Digital transformasjon handler om å ta i bruk digitale teknologier for å forbedre prosesser, tjenester og brukeropplevelser. Det innebærer endringer på alle nivå i virksomheten – inkludert mennesker, prosesser, teknologi og styring.
I følge Digitaliseringsdirektoratet sin definisjon av digital transformasjon innebærer dette:
- en prosess der virksomheten endrer hvordan den utfører sine oppgaver, tilbyr bedre tjenester, jobber mer effektivt eller skaper helt nye tjenester
- hvor brukerfokus og brukeropplevelsen er selve kjernen i endringen
- som baserer seg på utnyttelse av digital teknologi
- en grunnleggende og omfattende endring, og ikke en mindre justering
- redesign av virksomheten på alle nivå – folk, prosesser, teknologi og styring
I helse- og omsorgstjenesten kan digital transformasjon bidra til å bedre pasientbehandling, gi mer effektiv ressursbruk, og forbedrede arbeidsforhold for helsepersonell. Ved å integrere digitale løsninger kan tjenesten bli mer sammenhengende, med raskere diagnostisering og behandling, samt økt pasientsikkerhet.
Digital kompetanse – både i befolkningen og blant helsepersonell - er en viktig forutsetning for å kunne realisere dette potensialet. Like viktig er tillit til at de digitale løsningene er trygge, effektive og ikke fører til økt arbeidsbelastning. For å sikre brukervennlige og pålitelige løsninger er det avgjørende å involvere både helsepersonell og brukere i utviklingsprosessen. For å lykkes må endringen skje målrettet og inkludere slik at både teknologiske og menneskelige aspekter ivaretas.