Gå til hovedinnhold
ForsidenBarnevern – tverrfaglig helsekartleggingKartleggingsteamets organisering og kompetanse

Det tverrfaglige helsekartleggingsteamet bør ha en fast teamleder med ledererfaring og erfaring fra kartlegging eller utredning av barn innen helsetjenesten eller barnevern

Anbefalingen er faglig normerende og et hjelpemiddel for å ta forsvarlige valg som fremmer god praksis, kvalitet og likhet innenfor folkehelsen og for helsetjenesten. Anbefalingen er ikke rettslig bindende.

En fast teamleder vil bidra til stabilitet og kontinuitet i teamet. Ledererfaringen bør være fra kartlegging eller utredning i kommunal helsetjeneste, spesialisthelsetjenesten, kommunal barneverntjeneste, eller statlig barnevern. Teamleder bør også ha erfaring fra tverrfaglig arbeid og samarbeid, primært mellom barnevern og helsetjeneste.  

Teamleders oppgaver er å:

  • legge til rette for tverrfaglighet, både i forkant av og under kartleggingen og i drøfting
  • bidra til at teamet kjenner hverandre og hverandres kompetanse (stabile deltakere) og at teammedlemmene opplever støtte og trygghet i gruppen
  • legge til rette for at teamet er godt forberedt i forkant av en tverrfaglig helsekartlegging
    • Teammedlemmene har fått henvisningen
    • Innhenter relevant tilleggsinformasjon når det er nødvendig
  • vurdere behovet for tannlege eller tannpleier, sykepleier, fysioterapeut eller annen relevant kompetanse som for eksempel pedagogisk-psykologisk kompetanse
  • legge til rette for at barnet kan ha med seg en tillitsperson, dersom barnet ønsker det
  • sikre at kartleggingen er tilpasset det enkelte barn og at barnets ønsker lyttes til og hensyntas gjennom kartleggingen, for eksempel ved å tilrettelegge for besøk i kartleggingslokalene i forveien eller gjennomføre kartleggingen over to dager
  • legge til rette for hensiktsmessig ressursbruk, inkludert bruk av teamets kompetanse
  • være hovedansvarlig for at rapporten utarbeides, kvalitetssikres og oversendes barnevernstjenesten

Teamlederen kan ha behov for kontorfaglig/administrativ støtte, for å sikre riktig ressursbruk og tilstrekkelig kapasitet hos teamlederen. Slik kan teamlederen ivareta sine oppgaver og være tilgjengelig for teamet, både før og under kartleggingen og i koordineringen av rapportskrivingen. 

Teamleder kan delegere enkelte oppgaver til andre teammedlemmer ved behov. Dersom teamet knytter til seg sykepleierfaglig kompetanse kan denne bidra med gjennomgang av helsedokumentasjon, i tillegg til å bistå under kartleggingene og i tilbakemeldingsmøter med både barnet, omsorgspersoner og barnevernstjenesten ved behov.

Grunnkompetansen til det tverrfaglige helsekartleggingsteamet består av barnevernfaglig, lege og psykolog(er), som alle vil møte barnet i løpet av kartleggingen.

Teamleder eller de(n) teamleder delegerer oppgaver på kartleggingsdagen(e):

  • tar imot barnet og foreldre eller annen omsorgsperson
  • informerer om dagen(e), inkludert mat, lek og pauser
  • kartleggingen:
    • lege – se egen anbefaling om legerollen
    • psykolog – se egen anbefaling om psykologrollen
    • barnevernsfaglig – se egen anbefaling om barnevernsfaglig-rollen
    • annen relevant kompetanse?
  • avslutter dagen med barnet og foreldre eller annen omsorgsperson
  • leder og gjennomfører en tverrfaglig drøfting etter kartleggingen
  • gjennomfører tilbakemeldingsmøte med:
    • barnevernstjenesten
    • barnet og foreldre eller andre omsorgspersoner (må avklares med barnevernstjenesten).

Alle teammedlemmer:

  • setter av tid til å bli kjent med teamet
  • forbereder seg til kartleggingsdagen, og koordinerer kartleggingssamtalen med de andre teammedlemmene (barnevernsfaglig, psykolog og lege)
  • deltar under selve kartleggingen
  • gir barnet tilstrekkelig og tilpasset informasjon, sjekker om barnet har forstått informasjonen, lytter til barnet og gir barnet mulighet til å medvirke gjennom hele kartleggingen
  • deltar i tverrfaglig drøfting i fellesskap
  • bidrar i rapportskriving og kvalitetssikring av rapporten

Formålet med tverrfaglig helsekartlegging er å skaffe ulike instanser i barnevernet tilstrekkelig informasjon om barnet i forbindelse med valg av plasseringssted, innhold i tiltak og oppfølging, jf. Prop. 222 L (2020-2021) punkt 5.3.2 (regjeringen.no, PDF). Tilstrekkelig informasjon om barnets hjelpe- og helsebehov skal bidra til mer treffsikker hjelp og oppfølging av barn som flyttes ut av hjemmet.

Det er ikke funnet forskning som har evaluert organisatoriske modeller for helsekartlegging, inkludert kompetansekrav til helsepersonell og barnevernfaglige, som utfører kartlegging av barn og unge som skal bo utenfor hjemmet (Statens beredning för medicinsk och social utvärdering, 2018).

