4:1 Veileder skal sette seg inn i de læringsaktiviteter og vurderingsformer som gjelder for spesialitetens utdanningsplan
Vurdering er en integrert del av veiledningsarbeidet, og gjennom fortløpende vurdering får veileder et grunnlag for å beslutte om behov for justering av planlagte læringsaktiviteter i den individuelle utdanningsplanen. Vurderingsformer kan eksempelvis være sjekklister som kan brukes i vurderingen av LIS i tilknytning til veiledningssamtalen, objektive og strukturerte skåringskjemaer i tilknytning til klinisk praksis eller bestemte læringsaktiviteter, eller simuleringsoppgaver.
Ordene i uthevet skrift er forklart i kapittelet definisjoner.
Vurdering foretatt av veileder, supervisør(er) og andre relevante medarbeidere er den viktigste vurderingsformen for mange kliniske læringsmål, men dersom det er utarbeidet vurderingsformer tilknyttet læringsmål benyttes disse. Se også råd 3 i kapittel 5 og Nasjonal veileder om kompetansevurdering av leger i spesialisering, kapittel 3 og 4.
Veileder skal vurdere alle relevante læringsmål i løpet av den aktuelle spesialiseringsperioden (Spesialistforskriften §26). Se også råd 2 i kapittel 4.
Referanser
Forskrift om spesialistutdanning av leger og tannleger, FOR-2016-12-08-1482 (Spesialistforskriften).
Helsedirektoratet (2019). Nasjonal veileder. Kompetansevurdering av leger i spesialisering.
Bakgrunnsdokumenter
Helsedirektoratet. (2016) Arbeidsgruppe 4 - Rapport Veiledning av LIS i ny spesialiststruktur.
Helse- og Omsorgsdepartementet. Rundskriv I-2/2019 (Spesialistforskriften med kommentarer – redigert rundskriv 24 09 2020).
Sist faglig oppdatert: 30. juni 2021 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2020). 4:1 Veileder skal sette seg inn i de læringsaktiviteter og vurderingsformer som gjelder for spesialitetens utdanningsplan [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 30. juni 2021, lest 02. februar 2023). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/veiledning-av-leger-i-spesialisering/veileders-rolle-og-oppgaver-i-veiledningen/4-1-veileder-skal-sette-seg-inn-i-de-laeringsaktiviteter-og-vurderingsformer-som-gjelder-for-spesialitetens-utdanningsplan