§ 1 Formål
Forskriften skal bidra til at barn og elever har et helsefremmende miljø og beskyttes mot risikoforhold i barnehagen, skolen og skolefritidsordninger.
Forskriften regulerer krav til det fysiske miljøet, jf. forskriftens kapittel 2.
Krav til psykososialt miljø reguleres i barnehageloven kapittel VIII (lovdata.no) om psykososialt barnehagemiljø, og i opplæringsloven kapittel 9 A (lovdata.no) om elevenes skolemiljø.
Det fysiske miljøet i barnehager og skoler må ses i sammenheng med det psykososiale miljøet, da det er miljøet samlet sett som har betydning for barns og elevers helse, trivsel, lek og læring.
For å kunne oppfylle forskriftens formål må helsefaglig kompetanse involveres sammen med teknisk, pedagogisk og planfaglig kompetanse når barnehager og skoler planlegges, drives og vedlikeholdes.
Ved tolkning av de øvrige bestemmelsene i forskriften skal det legges vekt på forskriftens formål.
Sist faglig oppdatert: 30. juni 2023 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2023). § 1 Formål [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 30. juni 2023, lest 24. september 2023). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/helse-og-miljo-i-barnehager-skoler-skolefritidsordninger/innledende-bestemmelser/1-formal