Prinsippene understøtter de helsepolitiske målene og setter retning for digitalisering av innbyggertjenester i helse- og omsorgsektoren. De tar utgangspunkt i innbyggerens behov for en samlet vei inn til tilbudet av digitale tjenester og behovet for bedre mulighet til aktivt å ta del i egen og næres helse, sykdom, behandling og oppfølging. For å oppnå dette anbefaler vi at virksomhetene i den offentlige helsetjenesten gjør sine tjenester tilgjengelig gjennom den nasjonale innbyggerportalen (helsenorge.no) slik at det oppleves sømløst for innbyggeren å bevege seg mellom ulike løsninger.
Forskrift om standarder og nasjonale e-helseløsninger §12 regulerer virksomhetenes plikt til tilgjengeliggjøring, og prinsippene kan bidra til å klargjøre hvordan denne plikten kan oppfylles i praksis.
Prinsippene skal bidra til
- at innbyggerne får en god brukeropplevelse på tvers av behandlingsnivåer og ulike løsninger
- å ivareta innbyggernes behov for enkel tilgang, helhet og oversikt i sin kontakt med helse- og omsorgstjenesten
- å gi anbefalinger for hvordan lokale og regionale løsninger bør samspille med Helsenorge
- å sette retning for den nasjonale utviklingen og samordningen av innbyggertjenester i den offentlige helse- og omsorgstjenesten
- å oppnå helsepolitiske mål
- å øke gjennomføringskraften ved bruk av innovasjon og næringsutvikling
Målgruppe for prinsippene
Prinsippene bør følges av virksomheter som yter helsehjelp eller forvalter og tilgjengeliggjør helseopplysninger for helseregistre (inkludert private og ideelle som har avtale med det offentlige). Det vil si virksomheter som yter helse- og omsorgstjenester etter spesialisthelsetjenesteloven, helse- og omsorgstjenesteloven og tannhelsetjenesteloven (heretter omtalt som «Aktørene»).
Føringer for bruk av prinsippene
Prinsippene anbefales å legges til grunn ved anskaffelse og etablering av nye digitale løsninger i helsetjenesten, og ved ombygging og videreutvikling av eksisterende løsninger. Prinsippenes anbefalinger gjelder uavhengig av om løsninger utvikles i egen regi eller anskaffes.
For hvert prinsipp er det utarbeidet tilhørende anbefalinger som bør følges for at prinsippet kan innfris. Anbefalingene setter retning for samordnet utvikling. Kravene bør innfris så langt det er mulig, og eventuelle avvik bør kunne begrunnes og dokumenteres.
Felles anbefalinger for prinsippene
Helsedirektoratet anbefaler at følgende legges til grunn for fremtidig IKT-utvikling og samordning av nasjonale innbyggertjenester:
- Ta utgangspunkt i innbyggerens behov.
- Tilrettelegg for enkle, brukervennlige og sammenhengende tjenester på tvers av virksomheter og forvaltningsnivåer.
- Følg krav og regelverk for sikkerhet og personvern.
- Følg gjeldende nasjonale standarder og anbefalinger for helsesektoren.
- Følg krav og regelverk for universell utforming.
- Anvend klart språk i kommunikasjon med brukerne.
- Legg til rette for deling av data og for åpne APIer.
- Gjenbruk data fra autoritative kilder.
Veiledning og ressurser
Digitaliseringsrundskrivet (regjeringen.no)
Normen – Norm for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgssektoren
Rammeverk for informasjonsforvaltning (digdir.no)
Overordnede arkitekturprinsipper (digdir.no)
Målarkitektur for datadeling i helse- og omsorgssektoren
Målarkitektur for dokumentdeling i helse- og omsorgssektoren
Veileder for åpne API i helse- og omsorgssektoren
Universell utforming: WCAG 2.1-standarden | Tilsynet for universell utforming av ikt (uutilsynet.no)
Forvaltning og videreutvikling av prinsippene
Prinsippene setter retning for en samordnet utvikling av innbyggertjenester i helsesektoren. Prinsippene må anses som et første steg. Det er behov for erfaring fra praktisk bruk, slik at det fortløpende kan vurderes behov for endringer av prinsippene.
Helsedirektoratet har forvaltningsansvaret for prinsippene. Behov for tilpasninger vil vurderes årlig. Er det behov for vesentlige endringer vil sentrale interessenter involveres i arbeidet. Prinsippene vil da utgis med ny versjon, og endringene dokumenteres i endringslogg.
De fire prinsippene
1. Informasjonsprinsippet
Innbygger bør enkelt finne kvalitetssikret, enhetlig og oppdatert informasjon om helse, livsstil, sykdom, behandling og rettigheter.
2. Prinsipp for personverninnstillinger
Innbygger bør enkelt finne og kunne registrere pårørendeinformasjon, fullmakter og personverninnstillinger ett sted.
3. Oversiktsprinsippet
Innbygger bør ha enkel tilgang til tjenester fra den offentlige helsetjenesten, herunder tjenester for dialog, innsyn og administrasjon.
4. Verktøyprinsippet
Innbygger bør enkelt finne og kunne benytte kvalitetssikrede digitale verktøy og applikasjoner som del av det offentlige helsetilbudet.
Kontakt
Helsedirektoratet, avdeling Digitale Helsetjenester: postmottak@helsedir.no
Norsk helsenett: kundesenter@nhn.no