§ 6-2. Krav til avtalens innhold
samarbeid om IKT-løsninger lokalt,
Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere
Helse- og omsorgssektoren er en stor bruker av digitale løsninger i direkte pasientbehandling, i forvaltning og drift av institusjonene, innen medisinsk og helsefaglig forskning og i utdanning av helsepersonell. Digitalisering og riktig bruk av teknologi kan bidra til økt effektivitet, møte utfordringer fra den demografiske utviklingen, fremtidig mangel på helsepersonell og tilgang på likeverdig helsehjelp i hele landet. Digitalisering bør ha som mål å ivareta helse- og omsorgstjenestens kjerneoppgaver i møtet med pasienter og brukere, samtidig som kvalitets- og pasientsikkerhetsarbeid ivaretas på en forsvarlig måte.
Lokale IKT- løsninger skal ivareta digital samhandling ved bruk av digitale tjenester og plattformer som knytter helse- og omsorgstjenestene sammen. Dette skal gi en trygg og effektiv deling av helseinformasjon mellom virksomheter, helsepersonell og overfor innbygger.
Ansvarsforhold ved samarbeidstiltak, inkludert arbeidsgiveransvaret må klargjøres, og organisering og finansiering av tiltak må beskrives i samarbeidsavtalen, jf. § 6-2 Krav til avtalens innhold (2.ledd).
Omstillingen handler om
Innføring og bruk av lokale IKT-løsninger og digital samhandling må skje innenfor rammene av nasjonal tilrettelegging. Kommuner og helseforetak bør samarbeide om å legge til rette for at informasjonsutveksling foregår elektronisk og over Norsk Helsenett.
Informasjonsutvekslingen bør i tillegg omfatte andre relevante aktører. Samarbeidet bør etablere omforente mål og tiltak for digitale helsetjenester i tråd med utviklingsplanen i helseregionen, mål i nasjonal helse- og samhandlingsplan og nasjonal e-helsestrategi.
Samarbeidet kan omfatte anskaffelser, drift og vedlikehold av løsninger som bidrar til bedre oppnåelse av prinsippene for helhetlige pasientforløp i helsefellesskapets virkeområde. Ved elektronisk samhandling stilles et spesielt ansvar til avtalepartenes tilrettelegging slik at helsepersonell får mulighet til å kvalitetssikre at det benyttes korrekt meldingstype, at det faglige innholdet er tilfredsstillende, og at meldingen blir sendt til riktig mottaker.
Sist faglig oppdatert: 04. juli 2023 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2022). Punkt 9: Lokale IKT-løsninger [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 04. juli 2023, lest 24. september 2023). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/samarbeidsavtaler-mellom-kommuner-og-helseforetak/innhold-i-samarbeidsavtalen/punkt-9-lokale-ikt-l%C3%B8sninger