Av de skisserte modellene forutsetter modell 1, 2 og 3 at aktiviteten som den enkelte fristbruddleverandør utfører omgjøres til en DRG-basert referansepris. Omregningen av aktivitetsdata fra fristbruddleverandøren til en DRG-basert referansepris kan teoretisk gjøres av både NPR og Helfo. Fristbruddleverandøren må derfor utlevere aktivitetsdata til en av disse instansene, som så må omgjøre aktivitetsdataene til en DRG-basert referansepris (DRG-gruppering).
All aktivitet i den offentlige spesialisthelsetjenesten, også all aktivitet hos fristbruddleverandørene, skal rapporteres til NPR. NPR foretar i dag DRG-beregning basert på den innrapporterte aktiviteten.
Helfo har i dag tilgang til lisensiert kommersiell programvare for DRG-gruppering som anvendes ved beregning av stønad til enkelte spesialisthelsetjenester i utlandet etter folketrygdloven § 5-24 a. Imidlertid er prosessen med DRG-beregning for Helfo ved bruk av dette dataprogrammet helmanuell, og det er ikke etablert systemer eller løsninger for elektronisk overføring av aktivitetsdata til Helfo for beregning av DRG. I tillegg har forvaltningen ingen kontroll over driften av den kommersielle programvaren som Helfo har lisensiert. Dette gir betraktelig større feilmarginer enn dersom NPR foretar DRG-grupperingen / beregner referanseprisen.
Av hensyn til etterrettelighet og sikkerhet rundt DRG-beregningen, og av hensynet til å sikre fristbruddleverandørenes rapportering til NPR, er Helsedirektoratet av den oppfatning av at DRG-beregningen, dersom man ønsker å gå for en slik prissettingsmetodikk, bør utføres av NPR.
I motsetning til modell 1,2 og 3 bygger ikke modell 4 og 5 på bruk av en DRG-basert referansepris. I modell 4 og 5 er det derimot avtalt en egen pris for hver enkelt konsultasjon og prosedyre.