I utredningen har vi hatt flere kilder til datainnsamling. Våren 2024 gikk vi gjennom og oppsummerte tidligere relevante dokumenter og rapporter for å få oversikt over hvilke problemer og forslag til tiltak som allerede var utredet. I tillegg har vi hatt et stort antall én til én-samtaler med statlige og kommunale interessenter, for å få førstehånds erfaring med hvordan disse opplever situasjonen på alkoholområdet. Basert på dette kunnskapsgrunnlaget, kunne vi lage hypoteser om utfordringer og muligheter, som vi tok med oss i det videre arbeidet.
Høsten 2024 gjennomførte vi tre heldags workshoper med representanter fra næringslivet, statlige og kommunale saksbehandlere, KS og Digitaliseringsdirektoratet. Målet med workshopene var å utarbeide og dokumentere en felles problemforståelse på tvers av interessentene, og å åpne mulighetsrommet for tiltak som kunne bidra til å løse problemene. Vi utarbeidet beskrivelser av en stor mengde problemer og forslag til tiltak, som vi har analysert gjennom en strukturert prioriteringsmodell og kost-/nyttevurderinger. Videre har vi kommet frem til overordnede behov, fire problemområder og forslag til prioriterte tiltak. Vi samlet også inn informasjon om hva kommunene opplever som de største utfordringene i forvaltningen av alkoholområdet, gjennom en spørreundersøkelse som gikk til alle landets kommuner.
I oppstarten av utredningsarbeidet kartla vi tidligere utredninger som kunne være relevante å bygge videre på. Disse utredningene er i korte trekk gjengitt her. Gjennomgangen av tidligere kunnskapsgrunnlag på alkoholområdet viser til dels sammenfallende problemforståelse og en rekke sammenfallende forslag til tiltak som det vi har kartlagt.