I perioden 2017 til 2025 svarte i overkant av 90 prosent av forbrukere at de i noen grad eller i stor grad prøver å velge sunne alternativer når de handler matvarer (Figur 46). I 2025 er andelen som i stor grad prøver å velge sunne alternativer 39 prosent, 49 prosent blant kvinner og 29 prosent blant menn. Andelen er 51 prosent blant de med lengst utdanning og 21 prosent blant de med kortest utdanning.
Figur 46
Smak og pris er fortsatt de to faktorene forbrukerne legger mest vekt på når de handler matvarer (Figur 47). Siden 2023 har flere lagt mer vekt på pris enn smak. I 2025 er det 79 prosent som legger mest vekt på pris. Siden 2017 har det vært en betydelig nedgang i andelen som legger mest vekt på smak, fra 81 prosent i 2017 til 71 prosent i 2025. Andelen som legger mest vekt på at maten er bra for helsen har holdt seg stabilt. I 2024 ble det lagt til er nytt svaralternativ om grad av prosessering, og andelen som oppgir at de vektlegger dette var 23 prosent i 2024 og 26 prosent i 2025. Andelen som oppgir at de vektlegger bærekraft når de handler mat har gått fra 16 prosent i 2024 til 12 prosent i 2025.
Figur 47
Når det gjelder matens innhold av næringsstoffer, har forbrukerne lenge lagt mest vekt på matens innhold av sukker og fiber/fullkorn når de kjøper mat, og betydelig mindre vekt på innholdet av salt og mettet fett (Figur 48). Andelen som legger mest vekt på matens innhold av tilsetningsstoffer har økt i senere år, mens andelen som legger mest vekt på sukker, fiber/fullkorn, salt og mettet fett har gått ned.
Figur 48
