Attester/skjemaer for ny og gammel spesialistutdanning - allmennmedisin
Disse attestene/skjemaene trenger du underveis i utdanningen din, og de må være ferdig utfylt når du skal søke om spesialistgodkjenning.
Ny spesialistutdanning
For dokumentasjon på tjeneste brukes:
- Nåværende allmennmedisinsk tjeneste i ny ordning skal registreres og godkjennes i kompetanseportalen. Oversikt over perioden(e) vises da i portalen og kan lastes ned.
- Attest for allmennmedisinsk tjeneste (pdf) brukes for allerede gjennomført tjeneste.
- For eventuell tjeneste i annen spesialitet:
- Ved tjeneste gjennomført før konvertering fra gammel til ny spesialistutdanning brukes standardattest tilhørende den spesialiteten du har tjenestegjort i. Se oversikt over spesialiteter (siden åpnes i ny fane). Bruk én attest per arbeidssted.
- Ved tjeneste gjennomført etter konvertering fra gammel til ny spesialistutdanning brukes skjema for bekreftelse av tjeneste i ny spesialistutdanning (pdf). Bruk én attest per arbeidssted.
Bekreftelse på gjennomført 2-årig veiledningsgruppe skal også legges ved søknaden.
Gammel ordning:
- Attest for allmennmedisinsk virksomhet (pdf)
- Attest for gjennomførte legevakter (pdf)
- Attest for arbeid i KAD og sykehjem (pdf)
- Attest for praksisbesøk i allmennmedisin (pdf)
- Attest for praktiske ferdigheter i allmennmedisin (pdf)
- Attest for gjennomført institusjonstjeneste. Én attest per arbeidssted. Bruk standardattest tilhørende den spesialiteten du har tjenestegjort i. Se oversikt over spesialiteter (siden åpnes i ny fane)
- Attester for valgfrie aktiviteter (siden åpnes i ny fane)
- Bekreftelse på gjennomført 2-årig veiledningsgruppe skal også vedlegges.
Forlengelse av tilleggstakst
Gå nøye gjennom sjekklisten under før du søker om spesialistgodkjenning. Når søknaden din er komplett og korrekt utfylt, unngår du unødvendig lang behandlingstid.
- Bruk alltid attestene som ligger på nettsiden til spesialiteten det søkes om. Da får vi informasjonen vi trenger for å vurdere innholdet i tjenesten opp mot kravene i spesialiteten.
Merk at det er ulike attester for hhv. ny spesialistutdanning og gammel ordning. - Gå gjennom tjenesteattestene og sjekk at alle punkter og felt er fylt ut, og at de er signert.
- Hvis du søker etter gammel ordning, må du sjekke prosedyrelisten er komplett og signert (hvis det er krav om det).
- Kontroller at du har fått med alle dokumentene som er påkrevd (for gammel ordning også kursbevis, prosedyrelister (der det er et krav) osv. i tillegg til tjenesteattester).
- Kontroller at alle sidene i dokumentene har kommet med i skanningen. Da unngår du for eksempel at annenhver side mangler i en attest.
- Alle dokumenter skal sendes som pdf-filer, enten enkeltvis eller samlet i én fil.
- Sorter dokumentene/filene dine, da går saksbehandlingen raskere. Dette er spesielt viktig hvis du søker etter gammel ordning: Legg for eksempel tjenesteattestene etter hverandre, så alle kursbevisene og deretter prosedyrelisten.
Alle krav skal være oppfylt før du søker om spesialistgodkjenning. For ny ordning vil det si at alle læringsmål skal være godkjent i kompetanseportalen før søknaden sendes inn.