Kapittel 5.7 Helsedirektoratets spørreundersøkelse til kommunene

Informasjon om kommunenes forvaltning av alkoholloven innhentes årlig for det foregående året gjennom en spørreundersøkelse til alle landets kommuner. Kommunene plikter etter anmodning å avgi opplysninger om kommunens forvaltning, jf. alkoholforskriften § 7-3. Opplysningene som innhentes har tidligere vært en del av Folkehelseinstituttet (FHI) sin publikasjon Alkohol i Norge [43]. Helsedirektoratet har fra 2024 overtatt ansvaret for å innhente disse opplysningene.

Opplysningene som innhentes fra kommunene omhandler mange forhold ved kommunenes forvaltning av alkoholloven, blant annet

  • antall salgs og skjenkebevillinger
  • kommunenes salgs- og skjenketider
  • kommunenes kontrollvirksomhet
    • antall kontroller og type overtredelser
    • prikktildeling og inndragning av bevillinger
    • nye søknader innvilget og avslått

Undersøkelsen ble gjennomført i september/oktober 2024, av Rambøll på vegne av Helsedirektoratet, i form av digitalt spørreskjema. 348 av 356 kommuner (98%) svarte på undersøkelsen. Resultatene fra denne undersøkelsen er foreløpig ikke publisert.

Spørsmålene som ble stilt som en del av innsiktsarbeidet i denne utredningen var:

  1. Hva opplever kommunen som de største utfordringene i saksbehandlingen etter alkoholloven?
  2. Hvilke høringsinstanser innhenter kommunen uttalelser fra i søknader om salgs- og skjenkebevillinger? 
  3. Registrerer kommunen bevillinger i TBR, jf. alkoholforskriften § 13-3?
  4. Hvilket saksbehandlingssystem/fagsystem bruker kommunen i saksbehandlingen av salgs- og skjenkebevillinger?
  5. Fyller bevillingssøker ut søknad om salgs/skjenkebevilling i skjema i et webgrensesnitt eller legger de ved et egendefinert søknadsskjema

Svarene viser at kommunenes største utfordring i behandlingen av søknader om salgs- og skjenkebevillinger er å innhente uttalelser fra høringsinstansene (133). Dette kan handle både om systemprosesser, men også hvordan uttalelsene skal forstås og vurderes. Manglende saksbehandlingssystem/fagsystem (92) og spørsmål fra bevillingshaver (77) er også krevende for mange kommuner.

Høringsinstansene som kommunene ber om uttalelse fra i saksbehandlingen er i all hovedsak politiet (347), kommunens sosialtjeneste (239) og Skatteetaten (87). Det kom inn 46 unike svar på spørsmål 2 om hvilke instanser kommunen innhenter uttalelse fra, noe som tyder på at det er stor variasjon i hvilke instanser som kommunene kontakter.

Av svarene fra kommunene fremgår det at 231 kommuner registrerer sine bevillinger i Tobakksalgs- og bevillingsregisteret (TBR). 117 kommuner registrerer ikke i TBR.

Kommunene bruker ulike saksbehandlingssystemer. Acos Websak (159), Elements (132) og P360 (54) er mest brukt. De fleste kommuner har søknadsskjema i et webgrensesnitt (250), mens et mindretall (86) har egendefinert søknadskjema. 12 kommuner oppgir å ikke bruke et fast søknadskjema.

Overordnet bekrefter resultatene det vi har avdekket i utredningsarbeidet for øvrig. For å få en smidigere brukerreise for forvaltningen og næringslivet må det legges til rette for:

  • Bedre prosesser for innhenting og håndtering av høringsuttalelser
  • Økt kompetanse i kommunene for å vurdere innholdet i uttalelsene
  • Utvikling av kommunale felleskomponenter for saksbehandling for å effektivisere og forenkle saksbehandlingen og gjøre det mulig å utvikle mer standardiserte rutiner/maler osv.
  • Registrering i TBR, da innsikten tilsier et potensiale for 1/3 av landets kommuner til å registrere bevillinger i TBR slik at registeret kan gi en komplett nasjonal oversikt over alkoholbevillingene og fungere etter sin hensikt.

Siste faglige endring: 25. april 2025