Sluttrapporten fra utprøvingsprosjektet viser betydningen av teamlederrollen for å kunne bidra til "en kultur preget av tillit, respekt og dedikasjon. Dette krever tilstedeværelse, en viss grad av kontinuitet, fleksibilitet, og at ressursene i teamene kjenner hverandre og hverandres styrker" (Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, 2022).

Tjenesteytere og brukere støtter betydningen av teamlederrollen og peker på at det er viktig for teammedlemmene med forventingsstyring og ansvarsfordeling for å kunne gjøre en god jobb og for å skape profesjonelle og trygge rammer for barnet under kartleggingen. Med administrativ støtte, vil det frigjøres tid for teamleder til å skreddersy kartleggingen til det enkelte barn.

Tjenesteytere og brukere vektlegger at det er behov for å ha et fast team til stede under hele kartleggingen, en teamleder som sikrer informasjonsflyt, struktur og koordinering, og at barnet blir godt ivaretatt gjennom at kartleggingen gjennomføres på barnets premisser.

Tjenesteytere og brukere vektlegger også at teamleder og teammedlemmer sikres tilstrekkelig kapasitet slik at kartleggingen kan tilpasses det enkelte barns behov. Dette for å kunne ivareta sine oppgaver, gjennomføre kartlegginger av kvalitet og ut ifra det enkelte barn, og foreta en god tverrfaglig drøfting som konkluderer i en rapport med tydelige anbefalinger.

Tverrfaglige team kan bedre ivareta sammensatte og komplekse problemstillinger enn den enkelte fagperson, men det forutsetter gode implementeringsprosesser og strukturer (Herbert et al., 2019).

Et barn som er i stand til å danne seg egne meninger, har rett til å medvirke i alle forhold som vedrører barnet, jf. barnevernsloven § 1-4 (lovdata.no). Barnet skal få tilstrekkelig og tilpasset informasjon og har rett til fritt å gi uttrykk for sine meninger. Barnet skal bli lyttet til, og barnets meninger skal vektlegges i samsvar med barnets alder og modenhet.

Helsepersonellovens § 4 om forsvarlighet (lovdata.no) gjelder for helsepersonells arbeid i tverrfaglig helsekartlegging og vil også omfatte en generell plikt til å ivareta den enkeltes rett til informasjon og medvirkning. 

Det følger av barnevernsloven § 1-3 (lovdata.no) at hensynet til barnets beste skal være et grunnleggende hensyn ved alle handlinger og avgjørelser som berører barn. Et viktig prinsipp for kartleggingstilbudet er derfor at det skal være så skånsomt som mulig for barnet, jf. Prop. 222 L (2020-2021) punkt 1 (regjeringen.no, PDF).

Barne- og familiedepartementet (2021). Endringer i barnevernloven mv. (tverrfaglig helsekartlegging) (Prop. 222 L (2020 – 2021)). Hentet fra https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-222-l-20202021/id2862099/

Barne- ungdoms- og familiedirektoratet (2022). Sluttrapport for prosjektet etablering og utprøving av tverrfaglig helsekartlegging av barn i barnevernet. (versjon 2.0). Oslo: Bufdir. Hentet fra https://www2.bufdir.no/Bibliotek/Dokumentside/?docId=BUF00005577

Herbert, J. L., & Bromfield, L. (2019). Better Together? A Review of Evidence for Multi-Disciplinary Teams Responding to Physical and Sexual Child Abuse. Trauma, Violence & Abuse, 20(2), 214-228.

Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (2018). Organisatoriska modeller för att barn och unga i familjehem och på institution ska få hälso- och sjukvård och tandvård. En systematisk litteraturöversikt och utvärdering av etiska, sociala och juridiska aspekter (SBU-rapport 289/2018). Stockholm: SBU. Hentet fra https://www.sbu.se/contentassets/1e3e2774d1564dc387930d11e0f20c47/organisatoriska_modeller_barn_unga_familjehem_institution_vard_2018.pdf



Bufdir

Retningslinjen er utarbeidet av Helsedirektoratet og Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.

Siste faglige endring: 01. mars 2024 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2024). Det tverrfaglige helsekartleggingsteamet bør ha en fast teamleder med ledererfaring og erfaring fra kartlegging eller utredning av barn innen helsetjenesten eller barnevern [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 01. mars 2024, lest 14. juni 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/barnevern-tverrfaglig-helsekartlegging/kartleggingsteamets-organisering-og-kompetanse/det-tverrfaglige-helsekartleggingsteamet-bor-ha-en-fast-teamleder-med-ledererfaring-og-erfaring-fra-kartlegging-eller-utredning-av-barn-innen-helsetjenesten-eller-barnevern

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

Om oss
Jobbe hos oss
Kontakt oss

Postadresse:
Helsedirektoratet
Postboks 220, Skøyen
0213 Oslo

Aktuelt

Nyheter
Arrangementer
Høringer
Presse

Om nettstedet

Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
Besøksstatistikk og informasjonskapsler
Nyhetsvarsel og abonnement
Åpne data (API)
Følg oss: