4:2 Veileder skal sette seg inn i utdanningsløpet som LIS er i gang med og bistå i utarbeidelsen av individuell utdanningsplan
Ved tilsetting skal det utarbeides en individuell utdanningsplan for LIS som bygger på utdanningsplanen for spesialiteten. Den spesifiserer utdanningsløpet for den enkelte LIS, dvs. hvilke læringsmål, LIS skal oppnå for å bli spesialist, hvilke læringsaktiviteter som bør gjennomføres for å få godkjent læringsmål, og ved hvilken læringsarena læringsmålene kan oppnås. I planen vil det også fremgå om LIS skal ha spesialiseringsperiode utenfor virksomheten for å kunne oppnå gitte læringsmål.
Ordene i uthevet skrift er forklart i kapittelet definisjoner.
Utarbeidelsen av individuell utdanningsplan skjer i samarbeid mellom leder, LIS og veileder, men like fullt er det virksomhetens ansvar at LIS har en utdanningsplan (Spesialistforskriften §25). Se også kapittel 3.
Det er av stor betydning at også andre medarbeidere som har utdanningsansvar for LIS (eksempelvis supervisører og gruppeveiledere) gjøres kjent med planen.
Planen baseres på avtaler som er inngått med andre virksomheter for læringsmål som ikke kan nås ved eller tilknyttet utdanningsvirksomheten. Dette for å sikre at LIS kan oppnå læringsmålene.
Veileder skal fremme refleksjon, gi råd, følge opp faglig progresjon i henhold til den individuelle utdanningsplanen og bidra i vurderingen av LIS (Rundskriv I-2/2019 Spesialistforskriften med kommentarer §25 første ledd, s. 65). For å kunne oppnå dette bør det være avklart hvilke læringsmål, læringsaktiviteter og vurderingsformer som LIS skal ha gjennom i spesialiseringsperioden. Veileder skal derfor kjenne LIS sin individuelle utdanningsplan. Se også råd 1 i kapittel 4 som omhandler veileders ansvar for å sette seg inn i de lærings- og vurderingsformer som gjelder for spesialitetens utdanningsplan.
Referanser
Forskrift om spesialistutdanning av leger og tannleger, FOR-2016-12-08-1482 (Spesialistforskriften).
Helse- og Omsorgsdepartementet. Rundskriv I-2/2019 (Spesialistforskriften med kommentarer – redigert rundskriv 24 09 2020).
Bakgrunnsdokumenter
Helsedirektoratet. (2016)Arbeidsgruppe 4 - Rapport Veiledning av LIS i ny spesialiststruktur.
Helsedirektoratet (2019). Nasjonal veileder. Kompetansevurdering av leger i spesialisering.
Sist faglig oppdatert: 30. juni 2021 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2020). 4:2 Veileder skal sette seg inn i utdanningsløpet som LIS er i gang med og bistå i utarbeidelsen av individuell utdanningsplan [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 30. juni 2021, lest 02. februar 2023). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/veiledning-av-leger-i-spesialisering/veileders-rolle-og-oppgaver-i-veiledningen/4-2-veileder-skal-sette-seg-inn-i-utdanningslopet-som-lis-er-i-gang-med-og-kan-bista-i-utarbeidelsen-av-individuell-utdanningsplan