5:3 Veileder skal sammen med LIS vurdere behov for endringer i den individuelle utdanningsplanen, og gi råd til LIS sin leder om dette
Ordene i uthevet skrift er forklart i kapittelet definisjoner.
Veileder skal følge med på den faglige progresjonen under spesialiseringsforløpet og gi råd om individuelle tilpasninger, revisjoner og konkretiseringer av utdanningsplanen der dette anses nødvendig (Rundskriv I-2/2019 Spesialistforskriften med kommentarer).
Gjennom fortløpende vurdering får veileder et grunnlag for å gi råd til leder om behov for justering av planlagte læringsaktiviteter i den individuelle utdanningsplanen. Veileder har i tillegg ansvar for å melde fra til leder dersom progresjonen over tid ikke er som forventet og foreslå tilrettelegging for at læringsmålene kan nås. Det er imidlertid leder i utdanningsvirksomheten som har ansvaret for å legge til rette for best mulige læringsforhold og ta grep dersom LIS-en ikke har tilfredsstillende kompetanseutvikling (Rundskriv I-2/2019 Spesialistforskriften med kommentarer).
Se også råd 1 og råd 2 i kapittel 4 og Helsedirektoratets Veileder i kompetansevurdering av leger i spesialisering.
Referanser
Helsedirektoratet (2019). Nasjonal veileder. Kompetansevurdering av leger i spesialisering.
Helse- og Omsorgsdepartementet. Rundskriv I-2/2019 (Spesialistforskriften med kommentarer – redigert rundskriv 24 09 2020).
Siste faglige endring: 30. juni 2021 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2020). 5:3 Veileder skal sammen med LIS vurdere behov for endringer i den individuelle utdanningsplanen, og gi råd til LIS sin leder om dette [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 30. juni 2021, lest 09. oktober 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/veiledning-av-leger-i-spesialisering/innhold-i-veiledningen/5-3-veileder-skal-sammen-med-lis-vurdere-behov-for-endringer-i-den-individuelle-utdanningsplanen-og-gi-rad-til-lis-sin-leder-om-dette