Tilby omsorg og praktisk støtte til familien ved livets slutt
Familie og øvrig pårørende skal ha omsorg og praktisk støtte fra helsepersonell når pasienten er i livets sluttfase. Den siste tiden bør pårørende få anledning til kontinuerlig samvær med den døende og anledning til å ta telefonkontakt med helsepersonell hele døgnet.
- Hjelp pårørende med å skape en verdig ramme rundt pasienten
- Legg til rette for omsorg i tråd med pasientens og pårørendes tradisjoner og kulturelle tilhørighet, så langt det er mulig.
- Gjør klare avtaler for kontakt og vær tilgjengelig.
- Snakk med pårørende om behov for avlastning og annen hjelp og hvordan helse- og omsorgstjenesten kan bistå.
- Hjelp familien å snakke med pasienten og med hverandre om døden og tiden etter når de ønsker dette.
- Etterspør praktiske forhold i familiens hverdagsliv som behov for sykemelding, levering og henting i barnehage og på skole.
- Ved forventet sterk uro eller plagsomme symptomer i dødsøyeblikket må pårørende forberedes. Barn må ivaretas, inkluderes og trygges.
Arbeidsprosess og kunnskapsgrunnlag
Pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1 a:
- Andre ledd: Pasient og bruker har rett til nødvendige helse- og omsorgstjenester fra kommunen.
Pasient- og brukerrettighetsloven § 2-8:
- Pårørende som yter særlig tyngende omsorgsarbeid, har rett til et vedtak om tiltak for avlastning.
Aktuelle veiledere og retningslinjer:
Sist faglig oppdatert: 16. januar 2018 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2018). Tilby omsorg og praktisk støtte til familien ved livets slutt [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 16. januar 2018, lest 25. september 2023). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/parorendeveileder/stotte-familie-og-andre-parorende/stotte-til-parorende-ved-livets-slutt/tilby-omsorg-og-praktisk-stotte-til-familien-ved-livets-slutt