Gå til hovedinnhold
ForsidenIndividuell jobbstøtte (IPS) og HelseIArbeidFelles IPS og HelseIArbeid

Deling av personopplysninger mellom Nav og helsetjenesten skal skje på bakgrunn av et rettslig grunnlag

Nasjonale faglige råd blir gitt på områder med lite faglig uenighet, men der det likevel er behov for å gi nasjonale råd og praktiske eksempler. Uttrykk som brukes er "bør" eller "kan", og "anbefaler" eller "foreslår". Dersom rådet er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å følge det, brukes uttrykkene "skal" og "må".

Ved tilstrekkelig lovhjemmel, eventuelt etter gyldig samtykke fra bruker, kan Nav dele nødvendige taushetsbelagte opplysninger med helsepersonell. Etter samtykke fra pasienten kan helsepersonell dele taushetsbelagte opplysninger som er nødvendig for samarbeidet med Nav.

IPS

IPS-jobbspesialist i Nav kan dele personopplysninger med helsepersonell dersom det er nødvendig for den arbeidsrettede bistanden, jf. forskrift om oppfølgingstiltak i Arbeids- og velferdsetatens egenregi § 3–4. Personen det deles personopplysninger om skal være informert om at opplysningene deles og hvem opplysningene deles med.

HelseIArbeid

For HelseIArbeid er det ikke hjemmel i lov eller forskrift for at Nav skal kunne dele personopplysninger med helsepersonell. Da må gyldig samtykke foreligge. For utredning i HelseIArbeid er det kun opplysninger som Nav etter dialog med pasienten anser som nødvendige for samarbeidet og oppfølging av pasienten som kan deles helsetjenesten.

Samtykke

For at et samtykke skal være gyldig må samtykket være en «frivillig, uttrykkelig og informert erklæring» om at vedkommende godtar en bestemt behandling av opplysninger om seg selv, jf.personvernforordningen art. 6 nr. 1 bokstav a. Dersom det er behov for å behandle særlige kategorier av personopplysninger, må det i tillegg være et særskilt grunnlag for behandlingen, jf art. 9 nr. 2 bokstav a.

Bruker kan til enhver tid trekke samtykket helt eller delvis tilbake, jfr. Personvernforordning art. 7.

Helsepersonells taushetsplikt, jf. helsepersonelloven § 21, gjelder både mellom ansatte innad i helsetjenesten, og ved tjenestesamhandling mellom helsetjenesten og Nav.

Informasjon til pasienten

Før behandlende helsepersonell etablerer kontakt med Nav, skal helsepersonellet informere pasienten om tilbudet, slik at pasienten kan vurdere om pasienten ønsker slik samordnet bistand fra Nav og helsetjenesten.

Det er kun opplysninger som helsepersonellet etter dialog med pasienten anser som nødvendige for samarbeidet med Nav, som kan deles etter samtykke fra pasienten.

Samtykkekompetanse

For å gi sitt samtykke, må pasienten/brukeren være samtykkekompetent og ha mulighet for å gi et gyldig samtykke. Et gyldig samtykke forutsetter at pasient/bruker forstår hvilke opplysninger det kan være aktuelt å utlevere til den Nav-ansatte eller helsepersonell, og at samtykket er frivillig. Samtykket dokumenteres i de respektive fagsystemene.

Samtykkekompetanse er nærmere beskrevet i pasient- og brukerrettighetsloven med tilhørende rundskriv Pasient- og brukerrettighetsloven med kommentarer.

For at Nav-ansatt i HelseIArbeid skal kunne dele informasjon med helsepersonell, må gyldig samtykke innhentes, mens den Nav-ansatte i IPS kan dele nødvendig informasjon med helsepersonell. Vurderingen av hvilken informasjon som skal deles gjøres på bakgrunn av faglig skjønn.

Et samtykke kan gis muntlig, men må da dokumenteres i de respektive fagsystemene.

Dersom pasienten ikke samtykker, kan vedkommende ikke henvises til de felles tjenestene HelseIArbeid-utredningen eller IPS. Dersom en pasient f.eks. ikke samtykker eller trekker sitt samtykke om å snakke med Nav-ansatt, er det klinikken det gjelder som må avgjøre om pasienten da starter/fortsetter utredning i poliklinikk, men det er da ikke lenger et HelseIArbeid-tilbud som tilbys. Bruker/pasient kan ombestemme seg.

Behandler kan også ved samtykke fra pasient invitere en ansatt i Nav til å informere om tilbudet til pasient slik at pasienten har et godt grunnlag for å bestemme seg.

Eksempel på samtykkeskjema for helsepersonell.

Behandlingsmøter

Dersom ansatte i Nav deltar i samtaler eller møter om en konkret pasient før pasienten har samtykket til at taushetsbelagt informasjon kan deles, må opplysninger gis til den Nav-ansatte i anonymisert form. Behandlingsteamene bør etablere rutiner for anonyme drøftinger for å sikre et godt tverrfaglig samarbeid, slik at fokus på arbeid og utdanning er gjennomgående i helsetjenesten.

Pasienten må samtykke til deling av nødvendig taushetsbelagt informasjon også i det videre tverrsektorielle samarbeidet. Helsepersonellet skal gi informasjon om hva samarbeidet vil innebære, og hvilke opplysninger om pasienten det vil være behov for å dele. Det er en fordel om taushetsbelagte opplysninger så langt som mulig deles med pasienten til stede, eller av pasienten selv.  

Trekke tilbake samtykke

Pasienten kan til enhver tid trekke samtykket helt eller delvis tilbake. Det stilles her heller ingen formkrav, men tilbakekallingen av samtykke skal fremgå av journal.

For å muliggjøre sletting i Navs saksbehandlingssystem bør behandlingen merkes med «HelseIArbeid» i emnefeltet, slik at eventuell sletting av opplysninger kan gjøres i de tilfeller der bruker trekker samtykke tilbake.

Det gjøres oppmerksom på at noen opplysninger til tross for dette vil måtte arkiveres i Navs fagsystemer som følge av arkivloven. I tilfelle der et samtykke er trukket tilbake må dette fremgå i arkivnotatet.

Taushetsplikten betyr her at helsepersonell eller Nav-ansatt skal hindre at andre får adgang eller kjennskap til helseopplysninger eller andre personlige forhold som de får vite om i egenskap av sin stilling.

Formålet med taushetsplikten er å sikre befolkningens tillit til myndighetene slik at personer ikke unnlater å oppsøke hjelp av frykt for at uvedkommende skal få tilgang til personlige opplysninger.

For å sikre øvrig brukermedvirkning, se råd om bruker- og pårørendemedvirkning i rus og psykisk helsefeltet.



NAV

Rådene er utarbeidet av Arbeids- og velferdsdirektoratet og Helsedirektoratet.

Siste faglige endring: 13. juni 2025 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2025). Deling av personopplysninger mellom Nav og helsetjenesten skal skje på bakgrunn av et rettslig grunnlag [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 13. juni 2025, lest 05. desember 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/individuell-jobbstotte-ips-og-helseiarbeid/felles-ips-og-helseiarbeid/deling-av-personopplysninger-mellom-nav-og-helsetjenesten-skal-skje-pa-bakgrunn-av-et-rettslig-grunnlag

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

  • Om oss
  • Jobbe hos oss
  • Kontakt oss

    Postadresse:
    Helsedirektoratet
    Postboks 220, Skøyen
    0213 Oslo

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangementer
  • Høringer
  • Presse

Om nettstedet

  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
  • Besøksstatistikk og informasjonskapsler
  • Nyhetsvarsel og abonnement
  • Åpne data (API)
Følg oss: