Kapittel 2 Mulighetsrommet – den digitale transformasjon

Digital transformasjon handler om å ta i bruk digitale teknologier for å forbedre prosesser, tjenester og brukeropplevelser. Det innebærer endringer på alle nivå i virksomheten – inkludert mennesker, prosesser, teknologi og styring.

I følge Digitaliseringsdirektoratet sin definisjon av digital transformasjon innebærer dette: 

  • en prosess der virksomheten endrer hvordan den utfører sine oppgaver, tilbyr bedre tjenester, jobber mer effektivt eller skaper helt nye tjenester
    • hvor brukerfokus og brukeropplevelsen er selve kjernen i endringen
    • som baserer seg på utnyttelse av digital teknologi
  • en grunnleggende og omfattende endring, og ikke en mindre justering
  • redesign av virksomheten på alle nivå – folk, prosesser, teknologi og styring

I helse- og omsorgstjenesten kan digital transformasjon bidra til å bedre pasientbehandling, gi mer effektiv ressursbruk, og forbedrede arbeidsforhold for helsepersonell. Ved å integrere digitale løsninger kan tjenesten bli mer sammenhengende, med raskere diagnostisering og behandling, samt økt pasientsikkerhet.

Digital kompetanse – både i befolkningen og blant helsepersonell - er en viktig forutsetning for å kunne realisere dette potensialet. Like viktig er tillit til at de digitale løsningene er trygge, effektive og ikke fører til økt arbeidsbelastning. For å sikre brukervennlige og pålitelige løsninger er det avgjørende å involvere både helsepersonell og brukere i utviklingsprosessen. For å lykkes må endringen skje målrettet og inkludere slik at både teknologiske og menneskelige aspekter ivaretas.

2. 1. Tjenesteutvikling

2. 2. Forebygging og mestring

2. 3. Digitale behandlings- og oppfølgingsformer

2. 4. Teknologisk fremskritt

2. 5. Helsedata

2. 6. Internasjonalt samarbeid og beredskap

Siste faglige endring: 24. oktober 2025