Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

3. Oversiktprinsippet

Innbygger bør ha enkel tilgang til tjenester fra den offentlige helsetjenesten, herunder tjenester for dialog, innsyn og administrasjon.

Mål for oversiktprinsippet

Oversiktsprinsippet skal bidra til å gi innbyggere over hele Norge tilgang til helhetlige, sammenhengende og likeverdige digitale tjenester, slik at deres behov for oversikt og innsikt i egen og næres helse ivaretas. Innbygger bør ha tilgang til nasjonale tjenester for administrasjon av timer og til helsekontakter, dialog med den offentlige helsetjenesten og innsyn i journaldokumenter. Dette inkluderer varsling når innbygger mottar informasjon på helsenorge.no, og påminnelser og endringer på avtaler med behandler. Innbygger bør få en samlet fremstilling av helseopplysninger utvekslet med de regionale og lokale løsningene, slik at tjenestene oppleves sammenhengende på tvers av primær- og spesialisthelsetjenesten.

Oversiktsprinsippet: Innbygger bør ha enkel tilgang til tjenester fra den offentlige helsetjenesten, herunder tjenester for dialog, innsyn og administrasjon.

Begrunnelse for oversiktprinsippet

For at innbygger skal oppleve helsetjenestene og behandlingsforløpet som oversiktlig, er det en forutsetning at de får en samlet oversikt over helseopplysninger, planlagte aktiviteter og kontaktpunkter på tvers av helseaktører på helsenorge.no. Prinsippet tydeliggjør hvilke tjenester som bør være tilgjengelig på den nasjonale innbyggerportalen, og hvordan disse samhandler med lokale løsninger for å gi sammenhengende tjenester. Det skal også fremkomme hva som kreves av integrasjoner for å oppnå dette.

Anbefalinger for etterlevelse av oversiktprinsippet

  • For å oppnå målet med prinsippet bør aktørenes løsninger integreres mot tjenestene på helsenorge.no innenfor helsekontakter, administrasjon av timer, dialog og innsyn. Integrasjonene bør også tilrettelegge for relevant varsling til innbygger. Per i dag er det kun Helseforetak som har plikt til å gjøre tjenester for selvbetjening, dialog og innsyn tilgjengelig for pasienter og brukere på helsenorge.no. Se Forskrift om standarder og nasjonale e-helseløsninger (lovdata.no)
  • Der det eksisterer supplerende digitale innbyggertjenester regionalt og lokalt, bør samhandlingen mot helsenorge.no fungere slik at overgangen mellom løsningene oppleves sømløst for innbygger.
    • Dersom deler av en oppgave løses i en supplerende løsning, bør innbyggers elektroniske identitet (eID) overføres. Innbyggere som er logget inn på helsenorge.no skal slippe å logge inn på nytt, og ledes direkte til den oppgaven som skal utføres. Tilsvarende skal innbyggers eID overføres dersom innbyggeren navigerer tilbake til helsenorge.no.
  • Når innbygger er innlogget på en annen offentlig digital helsetjeneste, bør det legges til rette for enkel overgang til tjenestene på helsenorge.no.
  • Helsenorge skal samhandle med relevante felleskomponenter, registre og e-helseløsninger i helsesektoren og i øvrig offentlig sektor.
  • Helsenorge skal ha åpne og standardiserte grensesnitt for dialog, innsyn og administrasjon.
  • Helsenorge skal sørge for at det finnes lett tilgjengelig og oppdatert teknisk og funksjonell dokumentasjon av tjenestene som forutsetter deling av helseopplysninger og integrasjoner med aktørenes systemer.

Veiledning og ressurser

Prinsipper for koblingen mellom Helsenorge og andre løsninger i markedet - Helsenorge - Confluence (Norsk Helsenett)

Først publisert: 25.03.2025 Siste faglige endring: 25.03.2025 Se tidligere versjoner