Responstid for ambulansebil

Ambulanse som kjører på oppdrag.

Helseberedskap (Foto: Mostphotos)

Først publisert: 18.09.2025 Siste faglige endring: 18.09.2025

Ingen av de regionale helseforetakene når de veiledende tidene for responstid for ambulansebil ved akutte hendelser.

Artikkelen er 91 dager gammel, informasjonen kan være utdatert.

Det viser tall fra Helsedirektoratet:

Tiden det tar fra en alvorlig hendelse inntreffer til en pasient har fått nødvendig helsehjelp er ofte avgjørende for å unngå dødsfall, tap av leveår og funksjonsnivå eller lidelse

Det er en veiledende målsetting (regjeringen.no) at ambulansebil skal være framme på hendelsesstedet innen 12 minutter i 90 prosent av akutte hendelser i tettbygde strøk, og innen 25 minutter i 90 prosent av akutte hendelser i spredtbygde strøk.

I perioden 2020-2024 har ingen av helseregionene nådd de anbefalte tidene.  
 
– Rask tilgang på ambulanse kan være helt avgjørende for å redde liv. Vi har fortsatt en vei å gå for å nå de veiledende målsettingene som er satt for responstider i ambulansebil-tjenesten. Det er samtidig viktig å huske på at vi både har en godt utbredt kommunal legevakt og en av verdens beste luftambulansetjenester, sier helsedirektør Cathrine M. Lofthus. 

Variasjon i regionene 

Hvor nært de regionale helseforetakene er de veiledende responstidene varierer. Forskjellen mellom andelen i regionene er større for tettbygde strøk enn for spredtbygde strøk. Det er også variasjon mellom de ulike helseforetakene innad i regionene. 

I 2024 var andelen akutte hendelser i tettbygde strøk hvor ambulansebilen var på hendelsesstedet innen 12 minutter høyest i Helse Nord RHF med 79 prosent og lavest i Helse Sør-Øst RHF med 61 prosent. 

Andelen ambulanser som var framme på hendelsesstedet innen 25 minutter i spredtbygde strøk var høyest i Helse Sør-Øst RHF med 83 prosent og lavest i Helse Vest RHF med 80 prosent.  

Lofthus viser til  Meld. St. 23 (2024-2025) (regjeringen.no), hvor helseforetakene blir oppfordret til å legge til rette for ulike typer pasienttransport og bedre logistikk. Det vil kunne begrense belastningen på akuttambulanser, og slik styrke akuttberedskapen og bedre responstidene. 

Arbeid med å forbedre den akuttmedisinske tjenesten 

Helsedirektoratet har sammen med tjenesten sett på virkemidler som kan gi kortere og mer likeverdige responstider i ambulansetjenesten.  
 
– Som et ledd i dette vil vi starte et arbeid med å kartlegge mulighetene for å utvikle nye kvalitetsindikatorer og behovet for å revidere eksisterende indikatorer for hele det akuttmedisinske området. Arbeidet ledes av Helsedirektoratet, og gjøres i nært samarbeid med helsetjenesten og fagmiljøer, sier Lofthus. 

Mer om kvalitetsindikatorer

 

Abonner på nytt eller oppdatert innhold