan være viktig for varsling av tilbakefall
  • gi helhetlige og koordinerte tjenester gjennom f.eks.: individuell plan og koordinator og forløpskoordinator i spesialisthelsetjenesten eller kommunen

Ledelsen i Nav tilrettelegger for følgende rollers hovedansvar

IPS-jobbspesialisten har hovedansvar for å
  • gi pasienten jobb- og utdanningsstøtte, f.eks. at IPS-jobbspesialisten kan treffe pasienten ute og på arbeidstedet, samt aktivt oppsøke arbeidsgivere
  • utarbeide karriereprofil og en jobbutviklingsplan sammen med pasienten
  • gjennomføre systematisk jobbutvikling, dvs. ut fra pasientens interesser og ønsker bygger jobbspesialisten et nettverk med aktuelle arbeidsgivere i nærmiljøet. Jobbspesialisten kontakter arbeidsgivere for å innhente informasjon om bedriften og mulige tilgjengelige arbeidsoppgaver, samt informerer bedriftene om hva IPS kan tilby arbeidsgiveren.
  • gi jobbstøtte til pasientens arbeidsgiver, hvis pasienten samtykker til dette (se fellesråd om deling av informasjon mellom helsepersonell og Nav-ansatte)
IPS-metodeveileder har hovedansvar for å
  • veilede IPS-jobbspesialistene
  • gi faglig støtte til IPS-jobbspesialistene
  • tilby informasjon om IPS til behandlingsteamet
  • følge opp implementering av IPS-metoden
  • sikre at egenevaluering med støtte blir gjennomført
Nav-veileder har hovedansvar for å
  • gi individuelt tilpasset økonomisk veiledning til pasienten
  • gi informasjon og veiledning innen utdannings- og opplæringstiltak, stønader og ytelser fra Nav
  • hjelpe pasient å søke om kurs/utdanning, stønader og ytelser
  • bistå pasient og jobbspesialisten, dersom pasienten samtykker til dette

Krav til etablering og gjennomføring av systematisk styring av virksomhetens aktiviteter i helse- og omsorgstjenesten er omtalt i forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten (lovdata.no) § 3, § 6, § 7, § 8 og § 9.

I forskriften fremkommer det at den som har det overordnede ansvaret for virksomheten skal sørge for at det etableres og gjennomføres systematisk styring av virksomhetens aktiviteter i tråd med denne forskriften, og at medarbeiderne i virksomheten medvirker til dette jf. § 3. 

Styringssystemet skal videre sørge for at virksomhetens oppgaver gjennomføres jf. § 7 , evalueres jf. § 8 og korrigeres § 9.

Psykisk helsevern skal skje på en forsvarlig måte og i samsvar med menneskerettighetene og grunnleggende rettssikkerhetsprinsipper ifølge formålet i psykisk helsevernloven § 1-1 (lovdata.no). Det er et formål med reglene å forebygge og begrense bruk av tvang. Helsehjelpen skal tilrettelegges med respekt for den enkeltes fysiske og psykiske integritet og så langt som mulig være i overensstemmelse med pasientens behov og selvbestemmelsesrett og respekten for menneskeverdet.

Spesialisthelsetjenesteloven § 3-4a Kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet (lovdata.no) sier at enhver som yter helsetjenester etter denne lov, skal sørge for at virksomheten arbeider systematisk for kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet.

Forsknings- og erfaringsbasert kunnskap

Et isolert kunnskapsgrunnlag om ansvar, arbeidsfordeling og samarbeid ved IPS er svakt, men inngår som en del av forskningen om IPS-metoden. Begrunnelse for arbeidsoppgaver er beskrevet i IPS fidelityskala (napha.no).

I praksis erfares det at det er viktig å avklare ansvar, arbeidsoppgaver og samarbeid mellom ansatte som arbeider med IPS, og ledelsens overordnede ansvar. Dette er spesielt viktig for å gi et godt IPS tilbud og for å arbeide effektiv.



NAV

Rådene er utarbeidet av Arbeids- og velferdsdirektoratet og Helsedirektoratet.

Siste faglige endring: 13. juni 2025 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2025). Ledelsen i helsetjenesten og Nav bør legge til rette for tydelig ansvars- og oppgavefordeling i IPS-tilbudet [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 13. juni 2025, lest 05. desember 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/individuell-jobbstotte-ips-og-helseiarbeid/individuell-jobbstotte-ips/ledelsen-i-helsetjenesten-og-nav-bor-legge-til-rette-for-tydelig-ansvars-og-oppgavefordeling-i-ips-tilbudet

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

  • Om oss
  • Jobbe hos oss
  • Kontakt oss

    Postadresse:
    Helsedirektoratet
    Postboks 220, Skøyen
    0213 Oslo

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangementer
  • Høringer
  • Presse

Om nettstedet

  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
  • Besøksstatistikk og informasjonskapsler
  • Nyhetsvarsel og abonnement
  • Åpne data (API)
Følg oss: