Helsedirektoratet har kartlagt 12 pågående utviklingsarbeid i stat og kommune som er relevant for vår utredning. Tiltakene kan kategoriseres i to grupper: Den ene gruppen er generelt digitaliseringsarbeid som kan bidra til å utvikle felleskomponenter i et "økosystem" som også kan bidra til å løse problemene på alkoholområdet, se kapittel 6.1 Hva er problemet og hva vil vi oppnå? Den andre gruppen er spesifikke tiltak på alkoholområdet. Det er viktig at Helsedirektoratet i det videre arbeidet har et aktivt forhold til disse.
Disse pågående utviklingsarbeidene har et grensesnitt til våre problemområder, og vi har, basert på vår forståelse, utarbeidet en kort beskrivelse av de 12 grensesnittene og knyttet disse til problemområdene. En mer detaljert beskrivelse av de 12 utviklingstiltakene finnes i vedlegg 2: Oversikt over pågående utviklingsarbeid.

Tabellen under beskriver vår forståelse av grensesnittet mellom de 12 pågående utviklingsarbeidene i stat og kommune og problemområdene vi har avdekket. De fire problemområdene er (1) Søke, motta og behandle søknad (2) Innhente, avgi og vurdere høringsuttalelse (3) Registrere i TBR (4) Saksbehandlingen.
Utviklingsarbeid | Vår forståelse av grensesnitt til våre problemområder |
---|---|
1. Born Digital | Utviklingen i både Altinn Events (sanntidsvarslinger og hendelsesstyrte datautvekslinger) og Dialogporten (meldingsformidling) kan bidra til blant annet automatisering, gjenbruk og datadeling på alle fire problemområder. |
2. Digital lommebok | En digital lommebok er en app som kan forenkle prosesser i alle fire problemområder. Brukeren kan legge til informasjon i lommeboken fra offentlige og private aktører og enkelt dele dette med andre ved behov. |
3. Livshendelsen Starte og drive en bedrift | Økt åpenhet og tilgang til eierskapsinformasjon, samling av dokumenter i digital lommebok, samt en ambisjon om å bruke KI for å forenkle helhetlige tjenester vil kunne bidra til å forenkle Problemområde 1 Søknad. |
4. Nye Altinn/Altinn studio | Automatisering, gjenbruk og datadeling er mulig på alle fire problemområder ved å bygge videre på Altinns infrastruktur, som legger til rette for videreutvikling og gjenbruk av eksisterende tekniske komponenter og koblinger. |
5. KS – Proof of concept (POC) på skjenkebevillings-området | Resultatene fra POC-en vil kunne bidra til å løse alle fire problemområder. POC-en vil bl.a. se på integrasjonen mellom Altinn Studio og kommunale fag- og saksbehandlingssystemer, avklare juridiske spørsmål og eventuelle hindringer knyttet til bruken av Altinn Studio. |
6. KS Digital | Prosjektet for en felles tilskuddsforvaltningsløsning, inkludert søknadsskjemaer, saksbehandling og klageadgang, kan gi verdifull innsikt i bruken av sentrale byggeklosser i det nasjonale økosystemet for digital samhandling. Dette kan bidra til å forenkle prosesser på tvers av alle fire problemområder. |
7. Digitale Helgeland | Implementering av forenklingene knyttet til serverings-, skjenke- og salgsbevilling kan bidra til å løse Problemområde 1 Søknad. |
8. Næringsetaten Oslo kommune /UKE | Innsikt i behov og kostnadsestimat for utvikling av et nytt fagsystem, samt kunnskap om løsninger i andre kommuner i Norge, Stockholm og København, vil være verdifull på tvers av alle fire problemområder. Bruk av digital lommebok for å lagre digitale bevis vil kunne forenkle Problemområde 1 Søknad. |
9. Skatteetaten | Word-malen for å be om høringsuttalelse fra Skatteetaten og gjenbruk og deling knyttet til Skatteetatens automatiseringsprosesser vil kunne bidra til å effektivisere Problemområde 2 Høringsuttalelser. |
10. Politiet | Politiet mener at det er gevinster å hente i samhandlingen mellom kommuner/offentlige myndigheter og politiet. De foreslår tiltak som standardisering av skjemaer, systemstøtte, opplæring og erfaringsdeling på bestillersiden. Dette vil kunne bidra til mer presise forespørsler og redusere usikkerhet ved tolkning av politiets svar. De foreslåtte tiltakene er rettet mot Problemområde 2 Høringsuttalelser. |
11. Tolletaten | Fremtidens tollbehandlingssystem kan potensielt være på plass tidligst 2030. Konseptet som har fått støtte p.t. er et konsept med fokus på samhandling og kravstilling fra sektormyndighetene. Helsedirektoratet, Skatteetaten og Mattilsynet kan spille inn evt. behov til Tolletaten, slik at disse kan bli ivaretatt i konseptvalgutredningsarbeidet og andre relevante utviklingstiltak. |
12. Mattilsynet | Mattilsynets utviklingsarbeid er sentralt både for forenkling av oppstart av serveringssteder og for tilsyn og kontroll. Denne innsikten kan bidra til å løse utfordringer i Problemområde 1 Søknad. |