Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Kapittel 2.4 Bedret kostnadskontroll – ny mekanisme for fastsettelse av priser

Dagens ordning har fått mye kritikk for at det er svært lite tilgjengelig informasjon om hvordan prisfastsettelsen skjer i dag. En ny prisfastsettingsmekanisme bør derfor i størst mulig grad være offentlig tilgjengelig, forståelig og forutsigbar. Selv om de konkrete prisene som er satt gjennom anbudskonkurransen vil være å anse for taushetsbelagt informasjon, er det viktig at mekanismene for hvordan prisene settes underbygger en slik målsetting. Dette vil også kunne redusere risikoen for feil anvendelse blant leverandører, for betalende instans sine kontrollmuligheter, og av hensyn til behovet for økt kunnskap om innholdet i ordningen generelt.

Dette betyr at:

  • Flere tjenester bør få faste priser, og/eller
  • Det bør lages klare regler for prising av tjenester som ikke er prissatt i avtalen
  • Det må bli tydeligere hva som er inkludert i tjenestene man betaler for

Videre bør prisene og prissettingsmekanismene utformes slik at det er mulig å kontrollere faktureringen.

Helfo inngår avtaler med private leverandører om å levere spesialisthelsetjenester i tråd med regelverket om offentlige anskaffelser. Helfo har i dag inngått avtaler innen somatiske tjenester og poliklinisk behandling innen psykisk helsevern. Fristbruddpasienter innen tjenesteområder som ikke omfattes av Helfos avtaler, vil ikke kunne formidles av Helfo. Helfos anskaffelsesrutiner tar utgangspunkt i DFØs standard prosessmodell for gjennomføring av en offentlig anskaffelse, og er beskrevet i Helsedirektoratets leveranse på TTB2023-77.

Anskaffelsesprosessen sikter mot å etablere en situasjon der ulike aktører konkurrerer om å tilby tjenester i tråd med vilkårene og kravene i anbudsutlysningen. Kostnader utgjør et av flere momenter det vil konkurreres på. I et relativt uregulert prisfastsettingsregime, vil det være en risiko for at konkurransen om kostnader utspiller seg på forholdsvis høyt kostnadsnivå. Dersom det innføres et mer regulert prisfastsettingsregime og kostnadsrammen påvirkes, vil det følgelig være en økt risiko for at potensielle leverandører avstår fra å delta i konkurransene Helfo utlyser. Flere av Helfos fristbruddleverandører har også egne avtaler med RHF-ene, noe som innebærer at Helfo til en viss utstrekning også står i konkurranse med RHF-ene om å inngå avtaler med de samme leverandørene. Endrede rammer for prising av tjenester (mindre lukrative fristbruddavtaler) vil følgelig kunne påvirke konkurransen.

Endringer i rammebetingelsene for prisfastsettelse, særlig i retning av mindre lukrative fristbruddavtaler, kan ha konsekvenser for:

  • Konkurransesituasjonen i markedet for private helsetjenester
  • Helfos evne til å sikre tilstrekkelig leverandørkapasitet
  • Den overordnede målsettingen om å ivareta pasienters rettigheter ved fristbrudd.

Det anbefales at eventuelle endringer i prisfastsettingsregimet vurderes nøye med hensyn til potensielle juridiske og markedsmessige konsekvenser.

Det vises til at et nytt prisfastsettingsregime må avtalefestes. Dette innebærer at nye mekanismer for prisfastsettelse først må innlemmes som del av et konkurransegrunnlag i nye anbudsutlysninger, før nye avtaler etter hvert inngås. Det forutsettes med andre ord at en ny måte å fastsette prisene på ikke kan gjøres gjeldende for dagens avtaler. Når nye mekanismer for prisfastsettelse kan iverksettes vil derfor avhenge av varigheten av de gjeldende avtalene.

Innen PHV er gjeldende avtaler forlenget fremt til mars 2025, og Helfo planlegger derfor å gjennomføre ny konkurranse i løpet av 2024 slik at nye avtaler kan være på plass når dagens avtaler utløper. Helfo mener det uansett vil være mulighet for ytterligere forlengelse om det skulle bli nødvendig. 

Helfo har ikke påstartet noen prosess innen somatikk, da det avventes en nærmere avklaring rundt blant annet prisfastsettelse og oppgjørsløsning. Men ettersom avtalene innen somatikk maksimalt kan forlenges frem til oktober 2026 så er dette en anskaffelse som Helfo vurderer bør kunngjøres høsten 2025.

I vedlegg 1 er tabell over hvilke avtaler som er gjeldende, og tidspunktet for oppstart og varighet av disse avtalene.

Siste faglige endring: 06. januar 2025