Søk om autorisasjon som ambulansearbeider – utdannet i Norge
Utdanningsstedet ditt skal som hovedregel søke om autorisasjon for deg
Sjekk med utdanningsstedet eller fylkeskommunen om de søker om autorisasjon for deg. Det skjer gjennom en automatisk prosess som gir deg autorisasjon samme dag som du betaler gebyret på kr. 750,-.
Hvis du søker på egenhånd, er gebyret kr. 2000,- og saksbehandlingstiden inntil 3 måneder.
Søknad fra utdanningsstedet ditt
- Når innmeldingslisten er sendt inn, får du SMS eller e-post fra Altinn med beskjed om at du har mottatt en melding i Altinn. Varsel kommer til den e-postadressen eller som SMS til det nummeret du har oppgitt som kontaktinformasjon i Altinn.
- Meldingen inneholder en lenke for betaling av gebyr på kr. 750,-
- Dersom du ikke betaler gebyret innen betalingsfristen blir lenken sperret, og du må søke om autorisasjon på vanlig måte.
- Når betalingen er gjennomført vil du normalt bli autorisert i løpet av noen minutter.
- Sjekk i Helsepersonellregisteret (HPR) om du er registrert. Her finner du også HPR-nummeret ditt.
Brukerveiledning for betalingsanmodning fra Helsedirektoratet (PDF)
Søk autorisasjon på egenhånd kun hvis skolen din ikke søker for deg
Hvis utdanningsstedet eller fylkeskommunen ikke sender innmeldingsliste, må du selv søke om autorisasjon.
Du må legge ved disse dokumentene når du søker
- Fagbrev som ambulansearbeider, eller
- Vitnemål med dokumentert bestått fagopplæring som ambulansearbeider, eller
- Kompetansebevis i ambulansearbeiderfaget hvor det fremkommer at både teori, fagprøve og fagopplæring er bestått
Vitnemål og kompetansebevis skal være utstedt etter fullført læretid. Er vitnemål eller kompetansebevis likevel utstedt før fullført læretid, må du i tillegg vedlegge en bekreftelse på gjennomført og bestått læretid.
Slik må dokumentene dine være
- Alle dokumenter må være skannet kopi av originaldokumentet i PDF-format. Dersom originaldokumentene er i farge, må de skannede kopiene som vedlegges søknaden også være i farge. Bilder av dokumenter godkjennes ikke
- Hvis et originaldokument har flere sider, må alle skannede sider samles i ett dokument, i riktig rekkefølge
- Rotér alle sider riktig vei
- Alle originaldokumenter som ikke er på norsk, svensk, dansk eller engelsk må oversettes til ett av disse språkene av autorisert translatør. Oversettelsen skal legges i samme fil som originaldokumentet.
Forsøk på å oppnå godkjenning ved hjelp av falske dokumenter vil bli politianmeldt.
Du søker i Altinn
Brukerveiledning Altinn – Søknad om autorisasjon og lisens (PDF)
Gebyr betaler du sammen med søknaden
Du må betale et saksbehandlingsgebyr på NOK 2.000,-
Gebyret betaler du i Altinn når du registrerer søknad.
Saksbehandlingstid er 3 måneder
Saksbehandlingstid vil bli forlenget hvis søknaden mangler nødvendig dokumentasjon.
Autoriserte sykepleiere kan også søke om autorisasjon som ambulansearbeider
Følgende krav må oppfylles før du kan søke om autorisasjon som ambulansearbeider:
- Autorisasjon/godkjenning som sykepleier
- Minst to års arbeidserfaring fra ambulansetjenesten i 100 % stilling (eller i en tilsvarende periode på deltid i minimum 50 % stilling) etter endt sykepleierutdanning. Arbeidserfaring må dokumenteres med arbeidsattest utstedt av arbeidsgiver, og attesten må inneholde opplysninger om stillingstittel, ansettelsesperiode og opparbeidede timer/stillingsprosent.
- Kurs i AMLS (Advanced Medical Life Support)
- Kurs i PHTLS (Prehospital Trauma Life Support)
- Kurs i AHLR (avansert hjerte-lungeredning) godkjent av NRR (Norsk Resuscitasjonsråd)
Om utdanningen
Det vanlige løpet er Vg1 Helse og oppvekstfag. Vg2 Ambulansefag og deretter toårig opplæring i bedrift.
Les mer om utdanning på utdanning.no