Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Kapittel 4.7Helsedirektoratets spørreundersøkelse til kommunene

Informasjon om kommunenes forvaltning av alkoholloven innhentes årlig for det foregående året gjennom en spørreundersøkelse til alle landets kommuner. Kommunene plikter etter anmodning å avgi opplysninger om kommunens forvaltning, jf. alkoholforskriften § 7-3. Opplysningene som innhentes har tidligere vært en del av Folkehelseinstituttet (FHI) sin publikasjon Alkohol i Norge [43]. Helsedirektoratet har fra 2024 overtatt ansvaret for å innhente disse opplysningene.

Opplysningene som innhentes fra kommunene omhandler mange forhold ved kommunenes forvaltning av alkoholloven, blant annet

  • antall salgs og skjenkebevillinger
  • kommunenes salgs- og skjenketider
  • kommunenes kontrollvirksomhet
    • antall kontroller og type overtredelser
    • prikktildeling og inndragning av bevillinger
    • nye søknader innvilget og avslått

Undersøkelsen ble gjennomført i september/oktober 2024, av Rambøll på vegne av Helsedirektoratet, i form av digitalt spørreskjema. 348 av 356 kommuner (98%) svarte på undersøkelsen. Resultatene fra denne undersøkelsen er foreløpig ikke publisert.

Spørsmålene som ble stilt som en del av innsiktsarbeidet i denne utredningen var:

  1. Hva opplever kommunen som de største utfordringene i saksbehandlingen etter alkoholloven?
  2. Hvilke høringsinstanser innhenter kommunen uttalelser fra i søknader om salgs- og skjenkebevillinger? 
  3. Registrerer kommunen bevillinger i TBR, jf. alkoholforskriften § 13-3?
  4. Hvilket saksbehandlingssystem/fagsystem bruker kommunen i saksbehandlingen av salgs- og skjenkebevillinger?
  5. Fyller bevillingssøker ut søknad om salgs/skjenkebevilling i skjema i et webgrensesnitt eller legger de ved et egendefinert søknadsskjema

Svarene viser at kommunenes største utfordring i behandlingen av søknader om salgs- og skjenkebevillinger er å innhente uttalelser fra høringsinstansene (133). Dette kan handle både om systemprosesser, men også hvordan uttalelsene skal forstås og vurderes. Manglende saksbehandlingssystem/fagsystem (92) og spørsmål fra bevillingshaver (77) er også krevende for mange kommuner.

Høringsinstansene som kommunene ber om uttalelse fra i saksbehandlingen er i all hovedsak politiet (347), kommunens sosialtjeneste (239) og Skatteetaten (87). Det kom inn 46 unike svar på spørsmål 2 om hvilke instanser kommunen innhenter uttalelse fra, noe som tyder på at det er stor variasjon i hvilke instanser som kommunene kontakter.

Av svarene fra kommunene fremgår det at 231 kommuner registrerer sine bevillinger i Tobakksalgs- og bevillingsregisteret (TBR). 117 kommuner registrerer ikke i TBR.

Kommunene bruker ulike saksbehandlingssystemer. Acos Websak (159), Elements (132) og P360 (54) er mest brukt. De fleste kommuner har søknadsskjema i et webgrensesnitt (250), mens et mindretall (86) har egendefinert søknadskjema. 12 kommuner oppgir å ikke bruke et fast søknadskjema.

Overordnet bekrefter resultatene det vi har avdekket i utredningsarbeidet for øvrig. For å få en smidigere brukerreise for forvaltningen og næringslivet må det legges til rette for:

  • Bedre prosesser for innhenting og håndtering av høringsuttalelser
  • Økt kompetanse i kommunene for å vurdere innholdet i uttalelsene
  • Utvikling av kommunale felleskomponenter for saksbehandling for å effektivisere og forenkle saksbehandlingen og gjøre det mulig å utvikle mer standardiserte rutiner/maler osv.
  • Registrering i TBR, da innsikten tilsier et potensiale for 1/3 av landets kommuner til å registrere bevillinger i TBR slik at registeret kan gi en komplett nasjonal oversikt over alkoholbevillingene og fungere etter sin hensikt.

Siste faglige endring: 25. april 2025