Virksomhetsleder i helse- og omsorgstjenesten skal sørge for at legemiddelhåndtering utføres forsvarlig og i tråd med forskrift om legemiddelhåndtering (lovdata.no) og tilhørende rundskriv. Når virksomhetslederen ikke er lege eller provisorfarmasøyt, skal rutinebeskrivelser utarbeides i samarbeid med utpekt faglig rådgiver med slik utdanning.
Legemiddelhåndtering defineres som enhver legemiddelrelatert oppgave som utføres fra legemiddelet er ordinert eller rekvirert til det er utdelt eller eventuelt kassert, jf. legemiddelforskriften § 3 bokstav e (lovdata.no).
Rutine for legemiddelhåndtering inkluderer blant annet følgende deloppgaver:
- ordinering og rekvirering av legemiddelbehandling fra lege eller tannlege ut fra den innsattes kliniske status og behov, etter dialog med innsatte
- tilberedning eller annen klargjøring av legemiddel for utdeling til innsatte skjer i tråd med legens eller tannlegens ordinering og rekvirering
- utdeling av legemidler til den innsatte
- observasjon av effekt og bivirkninger samt nødvendig oppfølging av helsepersonell, og rapportering til ansvarlig lege
Oppgavene a, b og d anses i alle tilfeller som helsehjelp og skal utføres av helsepersonell.
Kriminalomsorgen kan kun bistå med å tilgjengeliggjøre legemidler (oppgave c), dersom legen vurderer at det ikke er behov for at helsepersonell utdeler legemiddelet og det er sikkerhetsmessige årsaker til at den innsatte ikke kan administrere legemiddelet selv. Kommunelegen skal godkjenne ordningen med utdeling av legemidler. Ansatte i kriminalomsorgen som gir slik hjelp til administrering av legemiddeler skal ha mottatt nødvendig opplæring fra den kommunale helse- og omsorgstjenesten, jf. forskrift om straffegjennomføring § 3-17 (lovdata.no).
Det legges til grunn at ansatte i kriminalomsorgen ikke kjenner til hvilke legemidler den innsatte får og kriminalomsorgen har derfor ikke ansvar for å følge med på effekt og bivirkninger, utover å melde ifra til helsetjenesten hvis det vurderes at den innsatte har behov for helsehjelp.
Samarbeidsrutinen mellom den kommunale helse- og omsorgstjenesten og kriminalomsorgen, som skal godkjennes av kommunelegen, bør:
- beskrive samarbeidet om håndtering av legemidler og tydeliggjøre den kommunale helse- og omsorgstjenesten og kriminalomsorgens ansvarsområder
- beskrive gjennomføring av tilgjengeliggjøring av legemidler, inkludert rutine ved avvik
- beskrive opplæring av kriminalomsorgens ansatte med ansvar for tilgjengeliggjøring av legemidler som praktisk bistand
- være skriftlig og implementert i den aktuelle kommunale helse- og omsorgstjenesten og i kriminalomsorgen