Helhetlig tjenestemodell (ks.no) er utarbeidet av KS for å støtte kommuner i å sikre at alle oppgaver og ansvarsområder ved implementering av velferdsteknologi er ivaretatt og sikre varig drift. For kommuner er det viktig at dette også gjennomføres for digital hjemmeoppfølging, slik at kommunen benytter samme modell tilpasset de ulike løsningene man tar i bruk og har en enhetlig oversikt over oppgavene. KS har tilbud om felles innføringsløp for å få dette på plass, som kommunene anbefales å følge.
Modellen består av seks oppgaveområder. Det første området handler om tjenesteforløpet og hvordan velferdsteknologi må tildeles, installeres, gis support på og evalueres. Dette er en løpende prosess. De fem andre oppgaveområdene i modellen er viktige oppgaver som også må ivaretas. De understøtter tjenesteforløpet, drift og utvikling av velferdsteknologitjenesten(e).
Agder har gjennomført et grundig arbeid med helhetlig tjenestemodell, og dette ligger som vedlegg i deres sluttrapport. Deres erfaringer viser at det anbefales å skille mellom oppgaver som skal ivaretas på lokalt og regionalt nivå. De har implementert en overordnet helhetlig tjenestemodell for regionen, men anbefaler også at kommunene selv vurderer og tilpasser sin egen helhetlige tjenestemodell. Dette innebærer at noen roller og oppgaver vil bli fulgt opp regionalt, mens andre vil ligge lokalt.