Gå til hovedinnhold
ForsidenIndividuell jobbstøtte (IPS) og HelseIArbeidIndividuell jobbstøtte (IPS)

Nav og helsetjenesten bør sørge for at det tverrsektorielle tilbudet om individuell jobbstøtte (IPS) evalueres etter IPS fidelityskala

Nasjonale faglige råd blir gitt på områder med lite faglig uenighet, men der det likevel er behov for å gi nasjonale råd og praktiske eksempler. Uttrykk som brukes er "bør" eller "kan", og "anbefaler" eller "foreslår". Dersom rådet er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å følge det, brukes uttrykkene "skal" og "må".

Målet med evalueringer er å utvikle og forbedre tilbudet. Evaluering skal bidra til læring i organisasjonen gjennom refleksjon om egen praksis.

IPS fidelityskala måler i hvor stor grad tilbudet om individuell jobbstøtte følger IPS modellen. Skalaen måler i hvilken grad IPS-tilbudet er tro til modellen, og ikke pasientens effekt av å delta i IPS (Becker et al., 2001; Bond, 2007; Kim et al., 2015).

Fidelity-evalueringen av IPS-modellen innebærer et samarbeid med alle de involverte parter som jobber med IPS i Nav og helsetjenesten.

Hyppighet på evaluering avhenger av modelltrohet (fidelity):

  • Ved «god fidelity» (>99) - gjennomføres årlig evaluering.
  • Ved «godkjent fidelity» eller lavere (< 100) gjennomføres evaluering minimum hver 6. måned.

Evalueringer gjennomføres ved at de som jobber med IPS-tilbudet i Nav og helsetjenesten selv gjennomfører en egenevaluering, og at ledelse i begge sektorer legger til rette for dette. Informasjon og data om IPS tilbudet behandles aggregert og anonymisert, slik at personvernhensyn til deltakere og ansatte i organisasjonen ivaretas.

Høy modelltrohet (fidelity) henger sammen med om deltakere kommer ut og står i arbeid over tid. Evalueringer kan føre til bedre eierskap og kjennskap for Nav og helse- og omsorgstjenesten til IPS som modell, sikre drift, videreutvikling og kvalitet. Alle involverte roller i IPS-tilbudet deltar i egenevaluering (ledelse, jobbspesialist, metodeveileder, behandlerteam og lignende).

Den vanligste måten å løse evaluering på i dag er «egenevalueringer med støtte». Det er en metodisk tilnærming som kan gjennomføres med veiledning fra en eller flere personer med god erfaring fra bruk av IPS fidelityskala (napha.no) og fidelitymanualen (napha.no).

Med en slik veiledning hjelpes organisasjonen til å gjennomføre evaluering iht. IPS fidelityskala og fidelitymanual.

Støttefunksjonen, IPS-kompetansemiljø, finnes i alle Nav fylker.

IPS fidelityskala måler hvor godt IPS-modellen er implementert. IPS fidelityskala består av 25 punkter og er delt inn i de tre områdene bemanning, organisering og oppfølging. Se IPS fidelityskala (napha.no)

Målet med evalueringer er kvalitetsforbedring av tilbudet, og gi de ansatte støtte til å implementere IPS-modellen. Det kan føre til at pasientene får et bedre tilbud og at deres muligheter til å komme i ordinært arbeid eller utdanning øker.

Erfaringer viser at systematisk egenevalueringen med støtte etter fidelityskalaen oppleves nyttig for at ansatte og ledere får innsikt og kunnskap om IPS, og til å forankre IPS hos ledelsen. I tillegg bidrar evalueringene til økt samarbeid, felles diskusjon og refleksjon om IPS-modellen mellom de ansatte.

Becker, D. R., Smith, J., Tanzman, B., Drake, R. E., & Tremblay, T. (2001). Fidelity of supported employment programs and employment outcomes. Psychiatr Serv, 52(6), 834-6.

Bond, G. R. (2007). Modest implementation efforts, modest fidelity, and modest outcomes. Psychiatr Serv, 58(3), 334.

Kim, S. J., Bond, G. R., Becker, D. R., Swanson, S. J., & Langfitt-Reese, S. (2015). Predictive validity of the Individual Placement and Support fidelity scale (IPS-25): A replication study. Journal of Vocational Rehabilitation, 43(3), 209-216.



NAV

Rådene er utarbeidet av Arbeids- og velferdsdirektoratet og Helsedirektoratet.

Siste faglige endring: 13. juni 2025 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2025). Nav og helsetjenesten bør sørge for at det tverrsektorielle tilbudet om individuell jobbstøtte (IPS) evalueres etter IPS fidelityskala [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 13. juni 2025, lest 05. desember 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/individuell-jobbstotte-ips-og-helseiarbeid/individuell-jobbstotte-ips/nav-og-helsetjenesten-bor-sorge-for-at-det-tverrsektorielle-tilbudet-om-individuell-jobbstotte-ips-evalueres-etter-ips-fidelityskala

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

  • Om oss
  • Jobbe hos oss
  • Kontakt oss

    Postadresse:
    Helsedirektoratet
    Postboks 220, Skøyen
    0213 Oslo

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangementer
  • Høringer
  • Presse

Om nettstedet

  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
  • Besøksstatistikk og informasjonskapsler
  • Nyhetsvarsel og abonnement
  • Åpne data (API)
Følg oss: