Gå til hovedinnhold
ForsidenOverdoseforebyggende arbeid i kommunenForebygging av overdoser

Rutiner for å redusere risikoen for overdoser bør være del av kommunens planer

Nasjonale faglige råd blir gitt på områder med lite faglig uenighet, men der det likevel er behov for å gi nasjonale råd og praktiske eksempler. Uttrykk som brukes er "bør" eller "kan", og "anbefaler" eller "foreslår". Dersom rådet er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å følge det, brukes uttrykkene "skal" og "må".

Rutiner for å redusere risikoen for overdoser bør utarbeides som del av kommunens systematiske folkehelsearbeid, og være basert på kunnskap om rusmiddelsituasjonen i kommunen og regionen: 

  • hvilke rusmidler brukes, hvordan og hvor? 
  • oppdatert kunnskap om variasjoner i rusmiddelkvaliteten og nye rusmidler i omløp 
  • statistikk over utdeling av brukerutstyr samt overdoseutrykninger der det er mulig

Kommunens planer bør inkludere beskrivelse av samarbeidsrutiner og ansvarsfordeling mellom helse- og omsorgstjenesten samt lokale tjeneste- og aktivitetstilbud. Det bør framkomme hvilken del av tjenesten som har ansvar for å initiere samarbeidet.

Rutiner og ansvar som bør beskrives: 

  • oppfølging av personer med rusmiddelproblemer (beskrives i tredje råd)
  • samarbeid ved sårbare overganger som tilbakeføring av brukere til kommunen etter utskriving fra kriminalomsorgen, avrusning eller behandlingsopphold
  • ivaretakelse av brukere med rusmiddelavhengighet ved livskriser som død i nære relasjoner, og ved tap av jobb, bolig, aktivitetstilbud o.l.
  • ivaretakelse av pårørende og andre nærstående til personer med rusmiddelproblemer
  • innhenting og formidling av kunnskap om aktuelle rusmidler og variasjoner i rusmiddelkvaliteten
  • informasjonsdeling om rusmiddelrelaterte hendelser mellom politi, ambulansetjeneste, legevakt og kommunens rustjenester, med ivaretakelse av personvern
  • utdeling av nalokson nesespray og brukerutstyr
  • lærings- og forbedringsarbeid innen overdoseforebygging

Rusmiddelkvaliteten i regionen bør være tema i jevnlige møter mellom kommunen, politi, ambulansetjeneste og brukerorganisasjoner. Status bør formidles til kommunale rustjenester, andre rusrelaterte tilbud, kommunens kriseteam og/eller tilsvarende tilbud. 

Samarbeidsavtaler mellom kommuner og helseforetak om statistikk knyttet til overdoseutrykninger er hensiktsmessig.

Kunnskapskilder for kartlegging av rusmiddelsituasjonen i kommunen:

  • regionale kompetansesentre for rusfeltet (korus.no)
  • kommunebarometeret (kb-kommunalrapport.no) 
  • brukertilfredshetsevaluering av kommunale tjenester blant personer med rusmiddelproblemer (stolav.no) (PDF)
  • folkehelseprofiler (fhi.no) 
  • ungdata.no
  • brukerplan (korus.no)

Etabler samarbeid om lokal kunnskapsinnhenting og  -formidling med bruker- og pårørendeorganisasjoner.

Kilder for utvikling av planverk: 

  • kommunale planoppgaver (regjeringen.no) 
  • veileder til lov og forskrift – systematisk folkehelsearbeid 
  • nasjonale faglige råd for Lokale folkehelsetiltak – veiviser for kommunen 
  • brukerplan.no
  • kommunalt psykisk helse- og rusarbeid (IS 24/8) (sintef.no)
  • ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten
  • krav til samarbeidsavtaler mellom kommuner og helseforetak og innhold i samarbeidsavtalen

Se også forebygging.no for eksempler på planlegging av folkehelse- og rusarbeid i kommunene.

Relevante samarbeidsaktører for inkludering av overdoseforebygging i kommunens planer:

  • kommunens helse- og omsorgstjeneste, inkludert hjemmetjenesten og psykisk helse- og rustjeneste
  • ACT/FACT-team eller tilsvarende oppsøkende tverrfaglige team
  • tverrfaglig spesialisert behandling (TSB) og psykisk helsevern
  • ambulansetjeneste (AMK)
  • politi
  • bruker- og pårørendeorganisasjoner, frivillige, ideelle og andre relevante aktører, som for eksempel representanter for ulike minoritetsgrupper

Kriminalomsorgen er også en viktig samarbeidsaktør, og i tillegg en arena for å ta tak i rus- og overdoseproblematikk. Se Forebyggende tiltak mot overdosedødsfall - Kriminalomsorgens høgskole og utdanningssenter KRUS).

