Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Kapittel 4.3Fem modeller for oppgjørsløsninger

Helsedirektoratet har utredet fem ulike oppgjørsløsninger hvor tre av løsningene forutsetter at prisene er satt med utgangspunkt i DRG-grunnlaget, mens de to siste oppgjørsløsningene baseres på at prisene fastsettes som i dag, men hvor langt flere prosedyrer gis en pris.

De fem modellene:

1.

Helfo mottar DRG-grunnlaget

fra NPR og foretar oppgjør

  • Fristbruddleverandøren innrapporterer aktivitet til NPR
  • NPR beregner DRG-grunnlaget og utleverer dette til Helfo. Dette forutsetter utlevering av DRG-beregninger med direkte identifiserbare opplysninger på personnivå.
  • Helfo beregner beløp som skal utbetales med utgangspunkt i DRG-grunnlaget
  • Informasjonen fra NPR er tilstrekkelig til å utbetale fristbruddleverandøren og fakturere HF.
  • Modellen forutsetter endringer i helseregisterloven og forskrift, se omtale av dette i punkt 4.6.3.1

2.

Helfo mottar DRG-grunnlaget

fra NPR og opplysninger fra fristbruddleverandøren

 

  • Fristbruddleverandøren innrapporterer aktivitet til NPR
  • NPR beregner DRG-grunnlaget og utleverer dette til Helfo i et format som er innenfor NPR-forskriften § 3-2 første ledd.
  • Helfo sammenstiller opplysningene fra NPR med informasjon som fristbruddleverandøren sender inn, som er direkte identifiserbare opplysninger om pasienten. Helfo beregner prisene på grunnlag av dette.
  • Beregningene gir tilstrekkelig informasjon til at Helfo kan utbetale fristbruddleverandøren og fakturere HF.
  • Modellen forutsetter at det etableres en forskrift til pasientjournalloven § 11 og pasient- og brukerrettighetsloven § 2-2 b andre ledd for å gi Helfo et rettslig behandlingsgrunnlag for opplysningene.  

3.

Helfo mottar krav og

DRG-grunnlaget 

fra fristbruddleverandøren

  • Fristbruddleverandøren innrapporterer aktivitet til NPR
  • NPR beregner DRG-grunnlag og sender dette til fristbruddleverandøren.
  • NPR sender ikke noe til Helfo.
  • Fristbruddleverandøren sender krav og DRG-beregninger til Helfo.
  • På grunnlag av mottatt informasjon beregner Helfo hvor mye som skal betales til fristbruddleverandøren og fakturerer HF.
  • Det er i dag ikke hjemmel i regelverket til at fristbruddleverandøren kan avgi denne informasjonen til Helfo.
  • Det er ikke hjemmel for NPR til å avgi informasjon til fristbruddleverandørene
  • Modellen forutsetter endringer i helseregisterloven og NPR-forskriften, se omtale av dette i punkt 4.8.3.1

4.

Helfo mottar krav fra fristbruddleverandøren. Prisene fastsettes i avtale mellom Helfo og leverandør.

 

  • Hver enkelt helsetjeneste er gitt en egen pris i avtale.
  • Fristbruddleverandøren sender krav om vederlag til Helfo som kontrollerer kravet og utbetaler.
  • Ingen av aktørene mottar informasjon fra NPR som benyttes i oppgjøret.
  • Modellen forutsetter at det gis forskrift til pasientjournalloven § 11 og pasient- og brukerrettighetsloven § 2-2 b andre ledd for å gi Helfo et rettslig behandlingsgrunnlag for opplysningene og et unntak fra taushetsplikten for leverandørene, se omtale av dette i punkt 4.5.1 og 4.5.2

5

Minimumsløsning der

Helfo mottar krav fra fristbruddleverandøren (avtalte priser)

  • Hver enkelthelsetjeneste er gitt egen pris i avtale
  • Fristbruddleverandøren sender krav om vederlag til Helfo som foretar en minimumskontroll av kravet og utbetaler
  • Helfo vil i modellen ikke få mer informasjon fra fristbruddleverandøren enn hva sykehusene får i fakturaene i dag
  • Modellen vil ikke kreve regelverksendringer

 

Siste faglige endring: 06. januar 2025