Som omtalt over, mener flere av de som har mottatt tilskudd fra ordningen at det er behov for å utvide målgruppen til ikke bare å gjelde eldre (+65) brukere av de kommunale helse- og omsorgstjenestene. I praksis har også enkelte av prosjektene som har mottatt støtte gitt tilbud til flere målgrupper enn den sluttmålgruppen som regelverket for tilskuddsordningen i utgangspunktet har lagt opp til. Målgruppe for hvert av prosjektene innenfor de ulike modellene er beskrevet i kapittel 3.2.
I spørreundersøkelsen fikk respondentene som enten har en lederfunksjon i kommunen eller en sentral rolle i modellutviklingen spørsmål om målgruppen for prosjektene. Som det går frem av figuren under, svarer et flertall (75 prosent) at målgruppen er eldre innbyggere (65+), men det er også 15 prosent som svarer at målgruppen er alle innbyggere med behov for oppfølging knyttet til mat og ernæring, samt åtte prosent som viser til en annen målgruppe.
De som svarte «annet», spesifiserte målgruppen slik:
- Eldre og andre voksne som er brukere av kommunale helse- og omsorgstjenester
- Hovedmålgruppe eldre som mottar helsetjenester, men klinisk ernæringsfysiolog skal være tilgjengelig for andre grupper innenfor helse og omsorg også, heriblant rus/psykiatri og personer med utviklingshemming.
- Eldre innbyggere (65+) som ikke er brukere av kommunale helse- og omsorgstjenester, men som kan ha behov for ernæringsoppfølging
- Målgruppen er sammenfallen med pilotprosjektet Primærhelseteam, med svake etterspørrere. I tillegg er det inkludert barn med særskilt ernæringsbehov.
Fra Helsedirektoratet blir det opplyst at man har erfart at avgrensingen til kun å gjelde eldre (+65) brukere av omsorgstjenstester kan oppfattes som en streng avgrensning. Det vises til at tilskuddet også er en del av Kompetanseløft 2025, som omfatter et bredt spekter av tjenester og målgrupper. Videre opplyses det at regelverket fra 2025 er justert for å tydeliggjøre at klinisk ernæringsfysiolog kan være en ressurs ut mot alle helse- og omsorgstjenester, og ikke bare ut mot eldre. I justert regelverk er endelig målgruppe beskrevet slik:
Endelig målgruppe er eldre (65+) brukere av de kommunale helse- og omsorgstjenestene og deres pårørende, barn og unge, pasienter med flere kroniske lidelser, pasienter med alvorlige psykiske lidelser og pasienter med ruslidelser.(Helsedirektoratet, 2024a)
Når det gjelder hvilke tjenester som er omfattet av tilskuddsordningen, er modellutviklingen og tilskuddsordningen et tiltak i strategien God og riktig mat hele livet, som er avgrenset til å omfatte eldre over 65 år som mottar hjemmetjenester eller bor i sykehjem. Imidlertid er tilskuddsordningen, som omtalt over, også nevnt som et tiltak i Kompetanseløft 2025. I tilskuddsordningens regelverk vises det vekselsvis kun til «omsorgstjenesten» og til «helse- og omsorgstjenesten», uten at det fremgår om denne variasjonen er bevisst for å skille mellom ulike tjenester.
Fra Helsedirektoratet vises det til at hva som inngår i begrepene omsorgstjenester vs. helsetjenester har fremkommet som noe utydelig, og at regelverket nok kunne ha vært mer tydelig på hva som ligger i disse begrepene. Det vises til at det i lov om kommunale helse- og omsorgstjenester står at «Helse- og omsorgstjenesteloven opphevet det tidligere juridiske skillet mellom helsetjenester og omsorgstjenester. Det er nå en felles helse- og omsorgstjeneste med felles regelverk» (Helse- og omsorgsdepartementet, 2011).
Alle prosjektene med unntak av ett har en kommune som søker. I tilskuddsordningens regelverk går det frem at det kun er kommuner som kan søke om tilskudd. Interkommunale selskaper er for eksempel ikke oppgitt som aktører som kan søke tilskudd, ved at det i regelverket ikke er krysset av for alternativet «Interkommunale selskaper» under punktet om hvem som kan få tilskudd. For kommunene i Fosenregionen er det likevel Fosen helse IKS som står som tilskuddssøker og prosjekteier. Det fremgår ingen begrunnelse for dette unntaket fra regelverket av tilskuddsbrev fra Helsedirektoratet. Fra forvalter opplyses det at dette tilfellet har vært drøftet internt, og at det er vurdert at søker i dette tilfellet understøtter målsettingen med tilskuddet.