Relevante samarbeidsområder:

  • avtaler om samarbeidsmøter og ansvarsgrupper, og systematisering av dette i for eksempel Individuell Plan (IP) i henhold til samtykke fra bruker
  • fagutvikling på tvers av systemnivå gjennom eksempelvis nettverkssamlinger, fagdager og praktiske øvelser mellom flere tjenester
  • pårørendearbeid, se pårørendeveilederen
  • ivaretakelse av fysisk helse og psykososiale forhold 

Kommunens lærings- og forbedringsarbeid for å redusere risiko for overdoser og overdosedødsfall inkluderer:

  • vedlikehold av ansattes og brukeres kunnskap om førstehjelp ved overdoser
  • systematisk oppdatering av rusmiddelsituasjonen i kommunen 
  • gjennomgang av brukerens kontakt med helse- og omsorgstjenesten og hendelsesforløpet med mål om å avdekke hva som kunne vært gjort annerledes ved overdose eller overdosedødsfall

I henhold til folkehelseloven § 5 skal kommunen ha oversikt over helsetilstand og påvirkningsfaktorer i kommunen. Overdoseforebyggende arbeid er en naturlig del av kommunenes forebyggende arbeid.

Alle kommuner skal ha en alkoholpolitisk handlingsplan, jf. alkoholloven § 1-7 d. Mange har også en rusmiddelpolitisk handlingsplan. Å koble rutiner om overdoseforebyggende arbeid til planverk som allerede er etablert, kan være ressursbesparende.

Rutiner for samarbeid mellom aktuelle instanser kan bidra til å sikre gode overganger og avdekke overdoserisiko hos den enkelte brukeren.

Utskriving fra fengsel, avrusning eller avslutning av ulike behandlingsopphold er eksempler på sårbare overganger som kan medføre økt risiko for overdose, blant annet fordi toleransen for rusmidler kan være redusert. Ved tre til åtte dager uten bruk, reduseres toleransen for opioider betraktelig (Bramness et al., 2015). Dødelighet pga. overdose er spesielt høy de første 14 dagene etter løslatelse fra fengsel (Bukten et al., 2017).

Ansvarsgruppe rundt brukeren, kriseplan og Individuell plan (IP) kan bidra til ivaretagelse av brukeren forutsatt at brukeren har vært involvert i utviklingen og samtykket til innholdet (Øktedalen et al., 2024).

Rutiner for tverrsektorielt samarbeid i kommunens planverk, kan bidra til å styrke helhetlig oppfølging av brukeren. Se effekt av tiltak for å redusere bostedsløshet (fhi.no).

Type rusmidler som er i omløp, sammensetningen og styrken på dem (rusmiddelkvaliteten) er i stadig endring både nasjonalt og regionalt (Clausen et al., 2008). Ved at kommunen er orientert om endringer eller situasjoner som øker overdosefaren i regionen, kan informasjon videreformidles til brukermiljøene og overdoser forebygges.

Kommunen skal dele ut brukerutstyr, jf. smittevernloven § 7-1 tredje ledd om forebygging av smittsomme sykdommer, dersom brukerne etter en faglig vurdering er i risiko for å bli smittet.

Bramness, J. G., Clausen, T., Tverborgvik, T., Vindenes, V. (2015). Ikke-opioide overdoser og øvrige rusmiddelrelaterte dødsfall [nettdokument]. (Rapport 1/2015). Oslo: SERAF ; Folkehelseinstituttet. Hentet fra https://www.med.uio.no/klinmed/forskning/sentre/seraf/publikasjoner/rapporter/2015/nedlastninger/seraf-rapport-nr-1-2015-ikke-opioide-overdoser.pdf

Bukten, A., Stavseth, M. R., Skurtveit, S., Tverdal, A., Strang, J., & Clausen, T. (2017). High risk of overdose death following release from prison: variations in mortality during a 15-year observation period. Addiction, 112(8), 1432-1439.

Clausen, T., Anchersen, K., & Waal, H. (2008). Mortality prior to, during and after opioid maintenance treatment (OMT): a national prospective cross-registry study. Drug Alcohol Depend, 94(1-3), 151-7.

Øktedalen, T., Peters, N., Egeland, K. (05.12.24). Rusreformen må styrkes: Samtidig behandling av rus og traumer er avgjørende. [nettartikkel]. Oslo: forskning.no. Hentet 19.12.24 fra https://www.forskersonen.no/kronikk-meninger-politikk/rusreformen-ma-styrkes-samtidig-behandling-av-rus-og-traumer-er-avgjorende/2438014


Siste faglige endring: 16. januar 2025 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2017). Rutiner for å redusere risikoen for overdoser bør være del av kommunens planer [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 16. januar 2025, lest 05. desember 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/overdoseforebyggende-arbeid-i-kommunen/forebygging-av-overdoser/rutiner-for-a-redusere-risikoen-for-overdoser-bor-vaere-del-av-kommunens-planer

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

  • Om oss
  • Jobbe hos oss
  • Kontakt oss

    Postadresse:
    Helsedirektoratet
    Postboks 220, Skøyen
    0213 Oslo

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangementer
  • Høringer
  • Presse

Om nettstedet

  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
  • Besøksstatistikk og informasjonskapsler
  • Nyhetsvarsel og abonnement
  • Åpne data (API)
Følg oss: