Kapittel 4.3Fem modeller for oppgjørsløsninger

Helsedirektoratet har utredet fem ulike oppgjørsløsninger hvor tre av løsningene forutsetter at prisene er satt med utgangspunkt i DRG-grunnlaget, mens de to siste oppgjørsløsningene baseres på at prisene fastsettes som i dag, men hvor langt flere prosedyrer gis en pris.

De fem modellene:

1.

Helfo mottar DRG-grunnlaget

fra NPR og foretar oppgjør

  • Fristbruddleverandøren innrapporterer aktivitet til NPR
  • NPR beregner DRG-grunnlaget og utleverer dette til Helfo. Dette forutsetter utlevering av DRG-beregninger med direkte identifiserbare opplysninger på personnivå.
  • Helfo beregner beløp som skal utbetales med utgangspunkt i DRG-grunnlaget
  • Informasjonen fra NPR er tilstrekkelig til å utbetale fristbruddleverandøren og fakturere HF.
  • Modellen forutsetter endringer i helseregisterloven og forskrift, se omtale av dette i punkt 4.6.3.1

2.

Helfo mottar DRG-grunnlaget

fra NPR og opplysninger fra fristbruddleverandøren

 

  • Fristbruddleverandøren innrapporterer aktivitet til NPR
  • NPR beregner DRG-grunnlaget og utleverer dette til Helfo i et format som er innenfor NPR-forskriften § 3-2 første ledd.
  • Helfo sammenstiller opplysningene fra NPR med informasjon som fristbruddleverandøren sender inn, som er direkte identifiserbare opplysninger om pasienten. Helfo beregner prisene på grunnlag av dette.
  • Beregningene gir tilstrekkelig informasjon til at Helfo kan utbetale fristbruddleverandøren og fakturere HF.
  • Modellen forutsetter at det etableres en forskrift til pasientjournalloven § 11 og pasient- og brukerrettighetsloven § 2-2 b andre ledd for å gi Helfo et rettslig behandlingsgrunnlag for opplysningene.  

3.

Helfo mottar krav og

DRG-grunnlaget 

fra fristbruddleverandøren

  • Fristbruddleverandøren innrapporterer aktivitet til NPR
  • NPR beregner DRG-grunnlag og sender dette til fristbruddleverandøren.
  • NPR sender ikke noe til Helfo.
  • Fristbruddleverandøren sender krav og DRG-beregninger til Helfo.
  • På grunnlag av mottatt informasjon beregner Helfo hvor mye som skal betales til fristbruddleverandøren og fakturerer HF.
  • Det er i dag ikke hjemmel i regelverket til at fristbruddleverandøren kan avgi denne informasjonen til Helfo.
  • Det er ikke hjemmel for NPR til å avgi informasjon til fristbruddleverandørene
  • Modellen forutsetter endringer i helseregisterloven og NPR-forskriften, se omtale av dette i punkt 4.8.3.1

4.

Helfo mottar krav fra fristbruddleverandøren. Prisene fastsettes i avtale mellom Helfo og leverandør.

 

  • Hver enkelt helsetjeneste er gitt en egen pris i avtale.
  • Fristbruddleverandøren sender krav om vederlag til Helfo som kontrollerer kravet og utbetaler.
  • Ingen av aktørene mottar informasjon fra NPR som benyttes i oppgjøret.
  • Modellen forutsetter at det gis forskrift til pasientjournalloven § 11 og pasient- og brukerrettighetsloven § 2-2 b andre ledd for å gi Helfo et rettslig behandlingsgrunnlag for opplysningene og et unntak fra taushetsplikten for leverandørene, se omtale av dette i punkt 4.5.1 og 4.5.2

5

Minimumsløsning der

Helfo mottar krav fra fristbruddleverandøren (avtalte priser)

  • Hver enkelthelsetjeneste er gitt egen pris i avtale
  • Fristbruddleverandøren sender krav om vederlag til Helfo som foretar en minimumskontroll av kravet og utbetaler
  • Helfo vil i modellen ikke få mer informasjon fra fristbruddleverandøren enn hva sykehusene får i fakturaene i dag
  • Modellen vil ikke kreve regelverksendringer

 

Siste faglige endring: 06. januar 2025