Under behandling av St.prp. nr. 47 (1999-2000) vedtok Stortinget, etter forslag fra Regjeringen, å opprette Avregningsutvalget som et uavhengig rådgivende utvalg for departementet i spørsmål knyttet til registrering og kvalitetskontroll av medisinske data. Utvalget gir sine anbefalinger til Helsedirektoratet.
Mandat
Avregningsutvalget er et rådgivende utvalg som bistår Helsedirektoratet i spørsmål knyttet til medisinsk kodepraksis og kvalitetskontroll av innrapporterte data i spesialisthelsetjenesten.
Utvalget vurderer medisinsk kodepraksis og gir Helsedirektoratet råd knyttet til utbetalingsgrunnlaget i Innsatsstyrt finansiering (ISF). Utvalgets arbeid bidrar til at utbetalingene skjer i tråd med intensjonene bak finansieringsordningen
Arbeidsform
Avregningsutvalget arbeider uavhengig og foretar sine vurderinger på faglig grunnlag.
Saksbehandlingen skjer hovedsakelig i arbeidsmøter, men sluttføringen av noen saker kan skje på e-post. I 2025 hadde utvalget åtte arbeidsmøter. Avregningsutvalgets anbefalinger følger en prinsipiell linje som legger føringer for dets behandling av lignende saker. Utvalget søker å oppnå intern konsensus bak sine råd.
Det er etablert praksis for utvalget å tilskrive helseforetak eller institusjoner som vurderes avregnet i ulike saker. Dette gjøres for at helsetjenesten skal kunne uttale seg om egne vurderinger og registreringspraksis. For oppfølgingssaker der utvalget har anbefalt avregning tidligere år, vil ikke nødvendigvis helseforetak og institusjoner bli tilskrevet eller varslet på nytt ved avregning senere år.
Medlemmenes habilitet vurderes for hver enkelt sak. Vurderingen er i overensstemmelse med reglene i offentlig forvaltning
Alle som ønsker det kan melde inn saker til sekretariatet, som er lagt til Helsedirektoratet. Sekretariatet gjør analyser av pasientdata for Avregningsutvalget, holder kontakt med RHF og HF, og besvarer henvendelser om Avregningsutvalgets arbeid.
Kontroll av registreringer i pasientdata er hjemlet i Norsk pasientregisterforskriften § 2-4 Mottakers ansvar for kvalitetskontroll
Anbefalinger er offentlige og publiseres på nett.
Sammensetning
Medlemmene oppnevnes av de regionale helseforetakene for en periode på tre år. I 2025 har Avregningsutvalget hatt følgende sammensetning:
| Navn | Rolle |
|---|---|
Bjørn Buan (leder) | Kommuneoverlege i Surnadal |
Alf Henrik Andreassen | Direktør Hudavdeling, Revmatologisk avdeling og Yrkesmedisinsk avdeling. Spesialist i indremedisin og lungesykdommer. Helse Bergen HF. |
Ida Camilla Monn Birkehaug (t.o.m. 12. juni 2025) | Overlege indremedisin, leder for medisinske leger og medisinsk rådgiver, Molde Sykehus klinikk Nordmøre og Romsdal. Helse Møre og Romsdal HF. |
Per Johan Lans (f.o.m. 11. august 2025) | Overlege i anestesiologi, seksjonsleder anestesileger. Sykehuset Nordmøre og Romsdal, Helse Møre og Romsdal HF. |
Anette Løken Eilertsen | Overlege PhD, spesialist i indremedisin og blodsykdommer, avdeling for blodsykdommer, Akershus Universitetssykehus HF. |
Wender Figved | Professor og klinikkleder, spesialist i ortopedi, PhD. Oslo Universitetssykehus HF. |
Cecilie Bhandari Hartberg | Spesialist i psykiatri, PhD, Klinikk psykisk helse og avhengighet, nasjonal koordineringsenhet for dom til tvungent psykisk helsevern. Oslo Universitetssykehus HF, |
Anne Wenche Lindboe | Fagsjef, spesialist i samfunnsmedisin og anestesi. Diakonhjemmets sykehus. |
Arne Seternes | Overlege og professor, karkirurgi, St. Olavs Hospital HF. |
Andreas Stensvold | Avdelingssjef kreftavdeling, PhD, Sykehuset i Østfold HF |
Ambreen Tariq | Overlege, leder/medisinsk faglig ansvarlig koding, spesialist i indremedisin og geriatri, analyseavdelingen, Stavanger Universitetssykehuset HF |
Observatør fra Avdeling finansiering i Helsedirektoratet:
- Eira Enodd (rådgiver)
- Eivind Rossvoll (rådgiver)
Sekretariat fra Helsedirektoratet (HDIR) og Folkehelseinstituttet (FHI):
- Marit Pedersen (spesialrådgiver, HDIR)
- Frode Grøtheim (rådgiver, HDIR)
- Adrian Tveit Lundemo (seniorrådgiver, FHI)