Konseptutredning TBR 2.0 (2016) tar utgangspunkt i hvordan oppnå målet om et oppdatert og korrekt Tobakkssalgs- og Bevillingsregisteret (TBR). Alle bevillingshavere og registreringspliktige etter alkoholloven skal være registrert i TBR. Den enkelte bevillings-/registreringsmyndighet har ansvaret for registrering og vedlikehold av opplysninger om bevillinger i registeret, jf. alkoholforskriften § 13-3. Utgangspunktet for arbeidet, var at TBR ikke var oppdatert, og formålet med utredningen var å kartlegge de ulike aktørgruppenes interesser og behov i TBR, samt å utrede og vurdere ulike tiltak som med høy grad av sannsynlighet ville medføre at TBR kunne bli det som var intensjonen i henhold til regelverket. Utredningen ble ikke fullført og dermed ikke godkjent, men inneholder likevel interessant og relevant innsikt.
Eksempler på problemer som er sammenfallende med denne utredningen
- Registeret er ikke oppdatert på grunn av manglende registreringer, noe som gjør at registeret ikke gir den oversikten det var tiltenkt og fører blant annet til at alkoholleverandører/grossister ikke får sjekket om kundene har gyldige bevillinger slik alkoholloven krever.
- Flere kommuner lager sine egne oversikter, noe som fører til fragmenterte og usynkroniserte data
- Registrering i TBR oppleves som dobbeltregistrering for kommunene, uten insentiver til å registrere korrekt
- Det er utfordringer i regelverket
- Manglende integrasjon mellom TBR og kommunale fagsystemer
- TBR er ikke tilrettelagt for tilsyn/kontroll
Eksempler på foreslåtte tiltak som er relevante for denne utredningen
- Forslag til regulatoriske endringer
- Tilrettelegge TBR for å understøtte planlegging, gjennomføring og oppfølging av tilsyn
- Søknadsportal
- Nasjonal søknadsbehandling